The didactic legacy of the convergence of tangible interface with augmented reality in the teaching of three-dimensional cartography

Authors

  • Laura Quevedo Jurgina Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS
  • Domarys da Silva Corrêa Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS
  • Gabriella Selbach Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS
  • Felipe de Souza Marques Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS
  • Leomar Soares da Rosa Junior Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS https://orcid.org/0000-0002-7150-5685

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448190437733

Keywords:

Ciência da Computação, Engenharia Hídrica, PET

Abstract

This work presents an evaluation of an educational tool that uses Augmented Reality and Tangible Interface to allow undergraduate students to efficiently learn topography and 3D cartography. The work was carried out by PET-Computac¸ao targeting students from Computer Science and Hydraulic Engineering courses at the Universidade Federal de Pelotas. The results show the tool feasibility, which is still barely explored in Brazilian universities. Furthermore, the study notes that the use of Augmented Reality and Tangible Interface is well accepted by the academic community and can serve as an aid technology to traditional teaching-learning methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

LOPES, M. P.; SILVA, R. B.; ALMEIDA, A. O. A importância do uso das ferramentas computacionais no ensino da disciplina fenômenos de transportes nos cursos de engenharia. In: ANAIS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 2012. v.XL. p.103.

VIEIRA, C.; MORAIS V. MATLAB, Curso Completo. FCA. 1ª edição. 2013.

CALLEGARO, V.; MARQUES, F. S.; KLOCK, C. E.; DA ROSA JR, L. S.; RIBAS, R. P.; REIS, A. I. SwitchCraft. In: 23rd Symposium on Integrated Circuits and System Design, 2010.

KLOCK, C. E.; RIBAS, R. P.; REIS, A. I. Karma: um ambiente para o aprendizado de síntese de funções Booleanas. Revista Brasileira de Informática na Educação, v.18, p.33-42, 2010.

EI&T. AppProva ENEM 2018 - Simulados e Questões Inéditas. Apple Store, 30 mar. 2019. Acessado em 30 mar. 2019. Online. Disponível em: https://itunes.apple.com/br/app/appprova-enem-2018/id639910973

PRATES, L. Studos - Simulados ENEM e Vestibulares. Apple Store, 30 mar. 2019. Acessado em 30 mar. 2019. Online. Disponível em: https://itunes.apple.com/br/app/studos/id819499553

SUBORBITAL, G. Circuit Scramble. Google Play, 30 mar. 2019. Acessado em 30 mar. 2019. Online. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/developer?id=Suborbital+Games

HORIS I. L. Pythagorea. Google Play, 30 mar. 2019. Acessado em 30 mar. 2019. Online. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hil_hk.pythagorea

DE LIMA, A. L. F. et al. A importância da realidade aumentada aplicada à educação. In: IV CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2017.

DOS REIS, A. V.; GONÇALVES, B. S. Interfaces Tangíveis: Conceituação e Avaliação. Estudos em Design, Rio de Janeiro, v.24, n.2, p.92-111, 2016.

COLPANI, R.; HOMEM, M. R. P. Realidade Aumentada e Gamificação na Educação: uma aplicação para auxiliar no processo de aprendizagem de alunos com deficiência intelectual. São Carlos: UFSCar, Revista Brasileira de Informática na Educação, 2016.

PADRÃO, M. Entenda a realidade aumentada, recurso por trás do sucesso de Pokémon Go. UOL, São Paulo, 05 ago. 2016. Acessado em 29 mar. 2019. Online. Disponível em: https://tecnologia.uol.com.br/noticias/redacao/2016/08/05/entendaa-realidade-aumentada-recurso-por-tras-do-sucesso-de-pokemon-go.htm

NIANTIC. Pokémon GO. The Pokémon Company International, Inc. Acessado em 29 mar. 2019. Online. Disponível em: https://www.pokemon.com/us/pokemon-video-games/pokemon-go/

DOS REIS, A. V. Interfaces Tangíveis em Simuladores Veiculares: Componentes para um Protocolo de Avaliação de Usabilidade. 2016. 129f. Dissertação (mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Design e Expressão Gráfica, Universidade Federal de Santa Catarina.

GAZETA. Autoescolas de Araguari incluem simuladores de direção veicular em suas aulas. Gazeta do Triângulo, Araguari, Minas Gerais, 11 nov. 2016. Acessado em 29 mar. 2019. Online. Disponível em: http://gazetadotriangulo.com.br/tmp/noticias/autoescolas-de-araguari-incluem-simuladores-de-direcao-veicular-em-suas-aulas/

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Editora da UFRGS. 1ª edição. 2009.

DARLEY, N. T.; et al. Tangible Interfaces: An Analysis of User Experience Using the ARSandbox Project. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO SOBRE FATORES HUMANOS EM SISTEMAS COMPUTACIONAIS, 2017.

UCDAVIS. Augmented Reality Sandbox. UC Davis’ W.M. Keck Center for Active Visualization in the Earth Sciences. Acessado em 14 apr. 2019. Online. Disponível em: https://arsandbox.ucdavis.edu/

Published

2019-09-23

How to Cite

Jurgina, L. Q., Corrêa, D. da S., Selbach, G., Marques, F. de S., & Rosa Junior, L. S. da. (2019). The didactic legacy of the convergence of tangible interface with augmented reality in the teaching of three-dimensional cartography. Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette, 4(1), 11–20. https://doi.org/10.5902/2448190437733

Issue

Section

Artigos PET

Most read articles by the same author(s)