Deafness, education and work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X35960

Keywords:

Education, Deafness, Work.

Abstract

The present work aims to show an overview of the state of the art of academic productions, whose theme relates the educational background of the deaf and its work in the labor market, with the purpose is to obtain a deepening in the research process of field research, which makes part of a PhD research, entitled Deafness, education and work: an analysis of this triad in the labor market in Aracaju / Se. For the collection of data, the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination of Improvement of Higher Level Personnel (CAPES) was consulted. The search period was initially demarcated by the last year in which the information was available at the Theses Bank, that is, 2018, and five years later, we have as initial cut the year 2014. However, having identified only a production related to this theme, another search was carried out, in general, without delimiting the period, in order to obtain a larger number of published works. For the organization of the data collected and in order to analyze the corpus found, two categories of analysis were defined: (i) types of research; and (ii) theoretical approach. The systematization of the data was done from tables because it was considered that the data presented in them consolidated a quantitative and descriptive analysis. The research in question allows us to know the non-evolution of productions that relate deafness, education and work, since the characterization of productions points to silenced themes, evidencing the need for new investigations in the area.

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Author Biographies

Valéria Simplício da Silva, Professora mestre do Departamento de Libras da Universidade Federal de Sergipe

Professora Assistente da Universidade Federal de Sergipe no Departamento de Libras, doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia e mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe. Possui Especialização em Libras, Educação Inclusiva e Educação Especial. É graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe. Foi professora do Núcleo de Pós-graduação Lato Sensu da Faculdade São Luís de França, em Aracaju-Se, nos Cursos de Especialização em Libras e Educação Especial. Atua, principalmente, nos seguintes temas: estudos fonéticos/fonológicos e variação linguística da Libras, metodologia de ensino da Libras como segunda língua para ouvintes, teorias da tradução e interpretação da Libras- Língua Portuguesa e escrita de língua de sinais pelo Sistema Signwriting, Inclusão social e educacional dos surdos.

Miguel Angel Garcia Bordas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil.

Doutoranda na Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil.

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Published

2020-03-09

How to Cite

Silva, V. S. da, & Bordas, M. A. G. (2020). Deafness, education and work. Special Education Magazine, 33, e6/ 1–16. https://doi.org/10.5902/1984686X35960

Issue

Section

Revisão de literatura/Estudo teórico