Observação de pareamento de estímulos e instrução com múltiplos exemplares: efeitos sobre respostas de ouvinte e falante de crianças com TEA

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X42047

Palavras-chave:

Procedimento de observação de pareamento estímulos, Instrução com múltiplos exemplares, Transtorno do Espectro Autista.

Resumo

Dois procedimentos têm sido propostos como alternativas para induzir repertórios não ensinados diretamente: 1) instrução com múltiplos exemplares (MEI); e 2) observação de pareamento de estímulos (SPOP). O MEI implica a rotação do ensino de diferentes respostas a um estímulo (ex. tato e resposta de ouvinte), o que favorece a aprendizagem incidental dessas respostas para novos estímulos a partir do ensino de apenas um dos tipos. No SPOP é exigida apenas a observação de estímulos apresentados contíguos, sem reforçamento diferencial para qualquer resposta. Os resultados de alguns estudos sugerem que uma maior frequência de pareamentos poderia levar a emergência de respostas de tato e ouvinte não ensinadas diretamente e que o pareamento de estímulos pode afetar o procedimento de MEI. O presente estudo avaliou o efeito de SPOP com uma frequência maior de pareamentos por tentativas sobre a emergência de respostas de tato e ouvinte em três crianças com Transtorno do Espectro Autista, e o efeito do SPOP no ensino dessas respostas por meio de MEI. Para dois participantes, o SPOP com mais pareamentos a cada tentativa favoreceu a emergência do repertório de ouvinte. Estes participantes somente aprenderam respostas de tato após o MEI. O SPOP teve um efeito facilitador no treino de MEI. Discute-se o papel do MEI e de treino de tato intensivo na emergência de repertórios de tato e ouvinte, assim como os tipos de controle de estímulo que o SPOP parece favorecer, e a possibilidade de investigar o SPOP em ambientes menos estruturados.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Edson Luiz Nascimento dos Santos, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

Doutorando na Universidade Federal do Pará, Belém, PA, Brasil.

Eduardo Nascimento Trindade, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

Mestre pela Universidade Federal do Pará, Belém, PA, Brasil.

Carlos Barbosa Alves de Souza, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

Professor pós-doutor na Universidade Federal do Pará, Belém, PA, Brasil.

Referências

BYRNE, Brittany; REHFELDT, Ruth Anne; AGUIRRE, Angelica. Evaluating the effectiveness of the stimulus pairing observation procedure and multiple exemplar instruction on tact and listener responses in children with autism. The Analysis of Verbal Behavior, v. 30, n. 2, p. 160-169, 2014. Doi: https://doi.org/10.1007/s40616-014-0020-0.

CARNERERO, José Julio; PÉREZ-GONZÁLEZ, Luis Antonio. Induction of pairing naming after observing visual stimuli and their names in children with autism. Research in Developmental Disabilities, v. 35, n. 10, p. 2514-2526, 2014. Doi: 10.1016/j.ridd.2014.06.004.

CLAYTON, Michael; HAYES, Linda. A comparison of match-to-sample and respondent-type training of equivalence class. The Psycological Record, v. 54, n. 4, p. 579-602, 2004. Doi: https://doi.org/10.1007/BF03395493.

DELFS, Caitlin et al. Evaluation of the efficiency of listener and tact instruction for children with autism. Journal of Applied Behavior Analysis, v. 47, n. 4, p. 793–809, 2014. Doi: https://doi.org/10.1002/jaba.166.

DOUGHER, Michael et al. The transfer of respondent eliciting and extinction functions through stimulus equivalence classes. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, v. 62, n. 3, p. 331-351, 1994. Doi: https://doi.org/10.1901/jeab.1994.62-331.

DOUGHTY, Adam; SAUNDERS, Kathryn. Decreasing errors in reading-related matching to sample using a delayed-sample procedure. Journal of Applied Behavior Analysis, v. 42, n. 3, p. 7171-721, 2009. Doi: https://doi.org/10.1901/jaba.2009.42-717.

FIORILE, Carol; GREER, Robert Douglas. The induction of naming in children with no prior tact responses as a function of multiple exemplar histories of instruction. The Analysis of Verbal Behavior, v. 23, n. 1, p. 71–87, 2007. Doi: https://doi.org/10.1007/BF03393048.

GREER, Robert Douglas; DU, Lin. Generic instruction versus intensive tact instruction and the emission of spontaneous speech. The Journal of Speech and Language Pathology – Applied Behavior Analysis, v. 5, n. 1, p. 1-19, 2010. Doi: http://dx.doi.org/10.1037/h0100261.

GREER, Robert Douglas et al. The emergence of the listener to speaker component of naming in children as a function of multiple exemplar instruction. The Analysis of Verbal Behavior, v. 21, n. 1, p. 123–134, 2005. Doi: https://doi.org/10.1007/BF03393014.

GREER, Robert Douglas; STOLFI, Lauren; PISTOLJEVIC, Nirvana. Emergence of naming in preschoolers: a comparison of multiple and single exemplar instruction. European Journal of Behavior Analysis, v. 8, n.2, p. 109–131, 2007. Doi: https://doi.org/10.1080/15021149.2007.11434278.

LAYNG, Michael; CHASE Philip. Stimulus–stimulus pairing, matching-to-sample testing and emergent relations. The Psychological Record, v. 51, n. 4, p. 605–628, 2001. Disponível em: https://opensiuc.lib.siu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1302&context=tpr Recuperado 15/11/2019

LEADER, Geraldine; BARNES-HOLMES, Dermot. Establishing fraction-decimal equivalence using a respondent-type training procedure. The Psycological Record, v. 51, n. 1, p. 151-165. Doi: https://doi.org/10.1007/BF03395391.

LEADER, Geraldine; BARNES-HOLMES, Dermot. Matching-to-sample and respondent-type training as methods for producing equivalence relations: isolating the critical variables. The Psycological Record, v. 51, n. 3, p. 429-444, 2011. Doi: https://doi.org/10.1007/BF03395407.

LEADER, Geraldine; BARNES-HOLMES, Dermot; SMEETS, Paul. Establishing equivalence relations using respondent type training procedure. The Psycological Record, v. 46, n. 4, p. 685-706, 1996. Doi: https://doi.org/10.1007/BF03395192.

LEADER, Geraldine; BARNES-HOLMES, Dermot; SMEETS, Paul. Establishing equivalence relations using respondent type training procedure III. The Psycological Record, v. 50, n. 1, p. 63-78, 2000. Doi: https://doi.org/10.1007/BF03395343.

LECHAGO, Sarah et al. The effects of multiple exemplar instruction on the relation between listener and intraverbal categorization repertoires. The Analysis of Verbal Behavior, v. 31, n. 1, p. 76-95, 2015. Doi: https://doi.org/10.1007/s40616-015-0027-1.

LONGANO, Jennifer; GREER, Robert Douglas. Is the source of reinforcement for naming multiple conditioned reinforcers for observing responses? The Analysis of Verbal Behavior, v. 31, n. 1, p. 96–117, 2015. Doi: https://doi.org/10.1007/s40616-014-0022-y.

LUKE, Nicole et al. The emergence of autoclitic frames in atypically and typically developing children as a function of multiple exemplar instruction. The Analysis of Verbal Behavior, v. 27, n. 1, p. 141-156, 2011. Doi: https://doi.org/10.1007/BF03393098.

LYDON, Helena et al. The effects of intensive tact instruction on three verbal operants in non-instructional settings for two children with autism. The Journal of Speech and Language Pathology – Applied Behavior Analysis, v. 3, n. 2-3, p. 173-184, 2009. Doi: http://dx.doi.org/10.1037/h0100242.

NUZZOLO-GOMEZ, Robin; GREER, Robert Douglas. Emergence of untaught mands or tacts of novel adjective-object pairs as a function of instructional history. The Analysis of Verbal Behavior, v. 20, n. 1 p. 63–76, 2004. Doi: https://doi.org/10.1007/BF03392995.

OLAFF, Heidi Skorge; ONA, Hanne Nordvic; HOLTH, Per. Establishment of naming in children with autism through multiple response-exemplar training. Behavioral Development Bulletin, v. 22, n. 1, p. 67-85, 2017. Doi: http://dx.doi.org/10.1037/bdb0000044.

OMORI, Mikimasa; YAMAMOTO, Jun-ichi. Stimulus pairing training for Kanji reading skills in students with developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities, v. 34, n. 4, p. 1109–1118, 2013. Doi: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2012.12.016.

OMORI, Mikimasa; YAMAMOTO, Jun-ichi. Spelling instruction by stimulus pairing in japanese students with autism spectrum disorders: Effects of stimulus presentation order. The Psycological Record, v. 65, n. 2, p. 401-410, 2015. Doi: https://doi.org/10.1007/s40732-014-0114-z.

PILGRIM, Carol; JACKSON, Jan; GALIZIO, Mark. Acquisition of arbitrary conditional discrimination by young normally developing students. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, v. 73, n. 2, p. 177-193, 2000. Doi: https://doi.org/10.1901/jeab.2000.73-177.

ROSALES, Rocio; REHFELDT, Ruth Anne; HUFFMAN, Nancy. Examining the utility of the stimulus pairing observation procedure with preschool children learning a second language. Journal of Applied Behavior Analysis, v. 45, n. 1, p. 173-175, 2012. Doi: https://doi.org/10.1901/jaba.2012.45-173.

SCHAUFFLER, Geneva; GREER, Robert Douglas. The effects of intensive tact instruction on audience-accurate tacts and conversational units. Journal of Early and Intensive Behavior Intervention, v. 3, n. 1, p. 121-134, 2006. Doi: http://dx.doi.org/10.1037/h0100326.

SMEETS, Paul; LEADER, Geraldine; BARNES-HOLMES, Dermot. Establishing stimulus classes in adults and children using a respondent-type training procedure: a follow-up study. The Psycological Recod, v. 47, n. 2, p. 285-308, 1997. Doi: https://doi.org/10.1007/BF03395226.

SKINNER, Burrhus Frederic. Verbal Behavior. Acton, Massachusetts: Copley Publishing Group. 1992. Publicado originalmente em 1957.

SMYTH, Sinéad; BARNES-HOLMES, Dermot; FORSYTH, John. A derived transfer of simple discrimination and self-reported arousal functions in spider fearful and non-spider-fearful participants. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, v. 85, n. 2, p. 223-246, 2006. Doi: https://doi.org/10.1901/jeab.2006.02-05.

SOUZA, Carlos Barbosa Alves de; PONTES, Sirleany de Souza. Variações paramétricas em pré-requisitos da linguagem: Estudo longitudinal das interações criança-acompanhante. Interação em Psicologia, v. 11, n. 1, p. 55-70, 2007. Doi: http://dx.doi.org/10.5380/psi.v11i1.5302.

SUNDBERG, Mark. Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program. Concord, CA: AVB Press, 2014.

TAKAHASHI, Kosuke; YAMAMOTO, Jun-ichi; NORO, Fumiyuki. Stimulus pairing training in students with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, v. 5, n.1, p. 547-553, 2011. Doi:10.1016/j.rasd.2010.06.021.

TONNEAU, François; GONZÁLEZ, Carmen. Function transfer in human operant experiments: the role of stimulus pairing. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, v. 81, n. 3, p. 239-255, 2004. Doi:https://doi.org/10.1901/jeab.2004.81-239.

VALLINGER-BROWN, Mary; ROSALES, Rocio. An investigation of stimulus pairing and listener training to establish emergent intraverbals in children with autism. The Analysis of Verbal Behavior, v. 30, n. 2, p. 148-159, 2014. Doi: https://doi.org/10.1007/s40616-014-0014-y.

Downloads

Publicado

2021-02-16

Como Citar

Santos, E. L. N. dos, Trindade, E. N., & Souza, C. B. A. de. (2021). Observação de pareamento de estímulos e instrução com múltiplos exemplares: efeitos sobre respostas de ouvinte e falante de crianças com TEA. Revista Educação Especial, 34, e8/1–21. https://doi.org/10.5902/1984686X42047