Pedagogical Practices in the Rehabilitacion Process of Deafblind Students

Authors

  • Thaís Ferreira Bigate Instituto Benjamin Constant (IBC)
  • Neuza Rejane Wille Lima Universidade Federal Fluminense (UFF)

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X34756

Keywords:

The present study sought to analyze the pedagogical practices employed in the process of rehabilitation of deafblind students from Instituto Benjamin Constant. Deafblindness is a disability that compromises the main senses of receiving information, so the

Abstract

The present study sought to analyze the pedagogical practices employed in the process of rehabilitation of deafblind students from Instituto Benjamin Constant. Deafblindness is a disability that compromises the main senses of receiving information, so the teacher should use different tasks from the ones used with the other visually impaired students and, if deafblind population has as its main characteristic heterogeneity, there must exist differences in the attendance of students that present different periods of disability acquisition and varied degrees of hearing loss and vision. In order to better understand this process, case study was selected as methodology and data collection was carried out through bibliographic survey and semi-structured interview. It was concluded that the main challenge found by the teachers was communication and the presence of a translator of Brazilian Sign Language (Libras) is fundamental in this context. The practices mentioned by the teachers were considered relevant, as they allowed the deafblind students' access to the content of the classes.

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Author Biographies

Thaís Ferreira Bigate, Instituto Benjamin Constant (IBC)

Mestre em Diversidade e Inclusão (CMPDI) pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Especialista em Língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Graduada em Letras com habilitação em Literaturas pela UFF. Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico/Surdocegueira do Instituto Benjamin Constant (IBC). Na Instituição, leciona no Programa de Atendimento e Apoio ao Surdocego (PAAS). Área de pesquisa: Linguagem, comunicação, educação especial, surdocegueira.

 

Neuza Rejane Wille Lima, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1983), Mestre em Biofísica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro ( (1987), Doutora em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal de São Carlos/Rutgers University (USA) (1993). Atualmente é Professora Associada IV da Universidade Federal Fluminense e Coordenadora do Curso de Mestrado em Diversidade e Inclusão (CMPDI, 2017-2018). Tutora do ProPET Biofronteiras do Instituto de Biologia da UFF desde 2013, Presidente da Associação Brasileira em Diversidade e Inclusão (ABDIn 2015-2019) e Líder do Grupo de Pesquisa NDVIS (Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento de Processos, Produtos e Inovação Tecnológica para o Ensino de Deficientes Visuais - cadastrado no diretório de grupos de pesquisa do CNPq (http://dgp.cnpq.br/dgp/faces/consulta/consulta_parametrizada.jsf) dentro da área de Educação). Foi vice-coordenadora e Coordenadora do Curso de Mestrado Profissional em Diversidade e Inclusão (CMPDI/UFF) (2015-2018). Tem experiência na área de Ecologia, com ênfase em Ecologia Aplicada e Teórica, atuando principalmente nos seguintes temas: ecologia evolutiva, evolução do sexo. Recentemente, vem atuando na área de educação inclusiva, mais especificamente sobre deficiência visual.

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Published

2019-06-05

How to Cite

Bigate, T. F., & Lima, N. R. W. (2019). Pedagogical Practices in the Rehabilitacion Process of Deafblind Students. Special Education Magazine, 32, e66/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984686X34756