The teaching of life and nature sciences to the deaf: what do important journals in the area say about it?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X43701

Keywords:

Science education, School inclusion, Deaf students.

Abstract

There are a number of needs to be met for an effective school inclusion of deaf people, especially with regard to life and nature sciences. One of them concerns the construction and development of appropriate methodological strategies for teaching deaf students. To get an overview of recent productions involving teaching science to deaf students, this work aimed to map the publications made in the last 5 years in some of the important journals in the area of teaching and/or education in life and nature sciences. The results pointed to the low number of publications dealing with science teaching for deaf students. Two hypotheses are suggested for discussion of this context. One of them would be that these works have been published in significant quantities and qualities under other formats or in other journals. Another hypothesis, more worrisome, is that these works have not really been developed and published, despite the importance that they would have for the school inclusion of deaf people in relation to science education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Célio da Silveira Júnior, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG

Professor doutor da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Juarez Melgaço Valadares, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG

Professor doutor da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Reginaldo Silva Guimarães, Prefeitura Municipal de Belo Horizonte, Belo Horizonte, MG

Professor da Prefeitura Municipal de Belo Horizonte, Belo Horizonte, MG, Brasil.

References

ANDRADE, Priscilla Gaia de; MOLENA, Juliane Cristina; VERASZTO, Estéfano Vizconde. Análise do processo de ensino-aprendizagem com discentes surdos no ensino de ciências: uma revisão dos trabalhos publicados na área na última década. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 18, n. 2, p. 361-386, 2019. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen18/REEC_18_2_4_ex1185.pdf. Acesso em 9 abr. 2020.

ASSAI, Natany Dayani de Souza; ARRIGO, Viviane; BROIETTI, Fabiele Cristiane Dias. Uma proposta de mapeamento em periódicos nacionais da área de ensino de ciências. REPPE: Revista do Programa de Pós-Graduação em Ensino - Universidade Estadual do Norte do Paraná. Cornélio Procópio, v. 2, n. 1, p. 150-166, 2018. Disponível em: http://seer.uenp.edu.br/index.php/reppe/article/view/1380/675. Acesso em 9 abr. 2020.

BENITE, Anna Maria Canavarro; BENITE, Cláudio Roberto Machado; VILELA-RIBEIRO, Eveline Borges. Educação inclusiva, ensino de Ciências e linguagem científica: possìveis relações. Revista Educação Especial, v. 28, n. 51, p. 83-92, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/7687. Acesso em 15 abr. 2020.

CAETANO, Juliana Fonseca; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Libras no currículo de cursos de licenciatura: estudando o caso das Ciências Biológicas. In: GÓES, Alexandre Morand et al. Língua Brasileira de Sinais – Libras: uma introdução. Coleção UAB-UFSCar Pedagogia. São Carlos: Depto. Prod. Gráfica da UFSCar, 2011.

CAMPOS, Mariana de Lima Isaac Leandro. Educação Inclusiva para surdos e as políticas vigentes. In: GÓES, Alexandre Morand et al. Língua Brasileira de Sinais – Libras: uma introdução. Coleção UAB-UFSCar Pedagogia. São Carlos: Depto. Prod. Gráfica da UFSCar, 2011.

ESPOTE, Roberta; SERRALHA, Conceição Aparecida; SCORSOLINI-COMIN, Fabio Inclusão de surdos: revisão integrativa da literatura científica. Psico-USF, Itatiba, v. 18, n. 1, p. 77-88, Apr. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pusf/v18n1/v18n1a09.pdf. Acesso em 9 abr. 2020.

FELIPE, Tanya A. O discurso verbo-visual na língua brasileira de sinais - Libras. Bakhtiniana. V. 8, n. 2, p. 67-89, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/bak/v8n2/05.pdf. Acesso em 15 abr. 2020.

GESSER, Audrei. Do patalógico ao cultural na surdez: para além de um e de outro ou para uma reflexão crítica dos paradigmas. Trab. Ling. Aplic. Campinas, v. 47, n. 1, p. 223-239, 2008. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/e559/0a30976d8a7a55b58f003408c8c71f0d30b9.pdf. Acesso em 15 abr. 2020.

KARNOPP, Lodenir Becker. Produções culturais em língua brasileira de sinais. Letras de Hoje, v. 48, n. 3, p. 407-413, 2013. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12616. Acesso em 15 abr. 2020.

MENEZES, Adriane Melo de Castro; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Tradutores-intérpretes de línguas de sinais: funções e atuação nas redes de ensino. Revista Educação Especial, v. 30, n. 57, p. 251-262, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/22412. Acesso em 15 abr. 2020.

MOLENA, Juliane Cristina; ANDRADE, Priscilla Gaia de; VERASZTO, Estéfano Vizconde. Indicadores da inclusão de alunos surdos em salas de aula regulares. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 16, n. 2, p. 257-279, 2017. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen16/REEC_16_2_5_ex1177.pdf. Acesso em 9 abr. 2020.

NOGUEIRA, Emanuela Pinheiro; BARROSO, Maria Cleide da Silva; SAMPAIO, Caroline de Goes. A Importância da LIBRAS: um olhar sobre o ensino de Química a surdos. Investigações em Ensino de Ciências. V. 23, n. 2, p. 49-64, 2018. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/861. Acesso em 9 abr. 2020.

OLIVEIRA, Janine Soares de. A comunidade surda: perfil barreiras e caminhos promissores no processo de ensino-aprendizagem em matemática. Dissertação. CEFET, Rio de Janeiro, 2005.

OLIVEIRA, Walquíria Dutra de; BENITE, Anna M. Canavarro. Estudos sobre a relação entre o intérprete de LIBRAS e o professor: implicações para o ensino de ciências. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências. Belo Horizonte, v. 15, n. 3, p. 597-626, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4331. Acesso em 9 abr. 2020.

PERLIN, Gladis; STROBEL, Karin. História cultural dos surdos: desafio contemporâneo. Educar em Revista. Curitiba, Edição Especial, n. 2, p. 17-31, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/nspe-2/03.pdf. Acesso em 15 abr. 2020.

SILVEIRA, Márcio Velloso da; BARTHEM, Ricardo Borges; SANTOS, Antonio Carlos dos. Proposta didático experimental para o ensino inclusivo de ondas no ensino médio. Rev. Bras. Ensino Fís., São Paulo, v. 41, n. 1, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-11172019000100606&lng=en&nrm=iso. Acesso em 09 Abr. 2020.

SOUSA, Robson Simplício de.; GALIAZZI, Maria do Carmo. Compreensões acerca da Hermenêutica na Análise Textual Discursiva: marcas teórico-metodológicas à investigação. Contexto & Educação, Ano 31, n. 100, p. 33-55, 2016. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/6395. Acesso em 24 Fev. 2021.

SKLIAR, Carlos e QUADROS, Ronice. Invertendo epistemologicamente o problema da inclusão: os ouvintes no mundo dos surdos. Estilos clin. [online]. Vol.5, n.9, 2000, p.32-51. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60913. Acesso em 15 Abr. 2020.

VIVAS, Deise Benn Pereira; TEIXEIRA, Elder Sales; CRUZ, Juan Alberto Leyva. Ensino de Física para surdos: um experimento mecânico e um eletrônico para o ensino de ondas sonoras. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 34, n. 1, p. 197-215, maio 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n1p197. Acesso em 9 abr. 2020.

Published

2021-04-12

How to Cite

Silveira Júnior, C. da, Valadares, J. M., & Guimarães, R. S. (2021). The teaching of life and nature sciences to the deaf: what do important journals in the area say about it?. Special Education Magazine, 34, e18/1–21. https://doi.org/10.5902/1984686X43701

Issue

Section

Revisão de literatura/Estudo teórico