The visual impairment in focus: strategies playful in Inclusive Mathematics Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X35402

Keywords:

Inclusive Mathematics Education, Expression playful, Visual impairment.

Abstract

This paper aims to argue on teaching Mathematics with visual impairment students, to aim playful expression as strategy of teaching at the scope of school inclusion. The expression. playful can be composed of games, horseplay, as well as other activities that might evoke the playful spirit in the individuals who are likely do them. From the studies here submitted, and the identification of tactile and digital pedagogical games, we believe that those materials which are considered ludic may contribute to the development of the haptic system or active touch, since through this system, individuals without visual acuity perceive the world around them and can build different concepts of Mathematics, boosting the learning in this curricular component. For this reason, different materials and games that allow to treat mathematical contents present in Basic Education will be described, especially those built and tested with blind and low sight students. The results indicate the need to accomplish more researches that may present other ludic alternatives for the development of teaching and learning process of mathematical concepts, little exploited in such materials or games. Once the majority of the activities present concepts of geometry, the four basic Mathematical operations, recognition of numerical symbols, geometric progression and function. However, there are countless other mathematical contents that are still part of today’s classroom with a strong visual appeal, demanding other strategies that favor the inclusion and learning of people with visual impairment.

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Author Biography

Érica Santana Silveira, Universidade de Brasília

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (2013). Especialista em Ensino de Matemática pela Universidade Cândido Mendes (2015). Mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2016). Desenvolveu sua pesquisa de mestrado sobre a Gênese Instrumental de uma maquete tátil, com duas alunas, cega e vidente, no estudo de conceitos básicos de Probabilidade. Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Brasília. Sendo sua linha de pesquisa a Educação Matemática Inclusiva, Aprendizagem Lúdica, Ensino de Probabilidade e Estatística, Tecnologias da Informação e Comunicação no Ensino e na Aprendizagem de Matemática. Possui experiência profissional tanto no Ensino Superior, em cursos de graduação presenciais e a distância, quanto na Educação Básica, em turmas de Ensino Médio e Ensino Profissionalizante. Atualmente, é membro do grupo de Pesquisa em Aprendizagem Lúdica: Pesquisas e Intervenção em Educação e Desporto (GEPAL).

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Published

2019-11-12

How to Cite

Silveira, Érica S., & Sá, A. V. M. de. (2019). The visual impairment in focus: strategies playful in Inclusive Mathematics Education. Special Education Magazine, 32, e100/ 1–26. https://doi.org/10.5902/1984686X35402