Construction and validation of simulated scenario for the development of nursing students diagnostic reasoning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X43354

Keywords:

Patient simulation, Nrsing, Validation studies

Abstract

Objective: to describe the process of construction and validation of a clinical simulation scenario whose objective of the scenario was the development of diagnostic reasoning skills in nursing students. Method: this is a descriptive study of the process of construction and content validation of a clinical simulation scenario for the development of diagnostic reasoning skills in students of the fourth semester of the Undergraduate Nursing course. Results: The scenario was validated by eight experts in the area covered by the study. The level of agreement between the judges above 90% was considered. Conclusion: In order for clinical simulation to be effective, it is necessary to have prior planning and clear objectives. Following a practical theoretical-script facilitates the development of the scenario, favoring the student's learning process.

 

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Author Biographies

Marcella Ferroni Gouveia, Departamento de Medicina e Enfermagem - DEM. Universidade Federal de Viçosa - UFV.

Mestre em Ciências da Saúde, programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde, Departamento de Medicina e Enfermagem - DEM. Universidade Federal de Viçosa - UFV.  

Cristiane Chaves de Souza, Departamento de Medicina e Enfermagem - DEM. Universidade Federal de Viçosa - UFV.

Professora da Universidade Federal de Viçosa, departamento de Enfermagem e Medicina (DEM-UFV).

Luciene Muniz Braga, Departamento de Medicina e Enfermagem - DEM. Universidade Federal de Viçosa - UFV.

Professora da Universidade Federal de Viçosa, departamento de Enfermagem e Medicina (DEM-UFV).

Daniel Camilo de Carvalho, Departamento de Medicina e Enfermagem - DEM. Universidade Federal de Viçosa - UFV.

Graduando em andamento em Enfermagem pela Universidade Federal de Viçosa, UFV, Brasil.

Gabriela Tavares Boscarol, Departamento de Medicina e Enfermagem - DEM. Universidade Federal de Viçosa - UFV.

Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal de Viçosa.

Alessandra Bastos Borges, Departamento de Medicina e Enfermagem - DEM. Universidade Federal de Viçosa - UFV.

Mestre em Ciências da Saúde, programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde, Departamento de Medicina e Enfermagem - DEM. Universidade Federal de Viçosa - UFV.

Patrícia de Oliveira Salgado, Departamento de Medicina e Enfermagem - DEM. Universidade Federal de Viçosa - UFV.

Professora da Universidade Federal de Viçosa, departamento de Enfermagem e Medicina (DEM-UFV).

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Published

2021-05-18

How to Cite

Gouveia, M. F., Souza, C. C. de, Braga, L. M., Carvalho, D. C. de, Boscarol, G. T., Borges, A. B., & Salgado, P. de O. (2021). Construction and validation of simulated scenario for the development of nursing students diagnostic reasoning. Ciência E Natura, 43, e3–43354. https://doi.org/10.5902/2179460X43354

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