Deaf and learning mediated by technological resources in higher education

Authors

  • Sátila Souza Ribeiro Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) http://orcid.org/0000-0002-4695-4841
  • Theresinha Guimarães Miranda Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Teófilo Alves Galvão Filho Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X33679

Keywords:

Deaf, Technological resources, Higher Education.

Abstract

This research brings as an object of research the perceptions of deaf students (users of the Brazilian Sign Language and / or Portuguese Oral Language) about learning mediated by technological resources in Higher Education. This study was developed with three deaf students from the Letters-Libras-Foreign Language Course offered by the Federal University of the Recôncavo da Bahia (UFRB), at the Center for Teacher Training, located in the city of Amargosa-Ba. perception of deaf students of UFRB about the learning mediated by technological resources used in their graduation process of this Federal Educational Institution. The methodological choice, of a qualitative nature, defines the way of the case study using semi-structured interview as a research tool. Among the authors who supported this discussion, the following stand out: Vygotsky (1991, 2010); Nóbrega (2016); Corradi (2007, 2011); Galvão Filho (2009); Rocha e Miranda (2009); Stumpf (2010), among other authors that deal with the relevance of technological resources and pedagogical mediation for deaf students. The results of this research showed that, according to the perceptions of deaf students, some teachers use technological resources as potentializers in the learning process of these deaf academics, favoring the involvement and participation of them in Higher Education. These resources were recognized by the deaf participants of the research as facilitators of the learning process, although this is a practice adopted by the teachers.

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Author Biographies

Sátila Souza Ribeiro, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Educação 9UFBA). Especialista em Educação Inclusiva pela Faculdade de Tecnologia e Ciências (FTC) e em Libras pela Universidade Leonardo da Vinci (UNIASSELVI). Formada em Letras/Libras pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Polo: (UFBA). É certificada pelo Prolibras em proficiência no Uso e Ensino da Libras e em Tradução/Interpretação da Libras-Português e Português-Libras (UFSC/MEC/INEP). Professora de Língua Brasileira de Sinais (Libras) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), em regime de Dedicação Exclusiva (DE). Atua no Centro de Ciência e Tecnologia em Energia e Sustentabilidade (CETENS), nos Cursos do Bacharelado em Energia e Sustentabilidade (BES) e na Licenciatura em Educação do Campo (LEDOC). Participa do Núcleo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Tecnologia Assistiva e Acessibilidade (NETAA-CNPq). É Membro e desenvolve pesquisas no Grupo de Estudo em Educação Inclusiva (GEINE)-UFBA, CNPq.

Theresinha Guimarães Miranda, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Pós-doutorado em Umeå University, na Suécia em 2013. Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1999) e Mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1993). Graduação em Pedagogia pela Universidade Católica do Salvador. Atua no curso de pós-graduação em educação e líder do grupo de pesquisa Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais (CNPq).

Teófilo Alves Galvão Filho, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Pós-Doutorado na Universidade Federal da Bahia com o apoio da CAPES/MEC. Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia - UFBA. Mestre em Educação – UFBA. Especialista em Informática na Educação pela Universidade Federal de Alagoas – UFAL. Graduado em Engenharia Civil pela Universidade Católica de Pelotas - UCPel (1980). Atua no Centro de Ciência e Tecnologia em Energia e Sustentabilidade (CETENS), no Cursos do Bacharelado em Energia e Sustentabilidade (BES). É coordenador do Núcleo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Tecnologia Assistiva e Acessibilidade (NETAA-CNPq).  teofilo@galvaofilho.net Lattes: http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4773284T3

 

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Published

2019-11-12

How to Cite

Ribeiro, S. S., Miranda, T. G., & Galvão Filho, T. A. (2019). Deaf and learning mediated by technological resources in higher education. Special Education Magazine, 32, e107/ 1–19. https://doi.org/10.5902/1984686X33679