Inclusive Education: between human rights issues and self-investment: developments from the neoliberal logic

Authors

  • Dinara Soraia Ebbing Universidade Federal de Santa Maria
  • Letícia Ramalho Brittes Instituto Federal Farroupilha

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X17456

Keywords:

Inclusion in education, Problematization, Governance.

Abstract

This study was developed with two state schools in Três Passos - RS, more specifically through interviews specifically with the managers of these schools, and it aims to discuss the emergency and mandatory requirements, imposed by public policies by the movement of inclusive education, from the game of neoliberal logic, focusing on how schools are articulating towards inclusive education and the discourses that circulate in it. Thus, in the data analysis, we presented discussions guided by a poststructuralist perspective, that allow us to understand the movement of inclusion as a possibility to reach the obligation, produced discursively as well as a strategy of governance. This study points out on the possibility of work, an eternal movement of criticism and problematization of the discursive practices made in one truth about the inclusion of people with disabilities, problematic of what has been developed by the school and, therefore, the permanent pursuit of suspected truths produced by programs developed in favor of inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dinara Soraia Ebbing, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Educação Especial - Licenciatura Plena, pela Universidade Federal de Santa Maria (2011). Especialista em Gestão Educacional, pela Universidade Federal de Santa Maria (2013). Acadêmica do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Santa Maria. Mestranda em Educação, Universidade Federal de Santa Maria. Pesquisa e realiza estudos sobre Educação Especial e Inclusão.

Letícia Ramalho Brittes, Instituto Federal Farroupilha

Licenciada em Letras Português-Inglês com respectivas Literaturas pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) em 2007. Mestre em Educação pelo Programa de Pós- Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria - RS (UFSM) em 2011 e Especialista em Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria - RS (UFSM) em 2012. Atualmente, é acadêmcica do Curso de Doutorado do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas - RS (UFPel) em período de estágio sanduíche na Universidade de Wisconsin, Madison, Estados Unidos; Atua como Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal Farroupilha, Campus Júlio de Castilhos/RS. Desenvolve pesquisas e estudos na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de Línguas Portuguesa e Inglesa e Literatura Brasileira, análise de discurso, currículo, trabalho docente, gestão educacional e políticas públicas

Published

2016-03-02

How to Cite

Ebbing, D. S., & Brittes, L. R. (2016). Inclusive Education: between human rights issues and self-investment: developments from the neoliberal logic. Special Education Magazine, 1(1), 175–187. https://doi.org/10.5902/1984686X17456