Accessibility to education of children and adolescents with disabilities living in rural contexts
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X49646Keywords:
Disabled people, Child, Adolescent, Education, Rural population.Abstract
Objective: to analyze the accessibility to education of children and adolescents with disabilities who live in a rural context. Method: This is a quantitative, sectional study that analyzed, using a matrix project database, 33 school-age children and adolescents with disabilities who live in the rural context of municipalities in the north of Rio Grande do South. A specific instrument was used for data collection, through home visits to study participants. The data were analyzed using descriptive statistics and frequency comparison. Results: Of the 33 children and adolescents with disabilities who live in the rural context, 90.9% are studying and 80% of them are in a regular school. About 80% of children and adolescents also attend specialized education services. Still, the monitor is not very present in schools, especially in those children and adolescents with physical, visual and hearing impairments. School transport is present (89.7%), but without accessibility (86.2%). Conclusion: The legal guarantees of access and accessibility to the education of children and adolescents are still fragile within the rural context. Political and social discussions and mobilization are necessary to guarantee the rights of these children, adolescents and their families.
Downloads
References
AMOR, Antonio M, et al. International perspectives and trends in research on inclusive education: a systematic review. International Journal of Inclusive Education. 2019; 23:12:1277—295. Doi: https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1445304.
BERNARDI, Elcira Machado. Documento norteador: autogestão, autodefensoria e família:orientações para o trabalho com as famílias no contexto da Rede Apae / Elcira Machado Bernardi, Erivaldo Fernandes Neto, Jaqueline Regina Pilger (Orgs.). – Brasília, 2017. 95 p.
BEZERRA, Giovani Ferreira. A inclusão escolar de alunos com deficiência: uma leitura baseada em Pierre Bourdieu. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro , v. 22, n. 69, p. 475-497, June 2017 Doi: https://doi.org/10.1590/s1413-24782017226924.
BRASIL. 1988. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.
BRASIL. 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do adolescente e dá outras providências. Lei .Nº 8.069, de 13 de julho de 1990.
BRASIL. 2011. Resolução/CD/FNDE nº 12, 17 de março de 2011. Estabelece os critérios e as formas de transferência de recursos financeiros do Programa Nacional de Apoio ao Transporte do Escolar (PNATE). Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/transporte-escolar/transporteescolar-legislacao (a)
BRASIL. 2011. DECRETO Nº 7.611, DE 17 DE NOVEMBRO DE 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. 2011.(b).
BRASIL. 2012. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista. Brasília, 27 de dezembro de 2012, Seção 1, Página 2.
BRASIL. 2013. Política Nacional de Saúde Integral das Populações do Campo e da Floresta / Ministério da Saúde, Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa, Departamento de Apoio à Gestão Participativa. 1. ed.; 1. reimp. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2013. 48 p.
BRASIL. 2015. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Brasília, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm.
BRASIL. 2019. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educaçao Básica, 2019. Resumo técnico. Brasília, 2019. http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484154/RESUMO+T%C3%89CNICO+- CENSO+DA+EDUCA%C3%87%C3%83O+B%C3%81SICA+2019/586c8b06-7d83-4d69-9e1c-9487c9f29052?version=1.0.
BUSS, Paulo Marchiori & PELLEGRINI FILHO, Alberto. A saúde e seus determinantes sociais. Physis, Rio de Janeiro , v. 17, n. 1, p. 77-93, Apr. 2007 . Doi: 10.1590/S0103-73312007000100006.
CAIADO, Katia Regina Moreno & MELETTI, Silvia Márcia Ferreira. Educação especial na educação do campo: 20 anos de silêncio no GT 15. Rev. bras. educ. espec. vol.17, n.spe1, pp.93-104. 2011. Doi: https://doi.org/10.1590/S1413-65382011000400008.
FIAMENGHI JR., Geraldo A.; MESSA, Alcione A.. Pais, filhos e deficiência: estudos sobre as relações familiares. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 27,n. 2, p. 236-245, June 2007. Doi: https://doi.org/10.1590/S1414-98932007000200006.
FUKUDA, Claudia Cristina et al. A família no contexto da deficiência: estrutura e dinâmica –Brasília: Federação Nacionaldas Apaes (FENAPES),2011.52p.
GEORGIADI, Maria et al. Young Children’s Attitudes Toward Peers with Intellectual Disabilities: Effect of the Type of School. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 2012; 25(6), 531–541. Doi: http://doi.org/10.1111/j.1468-3148.2012.00699.x.
HAAS, Clarissa; SILVA, Mayara Costa da & FERRARO, Alceu Ravanello. Escolarização das pessoas com deficiência no Rio Grande do Sul ante o direito à educação. Educ. Pesqui. 2017, vol.43, n.1, pp.245-262. 2017. Doi: https://doi.org/10.1590/s1517-9702201701157402.
IBGE. 2010. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Censo demográfico 2010: características da população e dos domicílios: resultados do universo. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: http://www.sidra.ibge.gov.br/cd/cd2010universo.asp?o=5&i=P. Acesso em: 05 Ago 2020.
MAZZOTTA, Marcos José da Silveira & D'ANTINO, Maria Eloísa Famá. Inclusão social de pessoas com deficiências e necessidades especiais: cultura, educação e lazer. Saude soc., São Paulo , v. 20, n. 2, p. 377-389, June 2011. Doi:http://dx.doi.org/10.1590/S0104-1290201100020001.
PACHECO, Michael, et al. Infratestrutra de escolas rurais de Educação Básica: desigualdades em relação ao meio urbano. Nodus y nudos. vol. 6 , no 45. p. 13-26, 2018. Doi: 10.17227/nyn.vol6.num45-9617.
PLETSCH, Márcia Denise & PAIVA, Carla de. Por que as escolas continuam “laudando” alunos com deficiência intelectual? Revista Educação Especial, v. 31, n. 63, p. 1039-1054. out./dez. 2018. Doi: http://dx.doi.org/10.5902/1984686X32902.
RIBEIRO, Andrea Couto & TENTES, Vanessa Teresinha Alves. Caminho da Escola para os Estudantes com Deficiência: o Transporte Escolar Acessível no Plano Viver sem Limites. Rev. bras. educ. espec., vol.22, n.1, pp.27-38. 2016 Doi:https://doi.org/10.1590/S1413-65382216000100003.
ROSARIO, Hilda Rosa Moraes de Freitas & SILVA, Simone Souza da Costa e. Estratégias adotadas pelos pais na vivência da escolarização de filhos adultos e crianças com deficiência. Rev. Enf. Ref., Coimbra , v. 6, n. 11,p. 51-59, dez. 2016. Doi: http://dx.doi.org/10.12707/RIV16065.
SHAW, Anne. Inclusion: the role of special and mainstream schools. Special and Mainstream Schools. Sept 2017; 44(3). Doi: https://doi.org/10.1111/1467-8578.12181.
SILVA, Naiane Cristina, CARVALHO, Beatriz Girão Enes. Compreendendo o Processo de Inclusão Escolar no Brasil na Perspectiva dos Professores: uma Revisão Integrativa. Rev. bras. educ. vol. 23, n 2. 2017. Doi: https://doi.org/10.1590/s1413-65382317000200010.
SOUZA, Flávia Faissal de & PLETSCH, Márcia Denise. A relação entre as diretrizes do Sistema das Nações Unidas (ONU) e as políticas de Educação Inclusiva no Brasil. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro , v. 25,n. 97,p. 831-853, Dec. 2017. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362017002500887.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).