Study and learning strategies with technologies used by blind university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X86814

Keywords:

Blind students, Learning strategies, Higher Education

Abstract

The article presents the results of a qualitative study that investigated the uses that blind university students make of digital technologies and assistive technology in their study activities and in the development of learning strategies. Based on a questionnaire sent to the accessibility centers of six universities in Rio de Janeiro and in the metropolitan region, we reached 14 students who volunteered to take part in a semi-structured interview survey. The interview aimed to understand the access and journey of blind students in higher education, focusing on learning strategies they adopt to minimize attitudinal, technical, and pedagogical barriers that hinder their learning processes. As a result, the fundamental relevance of assistive and digital technologies in acquisition of curricular content by blind students is highlighted, impacting their permanence on the course, their academic performance, and their trajectory in higher education. The analysis describes how the techniques and practices developed by the research participants for their studies are linked to the use of these technologies. It also shows the great relevance of peer learning and tutoring in accessing study materials, particularly in carrying out academic tasks. It was found that these students' learning strategies are enhanced by digital literacy.

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Author Biographies

Margareth Olegário, Instituto Benjamin Constant

Doutora em Educação pela PUC-Rio; professora do Instituto Benjamin Constant; membro do Grupo de Pesquisa Educação e Mídia.

Rosalia Maria Duarte, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Possui graduação em Psicologia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1984), Mestrado em Educação pela Fundação Getúlio Vargas - RJ (1991); Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2000). Atualmente é professora associada da PUC-Rio, onde coordena o Grupo de Pesquisa Educação e Mídia, vinculado ao PPGE. Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, da Associação Brasileira de Pesquisadores e Profissionais de Educomunicação, do Grupo de Trabalho Children, Youth and Media da European Communication Research and Education Association (ECREA) e da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência. Editora da Revista Educação Online (Educação PUC-Rio), membro do Conselho Editorial da Revista Educação & Realidade (UFRGS), do Conselho Editorial da Revista Education Review e do Conselho Editorial da Revista InterScientia.

Mirna Juliana Santos Fonseca, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela PUC-Rio; revisora de textos científicos; vice-coordenadora do Grupo de Pesquisa Educação e Mídia; bolista POSDOC FAPERJ Nota 10 junto ao PPGE PUC-Rio.

Kelly Maia, Federal Rural University of Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela PUC-Rio; professora assistente da UFRRJ; membro do Grupo de Pesquisa Educação e Mídia

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Published

2024-07-02

How to Cite

Olegário, M., Duarte, R. M., Fonseca, M. J. S., & Maia, K. (2024). Study and learning strategies with technologies used by blind university students. Special Education Magazine, 37(1), e21/1–26. https://doi.org/10.5902/1984686X86814