Relations between the Algebra of higher education and basic education: the concept of ring and resolution of equations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X88165

Keywords:

Algebra, Graduation in Mathematics, Ring, Solving equations

Abstract

Algebra is often considered a discipline whose relevance and applicability in the work of future teachers in the area is questioned by academics on undergraduate Mathematics courses. In this sense, this article aims to present examples of the algebraic ring structure and the resolution of equations that can be addressed in the Algebra discipline, providing support for the understanding of concepts covered in basic education. To this end, we carried out bibliographical research in which we explored an overview of the teaching of Algebra in higher education and, subsequently, presented the concept of ring through its definition and classic examples. Afterwards, we present examples of rings with unusual operations and some equation solutions. We believe, in this way, to help the future teacher with regard to his performance in basic education and contribute to the teaching of Algebra at the basic level, more specifically with regard to the study of the properties of numerical sets and equations, making his approach more thought-provoking and full of new meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciane Gobbi Tonet, Universidade Federal de Santa Maria

PhD in Mathematics from the Federal University of Rio Grande do Sul.

Tauana Dambrós, Universidade Federal de Santa Maria

Master's Degree in Mathematics Education and Physics Teaching from the Federal University of Santa Maria.

Janice Rachelli, Universidade Federal de Santa Maria

PhD in Science and Mathematics Teaching from Franciscan University.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, 2018.

BUSSMANN, C. J. C.; SAVIOLI, Â. M. P. D. A Álgebra no Ensino Superior e no Ensino Fundamental e Médio: existe Conexão? In: EBRAPEM - ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12.,2008, Rio Claro. Anais[...] Rio Claro: SBEM, 2008, p. 1-11. Disponível em: http://www2.rc.unesp.br/eventos/matematica/ebrapem2008/upload/79-1-Agt1_bussmann_ta.pdf. Acesso em: 15 set. 2018.

COCCO, I. M.; TONET, L. G. Uma adaptação da definição de corpo para o ensino fundamental: resolução de equações por meio dos elementos neutro e oposto. Revista do Professor de Matemática online (PMO), v.10, n.1, p. 48-64, 2022. Disponível em: https://pmo.sbm.org.br/wp-content/uploads/sites/5/sites/5/2022/02/art4_vol10_PMO_SBM_2022.pdf Acesso em 11 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.21711/2319023x2022/pmo104

DANTE, L. R. Tudo é Matemática. 8º ano. São Paulo: Ática, 2002.

DOMINGUES, H. H.; IEZZI, G. Álgebra Moderna. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2018.

GIOVANI, J. R.; BONJORNO, J. R. Matemática 3. São Paulo: Editora FTD, 1992.

GONÇALVES, A. Introdução à Álgebra. 6 ed. Rio de Janeiro: IMPA, 2017.

HEFEZ, A. Curso de Álgebra. 5. ed. Rio de Janeiro: IMPA/CNPq, 2016 (Coleção Matemática Universitária).

MONDINI, F.; BICUDO, M. A. V. A presença da Álgebra nos cursos de Licenciatura em Matemática no Estado do Rio Grande do Sul. Acta Scientiae, v. 12, n.2, p. 43-54, 2010. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/34 Acesso em: 17 ago. 2018.

OXFORD. Oxford Languages and Google, 2024. Disponível em: https://www.google.com.br/search?q=%C3%A1lgebra+significado

PIRES, F. de S. Álgebra e Formação Docente: O que dizem os futuros professores de Matemática. 2012. 138 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.

RIBEIRO, A. J. A Álgebra que se aprende e a Álgebra que se ensina: Encontros e desencontros na visão dos professores. In: XIV CIAEM – CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2015, Tuxtla Gutiérrez, México. Anais [...] Tuxtla Gutiérrez: CIAEM, 2015, p. 1-9. Disponível em: https://xiv.ciaem-redumate.org/index.php/xiv_ciaem/xiv_ciaem/paper/viewFile/1484/606 Acesso em: 19 mai. 2025.

RIBEIRO, A. J.; CURI, H. N. Álgebra para a formação do professor: explorando os conceitos de equação e de função. 2 ed. São Paulo: Autêntica, 2021 (Coleção de Tendências em Educação Matemática.)

SILVEIRA, Ê. Desafios da Matemática. 7º ano. São Paulo: Moderna, 2022.

SILVEIRA, Ê.; MARQUES, C. Matemática Compreensão e Prática. 7º ano. São Paulo: Moderna, 2017.

SILVEIRA, Ê; MARQUES, C. Matemática Compreensão e Prática. 8º ano. São Paulo: Moderna, 2013.

SOUZA, S. A. O Ensino de Álgebra no Curso de Licenciatura em Matemática. Videtur (USP), v. 7, p. 23-26, 2004. Disponível em: http://www.hottopos.com/vdletras7/suzana.htm Acesso em: 23 de maio de 2024.

SZABUNIA, V. K. Aritmética e Álgebra no ensino básico: explorando correlações com a teoria de anéis. 2023. 155 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional/PROFMAT) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Joinville, 2023.

VIERA, V. L. Álgebra Abstrata para a Licenciatura. 2. ed. Campina Grande: EduEpb, 2015.

ZAHN, M. Introdução à Álgebra. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2013.

Published

2025-07-01

How to Cite

Tonet, L. G., Dambrós, T., & Rachelli, J. (2025). Relations between the Algebra of higher education and basic education: the concept of ring and resolution of equations. Ciência E Natura, 47, e88165. https://doi.org/10.5902/2179460X88165