Evolution of SofEMN: prototyping a module for teaching numerical methods

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X84090

Keywords:

Numerical methods, Teaching, Technology in education, Teaching support tool

Abstract

Motivating teaching and learning strategies for students, particularly with mathematical content, are deemed essential. The SofEMN tool was developed to assist in learning Numerical Methods. In the first version, usability, ease of use, interface, and intended use were evaluated by students, and improvements in the software were proposed. The prototype for the third version of SofEMN is presented in this work, which was designed based on the functional requirements for creating a teaching module that contains explanations and examples of the contents and activities to assess learning. Therefore, content can be learned by the student, and the results can be checked using the same tool.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Brum Loreto, Universidade Federal de Santa Maria

Degree in Applied and Computational Mathematics from UNISC; Master in Applied Mathematics from PPGMAp/UFRGS and PhD in Computing from INF/UFRGS. Research areas: Complexity of algorithms, scientific computing, educational software. Currently, associate professor IV on the campus of the Federal University of Santa Maria in Cachoeira do Sul.

Arthur Cordeiro Andrade, Universidade Federal de Santa Maria

Graduating in Electrical Engineering, Federal University of Santa Maria, Cachoeira do Sul campus.

Ana Luisa Soubhia, Universidade Federal de Santa Maria

PhD in Mechanical Engineering. Professor at the Federal University of Santa Maria, Cachoeira do Sul campus.

Amanda Spolaor, Universidade Federal do Pampa

Student of the Software Engineering course at the Federal Universit of Pampa-UNIPAMPA, Alegrete campus.

Guilherme de Lima Menezes, Universidade Federal do Pampa

Student of the Software Engineering course at the Federal University of Pampa-UNIPAMPA, Aelgrete camups.

 

Bruna de Abreu Dias, Universidade Federal do Pampa

Bachelor of Software Engineering at the Federal University of Pampa-UNIPAMPA, Alegrete campus.

Alice Fonseca Finger, Universidade Federal do Pampa

PhD in Computing. Professor at the Federal University of Pampa-UNIPAMPA, Alegrete campus.

References

ABREU, T; GONÇALVES, R. Uma experiência com o uso do software SageMath no ensino de métodos numéricos. In: CONGRESSO NACIONAL DE PRÁTICAS PEDAGÓGICAS NO ENSINO SUPERIOR, 4., Setúbal, Portugal. Anais [...] Setúbal: IPL, 2017. p. 15-20.

BARANAUSKAS, M. C. C. O modelo semioparticipativo de design. In: BARANAUSKAS, M. C. C.; MARTINS, M. C.; VALENTE, J. A. (eds.). Codesign de Redes Digitais: tecnologia a serviço da inclusao social. Porto Alegre: Editora Penso, 2013. p. 38–66.

BARBOSA, E. F.; ARIMOTO, M. M.; ISOTANI, S.; MALDONADO, J. C. Software livre e conteúdos educacionais abertos no ensino de computação. Computação Brasil, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 64-70, 2015. Disponível em: https://www.sbc.org.br/component/flippingbook/book/21. Acesso em: 24 mar. 2023.

BASILI, V. R.; ROMBACH, H. D. The TAME project: towards improvement-oriented software environments. IEEE Transactions on Software Engineering, Washington, DC, v. 14, n. 6, p. 758–773, jun. 1988. DOI 10.1109/32.6156. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/6156. Acesso em: 24 mar. 2023.

GLADCHEFF, A. P.; SANCHES, R.; SILVA, D. M. da. Um instrumento de avaliação de qualidade de software educacional: como elaborá-lo. Pensamento e Realidade, São Paulo, v. 5, n. 11, p. 3-20, 2002. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/pensamentorealidade/article/view/8484. Acesso em: 24 mar. 2023.

GOMES, A. S.; PADOVANI, S. Usabilidade no ciclo de desenvolvimento de software educativo. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE, 16, 2005, Minas Gerais. Anais […]. Porto Alegre: SBC, 2005. Tema: Educação a Distância.

HENNING, E. et al. Para além da computação estatística: o uso do ambiente R para o ensino de métodos numéricos. RENOTE, Porto Alegre, v. 14, n. 1, 2016. DOI 10.22456/1679-1916.67348. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/67348. Acesso em: 24 mar. 2023.

HENRIQUE, M. S. EDUCATALOG4RE: um catálogo de requisitos para auxiliar o desenvolvimento softwares educacionais. 2016. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/18029. Acesso em: 24 mar. 2023.

HOED, R. M. Análise da evasão em cursos superiores: o caso da evasão em cursos superiores da área de computação. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Computação Aplicada) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.26512/2016.12.D.22575. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/22575. Acesso em: 24 mar. 2023.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.

MENEGUCI, M. do N. Uma proposta de metodologia de ensino de logaritmos através da tecnologia. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2022. Disponível em: https://tede.ufrrj.br/handle/jspui/5736. Acesso em: 26 mar. 2023.

FINGER, A. F.; LORETO, A. B.; SOUBHIA, A. L.; ANDRADE, A. C. Avaliação de usabilidade do SofEMN: Software de apoio ao Ensino de Métodos Numéricos. In: XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2021. Anais […]. Porto Alegre: SBC, 2021. p. 103–112. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/sbie/article/view/18047. Acesso em: 26 mar. 2023.

RAEDER, M.; PY, M.; RIGO, S.; PINHEIRO, J. L2PM: relato de uma experiência sobre o ensino integrado de Lógica, Programação e Matemática para Computação. In: XXIV Workshop sobre Educação em Computação, 2016, Porto Alegre. Anais […]. Porto Alegre: SBC, 2016. p. 2186–2195. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wei/article/view/9662. Acesso em: 24 mar. 2023.

ROCHA, H. V. da; BARANAUSKAS, M. C. C. Design e Avaliação de Interfaces Humano-Computador. Campinas, SP: Unicamp, 2003.

SILVA, S. R. X. da. O uso do Scilab como ferramenta para o ensino de cálculo numérico. In: XLI Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, 2013, Gramado. Anais […]. Brasília: ABENGE, 2013. Tema: Educação na Era do Conhecimento. Disponível em: https://turing.pro.br/anais/COBENGE-2013/pdf/117997_1.pdf. Acesso em: 24 mar. 2023.

TATTO, F.; SCAPIN, I. J. Matemática: por que o nível elevado de rejeição? Revista de Ciências Humanas, v. 5, n. 5, p. 57–70, 2004. Disponível em: http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/245. Acesso em: 24 mar. 2023.

THEIS, M. R.; SOUZA, G. G. A. de; FIALHO, F. A. P.; PEREIRA, R. A importância da prototipagem no processo de design e suas relações como mídia do conhecimento. In: XI Congresso Internacional de Conhecimento e Inovação, 2021, Maringá. Anais […], v. 1, n. 1. Maringá: Unicesumar, 2021. DOI: 10.48090/ciki.v1i1.1058. Disponível em: https://proceeding.ciki.ufsc.br/index.php/ciki/article/view/1058. Acesso em: 26 mar. 2023.

VALENTIM, N. M. C. Avaliando a qualidade de um aplicativo web móvel através de um teste de usabilidade: um relato de experiência. In: XIII Simpósio Brasileiro de Qualidade de Software, 2014, Blumenau. Anais […]. Porto Alegre: SBC, 2014. p. 256–263. DOI: https://doi.org/10.5753/sbqs.2014.15258. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/sbqs/article/view/15258. Acesso em: 24 mar. 2023.

Downloads

Published

2023-10-02

How to Cite

Loreto, A. B., Andrade, A. C., Soubhia, A. L., Spolaor, A., Menezes, G. de L., Dias, B. de A., & Finger, A. F. (2023). Evolution of SofEMN: prototyping a module for teaching numerical methods. Ciência E Natura, 45(esp. 1), e84090. https://doi.org/10.5902/2179460X84090