Integrative review of national scientific production on the Individualized Educational Plan
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X66509Keywords:
Individualized Educational Plan, School inclusion, Integrative review.Abstract
One way to contribute to the school progress of students with disabilities, is the elaboration and implementation of the Individualized Educational Plan (IEP). The IEP is a collaborative work methodology, focused on students with disabilities based on grade, age, level of development, and prior skills and knowledge, to develop short, medium, and long-term learning objectives and assess student progress. IEP is still not widely used and studied in Brazil. Because of this, the present study carried out an integrative review of national studies on the IEP, to answer some guiding questions: do the studies operationalize the IEP? Do they demonstrate their contribution to school inclusion? Which disabilities do they address? The purpose of this survey is to verify how the IEP is understood through national research, as well as whether they support a greater understanding of the subject, enabling teachers and other professionals for its preparation and implementation. Sixteen articles that met the inclusion criteria of this study were selected, and the analysis of the articles showed that the national academic production on the IEP does not make it operational, that is, they do not explain in a clear, synthetic and objective way how the IEP could or should be elaborated and carried out. Only 1 article presented the contributions of using the IEP, demonstrating significant changes in the academic and/or functional areas of the student, through quantitative and qualitative data. The disabilities studied were: Autism Spectrum Disorder, Intellectual Disability and High Abilities. The implications of these data for the inclusive education of students with disabilities and for the development of future research are discussed.Downloads
References
ALMEIDA, M. A. Colóquio. Revista Inclusão, 4 (1), 18 – 32, 2008.
BARBOSA, M. O. O transtorno do espectro autista em tempos de inclusão escolar: o foco nos profissionais de educação. Revista Educação Especial | v. 31 | n. 61 | p. 299-310| abr./jun. 2018 Santa Maria
BASSI, T. M. S.; BRITO, V. M.; NERES, C. C. O plano educacional individualizado e a escolarização dos alunos com deficiência intelectual: políticas e práticas. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 2, p. 1015-1034, set. 2020.
BERNARDES, A. O.; KELMAN, C. A. A percepção de professores do PEI (Planejamento Educacional Individualizado) em um curso a distância. Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 6, n.12, p.96699-96710 dec. 2020.
BIEGUN D. et al.. Including Student Voice in IEP Meetings Through Use of Assistive Technology. TEACHING Exceptional Children. 52(5):348-350; 2020.
BOTELHO, L. L. R.; CUNHA, C. C. de A.; MACEDO, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, [S. l.], v. 5, n. 11, p. 121–136, 2011.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Inclusão, v. 4,n. 1, p. 7-17, 2008.
BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes operacionais da educação especial para o atendimento educacional especializado na educação básica. Secretaria de Educação Especial. Decreto nº 6.571, 2008b.
BRASIL, Lei nº 13.146. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência), 2015.
BRAUN, Patrícia; VIANNA Márcia M. Atendimento educacional especializado, sala de recursos multifuncional e plano de ensino individualizado: desdobramentos de um fazer pedagógico. In PLETSCH, M. D. & DAMASCENO, A. (orgs). Educação especial e inclusão escolar: reflexões sobre o fazer pedagógico. Seropédica, RJ: EDUR, p. 23-34, 2011.
CAVENDISH, W.; CONNOR, D. Toward Authentic IEPs and Transition Plans: Student, Parent, and Teacher Perspectives. Learning Disability Quarterly, 41(1), 32–43, 2017.
COSTA, D. S.; SCHMIDT, C. Plano Educacional Individualizado para estudantes com Autismo: revisão conceitual. Cadernos de Educação, n. 61, pp. 102-128, jan./jun. 2019.
FIALKA, J. FIALKA-FELDMAN, E. IEP Meetings: Building Compassion & Conversation. Educational Leadership. V.74 n.7 pp. 46-51, 2017.
FREITAS, S. N. Colóquio. Revista Inclusão, 4 (1), 18 – 32, 2008.
GELTNER, Jill A.; LEIBFORTH, Teresa N. Advocacy in the IEP Process: Strengths-Based School Counseling in Action. Professional School Counseling, v12 n2 p162-165 Dec 2008.
GLAT, Rosana; BLANCO, Leila M. V. Educação Especial no contexto de uma Educação Inclusiva. In: GLAT, Rosana. Educação Inclusiva: Cultura e Cotidiano Escolar. Rio de Janeiro: 7letras, 2013. p. 15 – 35.
GLAT, R.; PLETSCH, M. D.; FONTES, R. S. Educação inclusiva & educação especial: propostas que se complementam no contexto da escola aberta à diversidade. Educação, Santa Maria, v. 32, n. 2, p. 343-356, 2007.
GLAT, R.; VIANNA, M. M.; REDIG, A. G. Plano Educacional Individualizado: uma estratégia a ser construída no processo de formação docente. Ci. Huma. e Soc. em Rev., RJ, EDUR, v. 34, n. 12, p. 79-100, 2012.
GORAN, Lisa et al.. Pursuing Academic and Functional Advancement - Goals, Services, and Measuring Progress. Teaching Exceptional Children, Vol. 52, No. 5, pp. 333–343, 2020.
HAUSER, M. D. The Essential and Interrelated Components of Evidenced-Based IEPs: A User’s Guide. Teaching Exceptional Children, Vol. 49, No. 6, pp. 420–428, 2017.
HARMON, S.; STREET, M.; BATEMAN, D.; YELL, M. L. Developing Present Levels of Academic Achievement and Functional Performance Statements for IEPs. Teaching Exceptional Children, Vol. 52, No. 5, pp. 320–332, 2020.
HUDSON, B. C. S.; BORGES, A. A. P. A utilização do Plano de Desenvolvimento Individual por professores em Minas Gerais. Revista Educação Especial, v. 33 | 2020 – Santa Maria.
IANES D.; CRAMEROTTI, S. Gli alunni con Bisogni Educativi Speciali: dal Piano educativo individualizzato al Progetto di vita. L’integrazione scolastica e sociale, n. 4, pp. 395-419, 2003.
KASSAR, M. C. M. Educação especial na perspectiva da educação inclusiva: desafios da implantação de uma política nacional. Dossiê: Educação Inclusiva: das Políticas às Práticas Educacionais, Educar em revista. (41) • Set 2011.
LESH, J.J. Practical Tips for Writing and Implementing Individual Education Programs. Teaching Exceptional Children, Vol. 52, No. 5, pp. 278–280, 2020.
LIMA, L. A. A.; FERREIRA, A. E. G.; SILVA, M. V. G. O Plano Educacional Individualizado: proposta de um método de pesquisa na formação docente. Rev. Educ. Perspec. Viçosa, MG v.9 n.1 p.127-141 jan./abr. 2018.
MAGALHÃES, T. F. A.; CORRÊA, R. P.; CAMPOS, E.C.V.Z. O Planejamento Educacional Individualizado (PEI) como estratégia para favorecer a elaboração conceitual em alunos com deficiência intelectual: o caso de Júlio. Rev. Educação, artes e inclusão. V. 14, n. 4, 2018.
MANTOAN, M. T. E. Educação para todos: desafios, ações, perspectivas da inclusão nas escolas brasileiras. Rev. online Bibl. Prof. Joel Martins, Campinas, SP, v.1, n.3, jun. 2000.
MARTIN, J. E. et al.. Direct Observation of Teacher-directed IEP Meetings: Establishing the Need for Student IEP Meeting Instruction. Exceptional Children; 72, 2, pp. 187, 2006.
MASCARO, C. A. Formação docente sob o viés do Plano Educacional Individualizado. Educ. foco, Juiz de Fora, v. 25, n. 3, p. 5-28, set. / dez 2020.
MASCARO, C. A. A. C. O Plano Educacional Individualizado e o estudante com deficiência intelectual: estratégia para inclusão. Revista Espaço Acadêmico, n. 205, junho/2018.
MELLO, A. F. G.; HOSTINS, R C. L. Construção mediada e colaborativa de instrumentos de avaliação da aprendizagem na escola inclusiva. Revista Educação Especial, v. 31, n. 63, p. 1025-1038, Santa Maria, 2018.
MENDES, G. M. L.; SILVA, F. C. T.; PLETSH, M. D. Atendimento educacional especializado: por entre políticas, práticas e currículo – um espaçotempo de inclusão? Revista Contrapontos - Eletrônica, Vol. 11 - n. 3 - p. 255-265 / set-dez 2011.
MENDES, K. D. S.; SILVEIRA, R. C. C. P.; GALVÃO, C. M. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & Contexto - Enfermagem [online], v. 17, n. 4, 2008.
MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação. Caderno de textos para formação de professores da rede pública de ensino de Minas Gerais. Minas Gerais, BH, 2006.
PATTI, A. L. Back to the Basics: Practical Tips for IEP Writing. Intervention in School and Clinic, Vol. 51(3) pp. 151–156, 2016.
PEREIRA, D. M.; NUNES, D. R. P. Diretrizes para a elaboração do PEI como instrumento de avaliação para educando com autismo: um estudo interventivo. Revista Educação Especial, v. 31, n. 63, p. 939-960 | out./dez. 2018 Santa Maria.
PLETSCH, M. D.; GLAT, R. A escolarização de alunos com deficiência intelectual: uma análise da aplicação do Plano de Desenvolvimento Educacional Individualizado. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 18, n. 35, p. 193-208, jan./abr. 2012.
POKER, R. B.; MARTINS, S. E. S. O.; OLIVEIRA, A. A. S.; MILANEZ, S. G. C.; GIROTO, C. R. M. Plano de Desenvolvimento Individual para o Atendimento Educacional Especializado. Cultura Acadêmica, Oficina Universitária, 2013.
REDIG, A. G.; MASCARO, C. A. A. C.; DUTRA, F. B. S. A formação continuada do professor para a inclusão e o plano educacional individualizado: uma estratégia formativa? Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, v.4, n. 1, p. 33-44, 2017 - Edição Especial.
SACKS, L. H.; HALDER, S. (2017). Challenges in implementation of individualized educational plan (IEPs): Perspectives from India and the United States of America. Indian Journal of Health and Well-being, 8(9), pp.958-965.
SILNA, D. S.; BRAGA, I. B.; LIRA, P. F. Plano Educacional Individualizado para alunos com altas habilidades: Uma questão de avaliar Estratégias na Escola Regular. Revista de Psicologia. Ano 9, No. 26, Supl. Esp. Abril/2015.
SILVA, G. L. et al.. A importância do status social, comportamental e da autorregulação da aprendizagem no Planejamento Educacional Individualizado de alunos com Transtorno do Espectro do Autismo. Revista eletrônica Humanitaris. V.2, n.02, 2020.
SOUZA, M. T.; SILVA, M. D.; CARVALHO, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein; 8(1 Pt 1):102-6, 2010.
TANNÚS-VALADÃO, G.; MENDES, E. G. Inclusão escolar e o planejamento educacional individualizado: estudo comparativo sobre práticas de planejamento em diferentes países. Revista Brasileira de Educação, v. 23, e230076, 2018.
TENÓRIO, Robinson Moreira; FERRAZ, Maria do Carmo Gomes; PINTO, Jucinara de Castro Almeida. Eficácia e equidade: indicadores de qualidade da educação básica no Brasil. Projeto Equidade no Ensino Superior. Faculdade de Educação – FACED, 2015.
TRAN Le M., PATTON, James R., BROHAMMER, Margene. Preparing Educators for Developing Culturally and Linguistically Responsive IEPs. Teacher Education and Special Education, 2018.
YELL, M. L. et al.. The Individualized Education Program: Procedural and Substantive Requirements. Teaching Exceptional Children, Vol. 52, No. 5, pp. 304–318, 2020.
YELL, M. L., BATEMAN, D., SHRINER, J. Developing and Implementing Educationally Meaningful and Legally Sound IEPs: Bringing It All Together. Teaching Exceptional Children, Vol. 52, No. 5, pp. 344–347, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).