Possibility of acting between health and education for the development and learning of students with high skills / giftedness
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X27956Keywords:
Giftedness, Health in School Program, Curricular Enrichment.Abstract
Special Education has been gaining more and more space in discussions about education in the reality of Brazilian schools. An integral part of the target group of special education students, students with giftedness account for 3 to 5% of the population, but are hardly identified and their skills enhanced. These students go unnoticed and may present behavior problems and even learning difficulties in some areas being referred to the health units. Thus, the present work had the aim of identifying possibilities for health professionals to act in the curricular enrichment strategies of students with giftedness indicators through the Health in School Program. Participated in the study 16 health professionals who answered a questionnaire about their performance in schools, the perception that the professionals have of the students sent by the schools and the possibilities of partnership for the students' curriculum enrichment. Health professionals develop health education actions focused on environmental health, sexuality, vaccination and anthropometric evaluation. In the health professionals' view, 75% of the students referred to the basic health unit had learning and behavioral problems, also 75% of the professionals believe that the students referred have giftedness potential. It is concluded that basic health unit can contribute with an extended view in the evaluation of the students and that can collaborate in the accomplishment of curricular enrichment activities.
Downloads
References
AZEVEDO, S. M. L.; METTRAU, M. B. Altas Habilidades/Superdotação: Mitos e Dilemas Docentes na Indicação para o Atendimento. Psicologia, Ciência e Profissão. 2010, vol. 1, n. 30, p.32-45.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Saberes e práticas da inclusão: desenvolvendo competências para o atendimento às necessidades educacionais especiais de alunos com altas habilidades/superdotação. 2. ed. Brasília: MEC, 2006.
______. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC, 2008. 19 p. Documento elaborado pelo Grupo de Trabalho nomeado pela Portaria nº 555/2007, prorrogada pela Portaria nº 948/2007, entregue ao Ministro da Educação em 07 de janeiro de 2008.
______. Ministério da Saúde. Caderno do Gestor do PSE. Brasília: Ministério da Saúde, 2015.
______. Ministério da Educação. Censo Escolar 2015: Brasília: MEC, 2016. 19 slides, color. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=36521-apresentacao-censo-escolar-divulgacao-22032016-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 03 jul. 2016.
FIGUEIREDO, T. A. M.; MACHADO, V. L. T.; ABREU, M. M. S. A saúde na escola: um breve resgate histórico. Ciência e Saúde Coletiva. 2010, vol. 14, n. 2, p. 397-402.
GIACOMOZZI, A. I. et al. Levantamento sobre uso de álcool e outras drogas e vulnerabilidades relacionadas de estudantes de escolas públicas participantes do Programa Saúde do Escolar/Saúde e Prevenção nas Escolas no município de Florianópolis. Saúde e Sociedade. 2012, vol. 21, n. 3, p. 612-622.
GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5ª Ed. Editora Altlas, 2010.
IORIO, N. M.; CHAVES, F. F.; ANACHE, A. A. Revisão de literatura sobre aspectos das avaliações para Altas Habilidades/Superdotação. Revista Educação Especial. 2016, vol. 29, n. 55, p. 413-428.
MARTINS, B. A.; PEDRO, K. M.; OGEDA, C. M. M. Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis? Psicologia Escolar e Educacional. 2016, vol. 20, n. 3, p. 561-568.
REIS, V. L.; PÉREZ, S.G. P. B.; FREITAS, S. N. Enriquecimento Extracurricular. 2014, São Paulo: AVA Moodle Unesp [Edutec]. Trata-se de texto do tipo e-book da semana 2 da disciplina Escolarização do Estudante com Altas Habilidades ou Superdotação do curso de Especialização em Educação Especial (tronco comum) Programa Rede São Paulo de Formação Docente. Acesso restrito. Disponível em: http://edutec.unesp.br/moodle/pluginfile.php/100208/mod_resource/content/15/Texto%20-%20AHSD%20D07T02/index.html Acesso em: 09 dez. 2016.
RENZULLI, J. Modelo de enriquecimento para toda a escola: um plano abrangente para o desenvolvimento de talentos e superdotação. Revista Educação Especial. 2014, vol. 27, n. 50, p.539-562. Tradução: Suzana Graciela Pérez Barrera Pérez. Título original "The schoolwide enrichment model: a comprehesive plan for the development of talents end giftedness".
RONDINI, C. A.; INCAU, C; MARTINS, R. A. Concepções de profissionais de saúde sobre altas habilidades e transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) em crianças. Revista Educação e Cultura Contemporânea. 2015, vol. 13, n. 32, p. 152-170.
SPINK, M. J. Linguagem e produção de sentidos no cotidiano. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


