An approach to support computer labs in public childhood schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448190438072

Keywords:

Ciência da Computação, Lógica, Criatividade, Coordenação motora

Abstract

In this article we propose a case study and the analysis of its results. It consists of an intervention on the Municipal School of Early Childhood Education Vila Jardim in Santa Maria, on the state of Rio Grande do Sul. The main objective was to introduce computational knowledge to needy children and also to stimulate their creativity and interest in computing. The study took place inside the school itself, with 17 students from five to six years of age, at the computer lab. In order to make it possible, maintenance was carried out on the equipment and changes in the layout of the room had to be made in order to provide an environment conducive to the construction of learning for the children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bell, T., W. I. H. F. M. A. R. . M. J. (2011). Ensinando ciência da computação sem o uso do computador. Computer Science Unplugged ORG.

Brackmann, C. (2017). Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/172208. [Online; acessado em 12-04- 2019].

Costa, T., C. F. M. D. . d. S. W. (2016). A importância da computação para alunos do ensino fundamental: Ações, possibilidades e benefícios. In Anais do Workshop de Informática na Escola. Vol. 22, No. 1, p. 593, Sertão, PE, Brasil.

Medeiros, C. B. (2011). Computação: o terceiro pilar. In Rev. USP, São Paulo, SP, Brasil.

Moran, J. M. (2009). A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. In 4a ed. Campinas: Papirus, São Paulo, SP, Brasil.

SBC (2018a). Diretrizes para ensino de computação na educação básica. http://www.sbc.org.br/educacao/diretrizes-para-ensino-de-computacao-na-educacao-basica. [Online; acessado em 12-04-2019].

SBC (2018b). Referenciais de formação em computação: Educação básica. http://www.sbc.org.br/noticias/10-slideshow-noticias/1996-referenciais-de-formacao-em-computacao-educacao-basica/. [Online; acessado em 12-04-2019].

UFPR (2012). Linux educacional. https://linuxeducacional.c3sl.ufpr.br/LE5/index.html. [Online; acessado em 12-04-2019].

Published

2019-09-23

How to Cite

Policarpo, L. M., Fuhr, G. T., & Librelotto, G. R. (2019). An approach to support computer labs in public childhood schools. Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.5902/2448190438072

Issue

Section

Artigos PET

Most read articles by the same author(s)