The didactic legacy of the convergence of tangible interface with augmented reality in the teaching of three-dimensional cartography
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448190437733Keywords:
Ciência da Computação, Engenharia Hídrica, PETAbstract
This work presents an evaluation of an educational tool that uses Augmented Reality and Tangible Interface to allow undergraduate students to efficiently learn topography and 3D cartography. The work was carried out by PET-Computac¸ao targeting students from Computer Science and Hydraulic Engineering courses at the Universidade Federal de Pelotas. The results show the tool feasibility, which is still barely explored in Brazilian universities. Furthermore, the study notes that the use of Augmented Reality and Tangible Interface is well accepted by the academic community and can serve as an aid technology to traditional teaching-learning methods.Downloads
References
LOPES, M. P.; SILVA, R. B.; ALMEIDA, A. O. A importância do uso das ferramentas computacionais no ensino da disciplina fenômenos de transportes nos cursos de engenharia. In: ANAIS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 2012. v.XL. p.103.
VIEIRA, C.; MORAIS V. MATLAB, Curso Completo. FCA. 1ª edição. 2013.
CALLEGARO, V.; MARQUES, F. S.; KLOCK, C. E.; DA ROSA JR, L. S.; RIBAS, R. P.; REIS, A. I. SwitchCraft. In: 23rd Symposium on Integrated Circuits and System Design, 2010.
KLOCK, C. E.; RIBAS, R. P.; REIS, A. I. Karma: um ambiente para o aprendizado de síntese de funções Booleanas. Revista Brasileira de Informática na Educação, v.18, p.33-42, 2010.
EI&T. AppProva ENEM 2018 - Simulados e Questões Inéditas. Apple Store, 30 mar. 2019. Acessado em 30 mar. 2019. Online. Disponível em: https://itunes.apple.com/br/app/appprova-enem-2018/id639910973
PRATES, L. Studos - Simulados ENEM e Vestibulares. Apple Store, 30 mar. 2019. Acessado em 30 mar. 2019. Online. Disponível em: https://itunes.apple.com/br/app/studos/id819499553
SUBORBITAL, G. Circuit Scramble. Google Play, 30 mar. 2019. Acessado em 30 mar. 2019. Online. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/developer?id=Suborbital+Games
HORIS I. L. Pythagorea. Google Play, 30 mar. 2019. Acessado em 30 mar. 2019. Online. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hil_hk.pythagorea
DE LIMA, A. L. F. et al. A importância da realidade aumentada aplicada à educação. In: IV CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2017.
DOS REIS, A. V.; GONÇALVES, B. S. Interfaces Tangíveis: Conceituação e Avaliação. Estudos em Design, Rio de Janeiro, v.24, n.2, p.92-111, 2016.
COLPANI, R.; HOMEM, M. R. P. Realidade Aumentada e Gamificação na Educação: uma aplicação para auxiliar no processo de aprendizagem de alunos com deficiência intelectual. São Carlos: UFSCar, Revista Brasileira de Informática na Educação, 2016.
PADRÃO, M. Entenda a realidade aumentada, recurso por trás do sucesso de Pokémon Go. UOL, São Paulo, 05 ago. 2016. Acessado em 29 mar. 2019. Online. Disponível em: https://tecnologia.uol.com.br/noticias/redacao/2016/08/05/entendaa-realidade-aumentada-recurso-por-tras-do-sucesso-de-pokemon-go.htm
NIANTIC. Pokémon GO. The Pokémon Company International, Inc. Acessado em 29 mar. 2019. Online. Disponível em: https://www.pokemon.com/us/pokemon-video-games/pokemon-go/
DOS REIS, A. V. Interfaces Tangíveis em Simuladores Veiculares: Componentes para um Protocolo de Avaliação de Usabilidade. 2016. 129f. Dissertação (mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Design e Expressão Gráfica, Universidade Federal de Santa Catarina.
GAZETA. Autoescolas de Araguari incluem simuladores de direção veicular em suas aulas. Gazeta do Triângulo, Araguari, Minas Gerais, 11 nov. 2016. Acessado em 29 mar. 2019. Online. Disponível em: http://gazetadotriangulo.com.br/tmp/noticias/autoescolas-de-araguari-incluem-simuladores-de-direcao-veicular-em-suas-aulas/
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Editora da UFRGS. 1ª edição. 2009.
DARLEY, N. T.; et al. Tangible Interfaces: An Analysis of User Experience Using the ARSandbox Project. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO SOBRE FATORES HUMANOS EM SISTEMAS COMPUTACIONAIS, 2017.
UCDAVIS. Augmented Reality Sandbox. UC Davis’ W.M. Keck Center for Active Visualization in the Earth Sciences. Acessado em 14 apr. 2019. Online. Disponível em: https://arsandbox.ucdavis.edu/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da revista ComInG.
Os originais deverão ser acompanhados de documentos de transferência de direitos autorais contendo assinatura dos autores.
A carta de direitos autorais deve ser enviada para o e-mail coming@inf.ufsm.br
É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores.
É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.
ENGLISH
Manuscripts accepted and published are the property of the journal ComInG.
The originals must be accompanied by documentation of copyright transfer containing the signature of the authors.
You may not submit full or partial manuscript to another journal. The responsibility of the article's content is exclusive of the authors.
You may not translating into another language without the written permission of the Editor after consultation with the Editorial Board.