Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X69450

Keywords:

Integers Numbers, Soroban of integers, Special education

Abstract

This article investigated the characteristics that a concrete material must have that favorstheepistemologicalunderstandingofintegersnumbersbyblindstudents. The theoretical-methodological lens used was based on the Logical-Historical Perspective and conceptual links articulated to the use of concrete materials for teaching mathematics to blind students. The research results revealed the abacus of integers as suitable material for teaching integers to sighted students, whose pedagogical approach could be used with blind students if, adapted to the characteristics of soroban, used by blind students for records and operations with natural numbers. In this context, the integer soroban was built, which, through the development of tasks by a blind student, proved to be an adequate material for teaching integer numbers to blind students. It was concluded that the integer soroban can be a material for the inclusion of blind students, by allowing blind and sighted students to study integers from the same epistemological perspective that favors their understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natali Angela Felipe, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, PR

Mestre pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, PR, Brasil.

Maria Ivete Basniak, Universidade Estadual do Paraná, União da Vitória, PR

Professora doutora da Universidade Estadual do Paraná, União da Vitória, PR, Brasil.

Sani de Carvalho Rutz da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, PR

Professora doutora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, PR, Brasil.

References

BOCK, Geisa LetíciaKempfer. Simbologia Braille. Org: Geisa Letícia Kempfer Bock, Solange Cristina da Silva; Design instrucional: Carla Peres Souza. 1. ed.– Florianópolis: DIOESC: UDESC/CEAD/UAB, 2013.

BOYER, Carl B. História da Matemática. 7. ed. São Paulo: Edgard Blucher, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Grafia Braille para a Língua Portuguesa / Elaboração: DOS SANTOS, Fernanda Christina; DE OLIVEIRA, Regina Fátima Caldeira – Brasília-DF, 3ª edição. 95p., 2018.

BRASIL. Estatuto da Pessoa com Deficiência. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Legislação Brasileira de Inclusão da pessoa com deficiência. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20152018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 16 nov. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Soroban: Manual de Técnicas Operatórias para Pessoas com Deficiência Visual. 2. ed. Brasília: 2012.

BRASIL. Saberes e Práticas da Inclusão. Desenvolvendo competências para o atendimento às necessidades educacionais especiais de alunos cegos e de alunos com baixa visão. Coordenação geral SEESP/MEC. 2 ed. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Especial, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/alunoscegos.pdf. Acesso em: 15 ago. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Grafia Braille para a Língua Portuguesa / Elaboração: Cerqueira, Jonir Bechara, et al. Secretaria de Educação Especial. Brasília: SEESP, 2006.

BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Parâmetros Curriculares Nacionais: Adaptações Curriculares. Brasília: MEC/SEF/SEESP. 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf Acesso em: 03 set. 2020.

CARAÇA, Bento de Jesus. Conceitos fundamentais da matemática. Lisboa: Bertrand, 1963.

CARAÇA, Bento de Jesus. Conceitos fundamentais da Matemática. Portugal: Gradiva, 1984.

COELHO, Márcia Paula Fraga. A multiplicação de números inteiros relativos no “Ábaco dos inteiros”: Uma investigação com alunos do 7º ano de escolaridade. 2005, 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação na Área de Especialização em Supervisão Pedagógica em Ensino da Matemática) - Universidade do Milho, Braga, 2005.

FERNANDES, Solange Hassan Ahmad Ali; HEALY, Lulu. Cenários multimodais para uma Matemática Escolar Inclusiva: Dois exemplos da nossa pesquisa. In: XIV CIAEM Conferencia Interamericana de Educación Matemática, 2015, Tuxtla Gutiérrez. Anais da Conferencia Interamericana de Educación Matemática. Chiapas: Editora do CIAEM, 2015. v. 1. p. 1-12.

FERNANDES, Solange Hassan Ahmad Ali.; HEALY, Lulu.; SERINO, Ana Paula Albieri. Desconstruindo hierarquias epistemológicas no contexto das interações de alunos cegos com homotetia. JIEEM – Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 7 (2) p. 89-116, 2014.

KALEFF, Ana Maria Martensen Roland (Org.). Vendo com as mãos, olhos e mente: Recursos didáticos para laboratório e museu de educação matemática inclusiva do aluno com deficiência visual. Niterói: CEAD / UFF, 2016.

KOPNIN, Pavel V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 123 v. (Coleção Perspectivas do homem), 1978.

LIMA, Francisco José de. O efeito do treino com desenhos em relevo no reconhecimento háptico de figuras bidimensionais tangíveis. 2001. 168 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP) - Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2001.

LIMA, Luciano Castro; MOISÉS, Roberto Perides. O número inteiro: numerando movimentos contrários. São Paulo: CETEAC, 1998.

LINS, Romulo Campus; GIMENEZ, Joaquim. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. São Paulo: Papirus, 1997.

LORENZATO, Sergio. O laboratório de ensino de Matemática na formação de professores. 3ª ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

MARIANO, Adolfo César Souza; MATOS, Fábio Alexandre de. O ensino de números inteiros no Ensino Fundamental. 2013. 19 f. Trabalho de Conclusão de Curso do Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT - Universidade Federal de São João Del-Rei - UFSJ. Sociedade Brasileira de Matemática- SBM, 2013.

MARTINS, Élle., FARIAS, Danilo Magalhães; REZENDE, Wanderley Moura. Compreendendo os números inteiros e suas operações. Encontro Mineiro de Educação Matemática- EMEM. Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), 2015. Disponível em: https://www.ufjf.br/emem/files/2015/10/COMPREENDENDO-OS-N%c3%9aMEROS-INTEIROS-E-SUAS-OPERA%c3%87%c3%95ES.pdf. Acesso em: 28 out. 2020.

MOYSÉS, Lúcia. Aplicações de Vygotsky à educação matemática. Coleção magistério: formação e trabalho pedagógico. 11ª ed. Campinas (SP): Papirus, 2012.

NEVES, Frank Presley de Lima; PEIXOTO, Jurema. Desenho Universal para Aprendizagem: reflexões sobre o desenvolvimento de aulas de Matemática. Revista Exitus, Santarém/PA, Vol. 10, p. 1-30, e020009, 2020.

PEIXOTO, J. L. B.; GÓES, L. E. S.; BITENCOURT, D. V. A inclusão nas aulas de matemática: análise da narrativa de uma estudante cega. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 24, n. 65, p.275-288, set./dez. 2019.PEREIRA, Ana Paula Cabral Couto; PEREIRA, Vinicius Mendes Couto. Operações fundamentais: ideias, significados e algoritmos. Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática, Curitiba-PR, 6 p. 2013.

POMMER, Wagner Marcelo. Diversas abordagens das regras de sinais nas operações elementares em Z. Seminário de Ensino de Matemática, SEMA-FEUSP, 13 p. 2010.

REILY, Lucia. Escola inclusiva: Linguagem e mediação. Campinas: PAPIRUS, 192 p. 2004.

RODRIGUES, Renata Viviane Raffa. A construção e utilização de um Objeto de Aprendizagem através da perspectiva lógico-histórica na formação do conceito números inteiros. 2009. 219 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2009.

ROSA, Fernanda Malinosky C da; BARALDI, Ivete Maria. O uso de narrativas (auto) biográficas como uma possibilidade de pesquisa da prática de professores acerca da educação (matemática) inclusiva. Boletim de Educação Matemática, v. 29, n. 53, p. 936-954, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/bolema/v29n53/1980-4415-bolema-29- 53-0936.pdf. Acesso em: 05 set. 2020.

SÁ, Elizabet Dias de. Informática para as pessoas cegas e com baixa visão. In: Atendimento educacional especializado: deficiência visual. SÁ, Elizabet Dias de; CAMPOS, Izilda Maria de; SILVA, Myriam Beatriz Campolina, SEESP / SEED / MEC Brasília, 2007.

SGANZERLA, Maria Adelina Raupp; GELLER, Marlise. Professores do AEE na perspectiva do Ensino de Matemática a alunos deficientes visuais. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 24, n. 65, p. 190-210, set./dez. 2019.

SILVA, Erickson Gomes Imperador da; CONTI, Kely Cristina. O ábaco dos inteiros: auxílio aos estudantes na compreensão dos números negativos e suas operações. REVEMAT. Florianópolis (SC), v.11, n. 1, p. 74-83, 2016.

SOUSA, Maria do Carmo. O ensino de álgebra numa perspectiva lógico-histórica: um estudo das elaborações correlatas de professores do ensino fundamental. 2004. 286 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

STRAUSS, Anselm Leonard; CORBIN, Juliet M. Basics of qualitative research: grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications, 1998.

TEIXEIRA, Leny Rodrigues Martins. Aprendizagem operatória de números inteiros: obstáculos e dificuldades. Pró-Posição, v. 4, n. 1, março, 1993. Disponível em: http://mail.fae.unicamp.br/~proposicoes/edicoes/home67.html. Acesso em: 9 out. 2016.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2022-07-25

How to Cite

Felipe, N. A., Basniak, M. I., & Silva, S. de C. R. da. (2022). Soroban of integers: material for teaching integers numbers to blind students. Special Education Magazine, 35, e28/1–27. https://doi.org/10.5902/1984686X69450

Most read articles by the same author(s)