An approach to support computer labs in public childhood schools
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448190438072Keywords:
Ciência da Computação, Lógica, Criatividade, Coordenação motoraAbstract
In this article we propose a case study and the analysis of its results. It consists of an intervention on the Municipal School of Early Childhood Education Vila Jardim in Santa Maria, on the state of Rio Grande do Sul. The main objective was to introduce computational knowledge to needy children and also to stimulate their creativity and interest in computing. The study took place inside the school itself, with 17 students from five to six years of age, at the computer lab. In order to make it possible, maintenance was carried out on the equipment and changes in the layout of the room had to be made in order to provide an environment conducive to the construction of learning for the children.Downloads
References
Bell, T., W. I. H. F. M. A. R. . M. J. (2011). Ensinando ciência da computação sem o uso do computador. Computer Science Unplugged ORG.
Brackmann, C. (2017). Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/172208. [Online; acessado em 12-04- 2019].
Costa, T., C. F. M. D. . d. S. W. (2016). A importância da computação para alunos do ensino fundamental: Ações, possibilidades e benefícios. In Anais do Workshop de Informática na Escola. Vol. 22, No. 1, p. 593, Sertão, PE, Brasil.
Medeiros, C. B. (2011). Computação: o terceiro pilar. In Rev. USP, São Paulo, SP, Brasil.
Moran, J. M. (2009). A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. In 4a ed. Campinas: Papirus, São Paulo, SP, Brasil.
SBC (2018a). Diretrizes para ensino de computação na educação básica. http://www.sbc.org.br/educacao/diretrizes-para-ensino-de-computacao-na-educacao-basica. [Online; acessado em 12-04-2019].
SBC (2018b). Referenciais de formação em computação: Educação básica. http://www.sbc.org.br/noticias/10-slideshow-noticias/1996-referenciais-de-formacao-em-computacao-educacao-basica/. [Online; acessado em 12-04-2019].
UFPR (2012). Linux educacional. https://linuxeducacional.c3sl.ufpr.br/LE5/index.html. [Online; acessado em 12-04-2019].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da revista ComInG.
Os originais deverão ser acompanhados de documentos de transferência de direitos autorais contendo assinatura dos autores.
A carta de direitos autorais deve ser enviada para o e-mail coming@inf.ufsm.br
É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores.
É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.
ENGLISH
Manuscripts accepted and published are the property of the journal ComInG.
The originals must be accompanied by documentation of copyright transfer containing the signature of the authors.
You may not submit full or partial manuscript to another journal. The responsibility of the article's content is exclusive of the authors.
You may not translating into another language without the written permission of the Editor after consultation with the Editorial Board.