The shadow of discrimination and gender barriers in the daily lives of women with disabilities at the university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X38311

Keywords:

Disability, gender, college education.

Abstract

This article presents the results of a master's research on the experience of a deaf student in a Brazilian public university. The interface disability and gender in higher education is little discussed in the academic literature that is why the barriers against women with disabilities in the university are still hidden. In this way, it is necessary to give visibility to the topic in order to implement, in an intersectional way, the meaning of equality of opportunity. The collected data result from the use of semi-structured interview and shadowing technique that allowed the immersion of the researcher in the university daily of the young participant. The main results show that women with disabilities find different obstacles to enter and stay in the college career. These obstacles are not restricted to the academic space, since they begin in the life history of these women. It is interesting to say that the collective idea of overcoming disability is the trap that puts academic achievement or failure in the individual plan. Because of that, institutional responsibility for the changes for accessibility and gender equity is disguised.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jackeline Susann Souza da Silva, Universidade de Salamanca, Salamanca, Espanha.

Doutora pela Universidade de Salamanca, Salamanca, Espanha.

 

References

ALONSO, Alba. A introdução da interseccionalidade em Portugal: Repensar as políticas de igualdade(s), Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 90, p. 25-43, 2010.

BRASIL. Constituição Brasileira de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 20 de mai. de 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 de maio de 2019.

BRASIL. IBGE. Censo nacional de 2010. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/. Acesso em: 17 abr. 2018.

BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 11 jun. 2020.

CRUZ, Maria Helena Santana. Mapeando diferenças de gênero no ensino superior da Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão: Editora UFS, 2012.

CUNHA, Luiz Antônio. A Universidade Temporã: O Ensino Superior da Colônia à Era Vargas. 3° Ed. Editora. São Paulo: Unesp, 2007.

DANTAS, Taisa Caldas. SILVA, Jackeline Susann Souza da. CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de. Entrelace entre Gênero, Sexualidade e Deficiência: Uma História Feminina de Ruptura e Empoderamento. Revista Brasileira de Educação Especial, SP, vol. 20, n.4, pp.555-568, dez. 2014.

GESSER, Marivete. Gênero, corpo e sexualidade: processos de significação e suas implicações na constituição de mulheres com deficiência física. Tese (Doutorado em Psicologia), Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil: 2010.

GOMES, Alfredo Marcedo; MORAES, Karine Numes. Educação Superior no Brasil Contemporâneo: Transição para um Sistema de Massa. Revista Educação e Sociedade, Campinas, vol. 33, n. 118, p. 171-190, 2012.

GOODLEY, Dan. et. al. Disability Studies: An interdisciplinar introduction. 2° edition. Los Angeles: SAGE Publications, 2017.

JAGGAR, Alisson; BORDO, Susan. Gênero, corpo e conhecimento. 1 ed. Rio de Janeiro: Record Rosa dos Tempos, 1997.

NUNES, Edson Oliveira. Educação Superior no Brasil: estudos, debates, controvérsias. Rio de Janeiro: Garamond, 2012.

ONU. Alguns Factos e Números sobre as Pessoas com Deficiência de 2000. Disponível em: http://www.unric.org/pt/pessoas-com-deficiencia/5459. Acesso em: 22 abr. 2015.

ONU. Objetivos para o Desenvolvimento sustentável: Agenda 2015-2030. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/. Acesso em: 15 de mai. de 2019.

ONU. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. 2006. Disponível em: http://www.assinoinclusao.org.br/downloads/convencao.pdf. Acesso em 11 jun. 2020.

OMS. Informe Mundial sobre la Discapacidad de 2011. Disponível em: http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/es/. Acesso em: 05 dez. 2017.

QUEIROZ, Mascarenhas; SANTOS, Jocélio Teles. Vestibular com cotas: uma análise em uma instituição pública federal. Revista da USP, São Paulo, vol. 1, p. 58-75, 2006.

SILVA, Jackeline Susann Souza da. Acessibilidade, barreiras e superação: estudo de caso de experiências de estudantes com deficiência na educação superior. Dissertação (mestrado em educação) Universidade Federal da Paraíba, Brasil: 2014.

SILVA, Jackeline Susann Souza da. Indicadores de accesibilidad para la educación superior desde la perspectiva de la equidad de género. Tese (Doutorado em Educação). Universidad de Salamanca, Espanha: 2019.

SILVA, Jackeline Susann Souza, FERREIRA, Windyz Brazão. Sombreando a Pessoa com Deficiência: Aplicabilidade da Técnica de Sombreamento na Coleta de Dados em Pesquisa Qualitativa. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 23, n.2, p. 185-200, 2017.

SOUTO, Ana Paula Brandão. Política pública do deficiente visual nas instituições de ensino superior. Dissertação (Mestrado em educação). Universidade Estadual do Ceará. Ceará, Brasil, 2014.

VIGENTIM, Uilian Donizeti. Tecnologia Assistiva: analisando espaços de acessibilidade às pessoas com deficiência visual em universidades públicas. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Brasil: 2014.

YOUNG, Stella. Eu não sou sua inspiração: Muito obrigada! De 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=If7RuIyWcfk Acesso em 16 de fev. 2019.

Published

2020-10-26

How to Cite

Silva, J. S. S. da. (2020). The shadow of discrimination and gender barriers in the daily lives of women with disabilities at the university. Special Education Magazine, 33, e46/ 1–24. https://doi.org/10.5902/1984686X38311