Neurodiversity in the academic environment: reflections of the educational failures of a higher education institution in the interior of Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X55425

Keywords:

Schooling, Higher Education, Social Representation.

Abstract

Neurodiversity is a recent concept that characterizes a class of individuals with neural divergences, therefore this study aimed to understand what are the social representations in the academic environment about the neurodiverse people. The data were collected qualitatively by making a semi-structured questionnaire available online through the Google Forms platform. The questionnaire had discursive questions about the teaching profile and the perception of the theme of Neurodiversity, based on the Technique of Free Word Association. The representative and random sample consisted of 25 academic professors from a higher education institution in the city of Maringá – Paraná, Brasil. The analysis of the collected data was made based on the Bardin Content Analysis. The results showed that the teachers demonstrated a lack of scientific knowledge about Neurodiversity and presented discriminatory perceptions that differ from the reality and complexity of the neuroatypical student in the university environment, interfering negatively in their educational process, promoting their exclusion. Therefore, the lack of knowledge on the subject and the prejudice against the neurodiverse was proven, even as, the need to carry out more scientific research about the subject, in order to add informational subsidies to spread this knowledge that still presents sparingly.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Lopes Bolsoni, Centro Universitário de Maringá, Maringá, PR

Graduanda no Centro Universitário de Maringá, Maringá, PR, Brasil.

Regiane da Silva Macuch, Centro Universitário de Maringá, Maringá, PR

Professora doutora do Centro Universitário de Maringá, Maringá, PR, Brasil.

Ludmila Lopes Maciel Bolsoni, Centro Universitário de Maringá, Maringá, PR

Professora doutoranda do Centro Universitário de Maringá, Maringá, PR, Brasil.

References

AMARAL, Lígia Assumpção. Sobre Crocodilos e Avestruzes: Falando de Diferenças Físicas, Preconceitos e Sua Superação. In: AQUINO, Julio Groppa. (Org.). Diferenças e preconceito na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1998, p. 11-30.

ARMSTRONG, Thomas. Inteligências múltiplas na sala de aula. 2. ed. Porto Alegre: ARTMED Editora, 2001.

BAPTISTA, Maria Manuel. Estereotipia e representação social: uma abordagem psico-sociológica. In: BARKER, Anthony David. O Poder e a Persistência do Estereótipo. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2004. p.103-116.

BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro; MESQUITA Bárbara Andressa Mendonça de Rocha. A concepção de docentes do curso de licenciatura em educação física: sobre o acesso e permanência da pessoa com deficiência no ensino superior. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 32, e84 p. 1-23, set. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/35737/html . Acesso em: 08 set. 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Edições 70 ed. Lisboa, Portugal, 2009.

BRITO, Raissa Carneiro et al. PROTOCOLO VERBAL E TESTE DE ASSOCIAÇÃO LIVRE DE PALAVRAS: perspectivas de instrumentos de pesquisa introspectiva e projetiva na ciência da informação. Ponto de Acesso, Salvador, v.8, n.3, p. 64-79, dez. 2014. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/12917 . Acesso em: 02 jun. 2020.

BÚ, Emerson; COUTINHO, Maria da Penha de Lima. A Técnica De Associação Livre De Palavras Sobre o Prisma Do Software Tri-Deux-Mots (Version 5.2). In: Revista Campo do Saber. IESP: Instituto de Educação Superior da Paraíba, 2017. p.219-243, jan/jun. 2017. Disponível em: http://periodicos.iesp.edu.br/index.php/campodosaber/article/view/72 Acesso em: 12 maio 2019.

CÔRREA, Pedro Henrique. O autismo visto como complexa e heterogênea condição. Physis, Rio de Janeiro, v. 27, n. 2, p. 375-380, jun. 2017. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312017000200375&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 17 ago. 2020.

FALCION, José Raimundo. et al. Inclusão escolar e suas implicações. 20 ed. Curitiba: Editora IBPEX, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2019.

FREITAS, Ana Beatriz Machado. DA CONCEPÇÃO DA DEFICIÊNCIA AO ENFOQUE DA NEURODIVERSIDADE. Revista Científica de Educação, Inhumas, v. 01, n. 1, p. 86-97, dez. 2016. Disponível em http://seer.facmais.edu.br/rc/index.php/RCE/article/view/10 Acesso em: 31 maio 2020.

LIMA, Aline et al. Inclusão no ensino superior: uma proposta de ação em Psicologia Escolar. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 20, n. 1, p. 175-177, abr. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141385572016000100175&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 03 set. 2019.

ORTEGA, Francisco. O sujeito cerebral e o movimento da neurodiversidade. Mana, Rio de Janeiro v. 14, n. 2, p.477-509, out. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010493132008000200008&lng=en&nrm=iso Acesso em: 11 maio 2019.

ORTEGA, Francisco. Deficiência, autismo e neurodiversidade. Ciênc. saúde coletiva [Internet]. p.67-77, fev. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232009000100012&lng=en Acesso em: 11 maio 2019.

PEREIRA, Ray. Diversidade funcional: a diferença e o histórico modelo de homem-padrão. Hist. cienc. saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 715-728, Set. 2009 . Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010459702009000300009&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 17 ago. 2020.

RIBEIRO, Luiz Paulo; ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel. História, abordagens, métodos e perspectivas da teoria das representações sociais. Psicol. Soc., Belo Horizonte, v. 28, n. 2, p. 407-409, ago. 2016. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822016000200407&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 27 maio 2020.

SILVA, Ana Beatriz B. Mentes inquietas: entendendo melhor o mundo das pessoas distraídas, impulsivas e hiperativas. 1 ed. São Paulo: Editora Gente, 2003.

SILVA, Rafael Celestino da; FERREIRA, Márcia de Assunção. Construindo o roteiro de entrevista na pesquisa em representações sociais: como, por que, para que. Esc. Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 607-612, Set. 2012 . Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000300026&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 07 out. 2019.

SINGER, Judy. Neurodiversity: the birth of an idea. EBook Kindle, 2017.

SOUZA, Franciele Machado de; SANFELICE, Gustavo Roese; ZUCCHETTI, Dinora Tereza. O processo de inclusão de alunos com deficiência. Revista Internacional de Educação Superior, v. 7, p. 1 -22, jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8657649 Acesso em: 30 jun. 2020.

TIMM, Edgar Zanini; MOSQUERA, Juan José Mouriño; STOBAUS, Claus Dieter. O mal-estar na docência em tempos líquidos de modernidade. Rev. Mal-Estar Subj., Fortaleza, v. 10, n. 3, p. 865-885, set. 2010. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1518-61482010000300008&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 20 fev. 2021.

WAYSZCEYCK, Sheila; WUO, Andrea Soares; YAEDU, Fabiana Batista. Déficit ou diferença? Um estudo sobre o autismo em pesquisas educacionais. Revista Educação Especial, v. 32, e102, p. 1-21, set.2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/38975/html . Acesso em: 08 set. 2020.

Published

2021-03-23

How to Cite

Bolsoni, C. L., Macuch, R. da S., & Bolsoni, L. L. M. (2021). Neurodiversity in the academic environment: reflections of the educational failures of a higher education institution in the interior of Paraná. Special Education Magazine, 34, e11/1–19. https://doi.org/10.5902/1984686X55425