Evolution of SofEMN: prototyping a module for teaching numerical methods
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179460X84090Keywords:
Numerical methods, Teaching, Technology in education, Teaching support toolAbstract
Motivating teaching and learning strategies for students, particularly with mathematical content, are deemed essential. The SofEMN tool was developed to assist in learning Numerical Methods. In the first version, usability, ease of use, interface, and intended use were evaluated by students, and improvements in the software were proposed. The prototype for the third version of SofEMN is presented in this work, which was designed based on the functional requirements for creating a teaching module that contains explanations and examples of the contents and activities to assess learning. Therefore, content can be learned by the student, and the results can be checked using the same tool.
Downloads
References
ABREU, T; GONÇALVES, R. Uma experiência com o uso do software SageMath no ensino de métodos numéricos. In: CONGRESSO NACIONAL DE PRÁTICAS PEDAGÓGICAS NO ENSINO SUPERIOR, 4., Setúbal, Portugal. Anais [...] Setúbal: IPL, 2017. p. 15-20.
BARANAUSKAS, M. C. C. O modelo semioparticipativo de design. In: BARANAUSKAS, M. C. C.; MARTINS, M. C.; VALENTE, J. A. (eds.). Codesign de Redes Digitais: tecnologia a serviço da inclusao social. Porto Alegre: Editora Penso, 2013. p. 38–66.
BARBOSA, E. F.; ARIMOTO, M. M.; ISOTANI, S.; MALDONADO, J. C. Software livre e conteúdos educacionais abertos no ensino de computação. Computação Brasil, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 64-70, 2015. Disponível em: https://www.sbc.org.br/component/flippingbook/book/21. Acesso em: 24 mar. 2023.
BASILI, V. R.; ROMBACH, H. D. The TAME project: towards improvement-oriented software environments. IEEE Transactions on Software Engineering, Washington, DC, v. 14, n. 6, p. 758–773, jun. 1988. DOI 10.1109/32.6156. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/6156. Acesso em: 24 mar. 2023.
GLADCHEFF, A. P.; SANCHES, R.; SILVA, D. M. da. Um instrumento de avaliação de qualidade de software educacional: como elaborá-lo. Pensamento e Realidade, São Paulo, v. 5, n. 11, p. 3-20, 2002. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/pensamentorealidade/article/view/8484. Acesso em: 24 mar. 2023.
GOMES, A. S.; PADOVANI, S. Usabilidade no ciclo de desenvolvimento de software educativo. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE, 16, 2005, Minas Gerais. Anais […]. Porto Alegre: SBC, 2005. Tema: Educação a Distância.
HENNING, E. et al. Para além da computação estatística: o uso do ambiente R para o ensino de métodos numéricos. RENOTE, Porto Alegre, v. 14, n. 1, 2016. DOI 10.22456/1679-1916.67348. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/67348. Acesso em: 24 mar. 2023.
HENRIQUE, M. S. EDUCATALOG4RE: um catálogo de requisitos para auxiliar o desenvolvimento softwares educacionais. 2016. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/18029. Acesso em: 24 mar. 2023.
HOED, R. M. Análise da evasão em cursos superiores: o caso da evasão em cursos superiores da área de computação. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Computação Aplicada) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.26512/2016.12.D.22575. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/22575. Acesso em: 24 mar. 2023.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.
MENEGUCI, M. do N. Uma proposta de metodologia de ensino de logaritmos através da tecnologia. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2022. Disponível em: https://tede.ufrrj.br/handle/jspui/5736. Acesso em: 26 mar. 2023.
FINGER, A. F.; LORETO, A. B.; SOUBHIA, A. L.; ANDRADE, A. C. Avaliação de usabilidade do SofEMN: Software de apoio ao Ensino de Métodos Numéricos. In: XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2021. Anais […]. Porto Alegre: SBC, 2021. p. 103–112. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/sbie/article/view/18047. Acesso em: 26 mar. 2023.
RAEDER, M.; PY, M.; RIGO, S.; PINHEIRO, J. L2PM: relato de uma experiência sobre o ensino integrado de Lógica, Programação e Matemática para Computação. In: XXIV Workshop sobre Educação em Computação, 2016, Porto Alegre. Anais […]. Porto Alegre: SBC, 2016. p. 2186–2195. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wei/article/view/9662. Acesso em: 24 mar. 2023.
ROCHA, H. V. da; BARANAUSKAS, M. C. C. Design e Avaliação de Interfaces Humano-Computador. Campinas, SP: Unicamp, 2003.
SILVA, S. R. X. da. O uso do Scilab como ferramenta para o ensino de cálculo numérico. In: XLI Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, 2013, Gramado. Anais […]. Brasília: ABENGE, 2013. Tema: Educação na Era do Conhecimento. Disponível em: https://turing.pro.br/anais/COBENGE-2013/pdf/117997_1.pdf. Acesso em: 24 mar. 2023.
TATTO, F.; SCAPIN, I. J. Matemática: por que o nível elevado de rejeição? Revista de Ciências Humanas, v. 5, n. 5, p. 57–70, 2004. Disponível em: http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/245. Acesso em: 24 mar. 2023.
THEIS, M. R.; SOUZA, G. G. A. de; FIALHO, F. A. P.; PEREIRA, R. A importância da prototipagem no processo de design e suas relações como mídia do conhecimento. In: XI Congresso Internacional de Conhecimento e Inovação, 2021, Maringá. Anais […], v. 1, n. 1. Maringá: Unicesumar, 2021. DOI: 10.48090/ciki.v1i1.1058. Disponível em: https://proceeding.ciki.ufsc.br/index.php/ciki/article/view/1058. Acesso em: 26 mar. 2023.
VALENTIM, N. M. C. Avaliando a qualidade de um aplicativo web móvel através de um teste de usabilidade: um relato de experiência. In: XIII Simpósio Brasileiro de Qualidade de Software, 2014, Blumenau. Anais […]. Porto Alegre: SBC, 2014. p. 256–263. DOI: https://doi.org/10.5753/sbqs.2014.15258. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/sbqs/article/view/15258. Acesso em: 24 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ciência e Natura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
To access the DECLARATION AND TRANSFER OF COPYRIGHT AUTHOR’S DECLARATION AND COPYRIGHT LICENSE click here.
Ethical Guidelines for Journal Publication
The Ciência e Natura journal is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review Articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The Authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding Author should ensure that there is a full consensus of all Co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An Editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the Author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviewers should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that Authors can use them for improving the paper. Any selected Reviewer who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the Editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.