Student reflections: participation in a higher course in Sciences - Biology and Chemistry at IEAA/UFAM
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179460X66788Keywords:
Graduation, Teacher training, Financial stabilityAbstract
This article is part of a module covered in a monograph at the end of the course. 29 students participated in the research, assuming a qualitative research. For data analysis, the content analysis technique was used. The results indicate that when thinking about academic training from the insertion in a course at a higher level, whether or not a degree, it makes all the difference, since students consider professional qualification as a differential in the individual's life providing new possibilities to enter the job market. In addition, the choice of the Science: Biology and Chemistry course would be a good option because it is a specific area with few qualified professionals to work in the region, thus allowing an opportunity to stabilize financially.
Downloads
References
BARDAGI, M. P. Evasão e comportamento vocacional de universitários: estudos sobre o desenvolvimento de carreira na graduação. 2007. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul. 2007.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
BARTALOTTI, O.; MENEZES, F. N. A relação entre o desempenho da carreirano mercado de trabalho e a escolha profissional dos jovens. Economia Aplicada, [s.l.], v.11, n.4, p.487-505, 2007.
BATISTA, E. R. M. Docência do Ensino Superior: histórias deformação de professoras do Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente IEAA/UFAM, Humaitá/AM. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Amazonas, Manaus, Amazonas. 2010.
BRANDÃO, E. G.; LIMA, R. A.; COUTINHO, T. C. Estudo da prática pedagógica dos egressos do curso de ciências: biologia e química. South American Journal of Basic Education, Technnical and Technological, [s.l.], v.7, n.2, p.195-218, 2020.
BELO, T.C. Formação dos futuros professores em ciências: Biologia e Química no sul do Amazonas. 2019. Monografia (graduação em Ciências: Biologia e Química) – Universidade Federal do Amazonas, Humaitá, Amazonas, 2019.
BRASIL. Decreto-Lei 19.851 de 11 de abril de 1951. Presidência da República, Rio de Janeiro, 1931. Disponível em: http://www.camara.leg.br. Acesso em: 07 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação – MEC. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB. Lei N.º 9.394/1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução Nº 466, de 12 de Dezembro de 2012. Conselho Nacional de Saúde, 2007.
BRASIL. Senado Federal. Lei Federal N.º 5540. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Brasília, 28 de novembro de 1968.
BRASIL. Universidade Federal do Amazonas. Projeto Pedagógico de Curso: Licenciatura em Ciências: Biologia e Química. Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente. Humaitá-AM, 2018.
BRITO, R. de. 100 anos UFAM. Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2009.
CANÁRIO, R.; CABRITO, B.; CAVACO, C. Administração local e formação de formadores. In: CANÁRIO, R. CABRITO, B. (Org.). Educação e formação de adultos: mutações e convergências. Lisboa: Educa, 2005. p.127-158.
CANDAU, V. M. F. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: CANDAU, V. M. (Org.). Magistério: construção cotidiana. Petrópolis: Vozes, p. 51-68, 1997.
CHIMENTÃO, L. K. O significado da formação continuada docente. In: Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar, 4. Anais [...]. p. 1-6, 2009.
COSTA, F. R. Os impactos da avaliação externa nos cursos de Graduação da Universidade Federal do Amazonas. 2018. Dissertação de mestrado. Fundação Cultural Dr. Pedro Leopoldo – FPL, Minas Gerais. 2018.
DE QUEIROZ, C. Z.; DE CAMARGO, D.; DE LIMA-DIAS, M. S. A escolha das (os) acadêmicas (os) de pedagogia a constituição de uma identidade profissional. Psicologia Argumento, [s.l.], v. 37, n. 96, p. 207-229, 2019.
DOS SANTOS, C. W.; MORORÓ, L. P. O desenvolvimento das licenciaturas no Brasil. Revista Histedbr On-line, [s.l.], v. 19, p. e019018-e019018, 2019.
GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, [s.l.], v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010.
KOHLS, R. C. Ensino superior, crise das humanidades e a fragilidade democrática: inquietações, desafios e possibilidades a partir do pensamento de Martha Nussbaum. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, Rio Grande do Sul. 2019.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagem qualitativa. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2013.
OLIVEIRA, S. M. S.; ARAÚJO, F. M. L.; SILVA, C. D. M. da. A Prática como lócus de Produção de Saberes: vozes de professores sobre formação inicial e práticas escolares cotidianas. Revista Educação e Formação, [s.l.], v.6, p. e2885, 2020
SARTORI, J. Formação de professores: conexões entre saberes da universidade e fazeres na educação básica. In: II Encontro Institucional do PIBID UFRGS/Porto Alegre, 2011. Anais [...]. UFRGS: Porto Alegre, 2011.
SOUZA, M. G. P.; LIMA, R. A. A vivência do estágio supervisionado e as contribuições do PIBID para a formação dos licenciandos em Ciências: Biologia e Química. Revista Iniciação e Formação Docente, [s.l.], v. 6, n. 1, p. 154-167, 2019.
Published
Versions
- 2022-09-23 (2)
- 2022-08-15 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ciência e Natura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
To access the DECLARATION AND TRANSFER OF COPYRIGHT AUTHOR’S DECLARATION AND COPYRIGHT LICENSE click here.
Ethical Guidelines for Journal Publication
The Ciência e Natura journal is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review Articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The Authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding Author should ensure that there is a full consensus of all Co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An Editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the Author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviewers should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that Authors can use them for improving the paper. Any selected Reviewer who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the Editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.