The learning process for blind people: a new look for the strategies used in reading and writing

Authors

  • Eliane Maria Dias Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN/CAMEAM, campus de Pau dos Ferros/RN - Programa de Pós-Graduação em Ensino - PPGE
  • Francileide Batista de Almeida Vieira Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN/CAMEAM, campus de Pau dos Ferros/RN - Programa de Pós-Graduação em Ensino - PPGE

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X21890

Keywords:

Reading and writing, Braille system, New technologies

Abstract

This paper aims to understand how is the learning of reading and writing of blind people, what tools and strategies are used and the challenge in face to the new technologies. The theoretical framework on the subject was based on Bueno (1993) Baptista (2000), Marcuschi (2001), Vygotsky (1983), Sousa (2014), and other authors and texts dealing with this theme. As a methodological search option has been adopted qualitative research through the bibliographic study. As a methodological search option has been adopted qualitative research through the bibliographic study. On the research, we identified the need to reframe the appreciation of the Braille System, and that even front of recognition of the importance and advancement of computer technologies, they are not substitutive of Braille, but complementary. In view of all the strategies used and resources present limitations in certain situations, it is necessary to have a range of opportunities for blind people to communicate, get information have access to knowledge, to be included in society and play effectively citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Maria Dias, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN/CAMEAM, campus de Pau dos Ferros/RN - Programa de Pós-Graduação em Ensino - PPGE

Graduada em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (1990). Pós-graduada (Especialização) em Psicopedagogia (FVJ-2005). Mestranda do Mestrado Acadêmico em Ensino da UERN/CAMEAM. Atua na área de Deficiência Visual desde 1988 no Centro de Apoio ao Deficiente Visual de Mossoró/RN - CADV. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa. É ledora e transcritora para pessoas com deficiência visual em concursos e vestibulares. Atua e tem interesse pela pesquisa na perspectiva da Educação Inclusiva no tocante às temáticas: Formação de Professo; Atendimento Educacional Especializado - AEE; Práticas colaborativas; Audiodescrição no Contexto Escolar; Deficiência Visual; Processo de Aprendizagem da Leitura e Escrita das Pessoas com deficiência Visual. Membro do Fórum de Mulheres com Deficiência de Mossoró e Região e do Fórum de Entidades Representativas de pessoas com Deficiência.

Francileide Batista de Almeida Vieira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN/CAMEAM, campus de Pau dos Ferros/RN - Programa de Pós-Graduação em Ensino - PPGE

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (1994), Especialização em Educação pela mesma Universidade (2004), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2008) e doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2012). Professora efetiva do Departamento de Educação do Campus Avançado de Assú da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino - PPGE, do Campus Avançado Profa. Maria Elisa de A. Maia/UERN. Atua na área de Educação, é líder do Núcleo de Pesquisa em Educação - NUPED. Pesquisa temas relacionados à educação, formação de profissionais da educação e práticas pedagógicas em uma perspectiva inclusiva.

Published

2017-04-11

How to Cite

Dias, E. M., & Vieira, F. B. de A. (2017). The learning process for blind people: a new look for the strategies used in reading and writing. Special Education Magazine, 30(57), 175–188. https://doi.org/10.5902/1984686X21890