Motivation and attitudes of Ceara’s public network teachers before the deaf education

Authors

  • Germana Costa Paixão Universidade Estadual do Ceará
  • Ana Cileia Pinto Teixeira Henriques Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará
  • Lydia Dayanne Maia Pantoja Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará
  • Francisco Wagner de Sousa Paula Universidade Estadual do Ceará
  • José Nelson Arruda Filho Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará
  • Eloisa Maia Vidal Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X18839

Keywords:

Attitude, Motivation, Deaf education.

Abstract

The person learning disabled constitutes a challenge for teachers, considering the training, qualification, directed institutional policies and human and material resources available. However, these variables alone will not justify certain difficulties presented by these professionals when faced with this demand. Considering the influence of these factors and the importance of motivation and positive attitudes of teachers in front of the deaf students education, proceeded to study of 200 public school teachers of six Ceara’s municipalities to identify the motivation and attitude before teaching of deaf students. It conducted content analysis from the issues raised in open questions, and the data evaluated in IRAMUTEQ software through lexical analysis with cloud forming words. From these six categories were constructed and discussed in light of literature. It was identified little motivation, however, permeated by positive attitudes, that although focus the issue of capacity building as a key factor for performance, reflecting the attitude of a teacher who supports the inclusion and seeks new strategies to create opportunities to insert this student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Germana Costa Paixão, Universidade Estadual do Ceará

Coordenadora do Curso de Ciências Biológicas EaD do Centro de Ciências da Saúde da Universidade Estadual do Ceará. Vice lider do grupo de pesquisa "Tecnologias educacionais e educação a distância"

Ana Cileia Pinto Teixeira Henriques, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará

Tutora de Pesquisa do Curso de Ciências Biológicas EaD da Universidade  Estadual do Ceará.

Lydia Dayanne Maia Pantoja, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará

Coordenadora de pesquisa do Curso de Ciências Biológicas EaD do Centro de Ciências da Saúde da Universidade Estadual do Ceará.

Francisco Wagner de Sousa Paula, Universidade Estadual do Ceará

Tutor a distância do Curso de Ciências Biológicas EaD da Universidade estadual do Ceará.

José Nelson Arruda Filho, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará

Coordenador do Curso de Especialização em Gestão Pedagógica da Escola Básica EaD da Universidade Estadual do Ceará. membro do grupo de pesquisa "Tecnologias educacionais e educação a distância"

Eloisa Maia Vidal, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará

Coordenadora Adjunta da Universidade Aberta do Brasil/Universidade Estadualdo Ceará.

Published

2016-03-02

How to Cite

Paixão, G. C., Henriques, A. C. P. T., Pantoja, L. D. M., Paula, F. W. de S., Arruda Filho, J. N., & Vidal, E. M. (2016). Motivation and attitudes of Ceara’s public network teachers before the deaf education. Special Education Magazine, 1(1), 53–68. https://doi.org/10.5902/1984686X18839

Most read articles by the same author(s)