Didactic Engineering in the study of the Theorem of Existence and Uniqueness of Ordinary Differential Equations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X88519

Keywords:

Theorem of Ordinary Differential Equations, Didactic Engineering, Prior analysis, A priori analysis

Abstract

The Theorem of Existence and Uniqueness of Ordinary Differential Equations (ODEs) can be considered one of the fundamental pillars of the theory of differential equations, as it establishes conditions under which an ODE has a unique and determined solution in a specific interval. The importance of this theorem in various fields of mathematics and applied sciences arises from the fact that it ensures that the solutions of certain differential equations are well-defined and unique. This theorem is essential to guarantee the consistency and reliability of the mathematical models used to understand and predict the behavior of these complex systems. This article describes two stages of investigation of this theorem foreseen by Didactic Engineering (DE): the phases of prior analysis and a priori analysis. In order to develop structured activities with the support of technology, with the aim of avoiding certain elements that act as obstacles to a broad understanding of the theorem.

Downloads

Author Biographies

Ana Carla Pimentel Paiva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Degree in Mathematics at the Federal University of Ceará.

Francisco Régis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

PhD with emphasis on teaching Mathematics from the Federal University of Ceará.

Helena Campos, University of Trás-os-Montes and Alto Douro

PhD in Mathematics with a Specialisation in Topology and Geometry from UNED.

Diego Silva, Universidade Estadual do Ceará

PhD in Pure Mathematics from the Federal University of Ceará.

References

ALMOULOUD, Saddo Ag. Didática e Concepção de dispositivos informáticos educacionais. Revista de Informática Aplicada, Santo André, v. 3, n. 1, p. 4-10, 2007.

ALMOULOUD, S. A.; COUTINHO, C. D. Q. E. S. Engenharia Didática: características e seus usos em trabalhos apresentados no GT-19/ANPEd. REVEMAT: Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis/SC, v. 3, n. 6, p. 62-77, 2008. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2008v3n1p62

ALMOULOUD, S. A.; SILVA, M. J. F. da. Engenharia didática: evolução e diversidade. REVEMAT: Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis/SC, v. 7, n. 2, p. 22-52, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2012v7n2p22

ALVES, Francisco Regis Vieira. Didática de matemática: seus pressupostos de ordem epistemológica, metodológica e cognitiva. Interfaces da educação, Paranaíba, v. 7, n. 21, p. 131-150, 2016. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v7i21.1259

ALVES, Francisco Régis Vieira.; CATARINO, Paula Maria Machado Cruz. Engenharia Didática de Formação (EDF): Repercussões para a formação do professor de matemática no Brasil. Educação Matemática em Revista - RS, [S.l.], v. 2, n. 18, p. 121-137, 2018.

ALVES, Francisco Regis Vieira. Engenharia Didática (ED): análises preliminares e a priori para a equação diferencial de Claireaut. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 15, n. 2, p. 1-33, 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e73690

ARSLAN, Salahattin.; LABORDE, Colette. Un outil favorisant le jeu de cadres: Cabri. Une étudede cas dans l’apprentissage des Equations Différentielles. Actes du Colloque Européen ITEM, Reims, France, 2003. Disponível em: http://edutice.archivesouvertes.fr/docs/00/05/41/73/PDF/co26th1.pdf. Acesso em 03 de Junho de 2024.

ANDRADE, M. A. de; FERREIRA FILHO, L. G. Uma abordagem geométrica ao problema da braquistócrona. Revista Brasileira de Ensino de Física, [S.l.], v. 37, n. 2, p. 2309-2309, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11173721786

ARTIGUE, Michelle. Ingénierie didactique. In: BRUN, J. Didactiques des Mathématique.Paris: Delachaux et Niestlé, 1996. p. 243-264.

BARATTO, G. Solução de equações diferenciais ordinárias usando métodos numéricos. Versão 0.1. 16f. 2007. Notas de aula.

BOYCE, William E.; DIPRIMA, Richard C. Equações diferenciais elementares e problemas de valores de contorno. Rio de Janeiro: LTC, 2010.

DOUADY, Régine. Nacimiento y desarrollo de la didáctica de las matemáticas en Francia. Ingeniería Didáctica en educación, [S.l.], p. 1–7, 1995.

DULLIUS, M. M.; ARAÚJO, I. S.; VEIT, E. A. Ensino e Aprendizagem de equações Diferenciais com Abordagem Gráfica, Numérica e Analítica: uma experiência em cursos de Engenharia. Bolema, Rio Claro, v. 24, n. 38, p. 17-42, 2011.

EVES, Howard. Introdução à História da Matemática. Campinas: UNICAMP, 2004.

FIGUEIREDO, Djairo Guedes de; NEVES, Aloisio Freiria. Equações diferenciais aplicadas. Rio de Janeiro: Instituto de Matemática Pura e Aplicada, 2018.

LIMA, Elon Lages. Espaços métricos. Rio de Janeiro: Instituto de Matemática Pura e Aplicada; CNPq, 1983.

LIMA, Elon Lages. Curso de Análise. volume 1. Rio de Janeiro: IMPA, 2004

NAGLE, R. K. Equações diferenciais. 8. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.NASCIMENTO, Anna Karla Silva de; MENDES, Iran Abreu. O DESENVOLVIMENTO DAS EQUAÇÕES DIFERENCIAIS, DESDE O FINAL DO SÉCULO XVII ATÉ MEADOS DO SÉCULO XVIII.In: XV Seminário Nacional de História da Matemática. Anais[...], Sociedade Brasileira de História da Matemática, Maceió, v. 15, p. 1-15, 2023.

OLIVEIRA, E. A. Uma engenharia didática para abordar o conceito de equação diferencial em cursos de engenharia. 2014. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.

SCÁRDUA, Bruno C. Azevedo. Tópicos de Equações Diferenciais Ordinárias. 22º Colóquio Brasileiro de Matemática. Rio de Janeiro: IMPA, 1999. Disponível em: https://impa.br/wp-content/uploads/2017/04/22_CBM_99_01.pdf. Acesso em: 5 jun. 2024.

SILVA, Alessandro Rosa. Uma proposta de ensino de equações diferenciais em cursos de Engenharia Civil à luz da teoria a matemática no contexto das ciências. 2022. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.

Published

2024-12-19

How to Cite

Paiva, A. C. P., Alves, F. R. V., Campos, H., & Silva, D. (2024). Didactic Engineering in the study of the Theorem of Existence and Uniqueness of Ordinary Differential Equations. Ciência E Natura, 46. https://doi.org/10.5902/2179460X88519

Most read articles by the same author(s)