Sexually Transmitted Infections in high school biology textbooks: a content analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X43923

Keywords:

Teaching, STIs, Book analysis

Abstract

The aim of this study was to analyze the content of STIs in the didactic collections of Biology of 2018 recommended by the National High School Textbook Program (NHSTP) of the Ministry of Education. Eight didactic collections of biology of NHSTP were selected and analyzed. The methodology of the study was thematic content analysis, with the definition of five categories a priori: location of the theme; structure and formatting; content; language and visual resources that were divided into criteria and subcriteria. The other books evaluated did not address the subject to the satisfaction, being flawed/superficial, which shows that the theme STIs can still be better explored in some biology textbooks in high school. Therefore, it is still important to encourage teachers to explore the subject better with their students, going beyond textbooks. Thus, the study concluded that most of the high school books recommended by NHSTP do not address the theme STIs effectively, generating the need for complementary didactic planning by teachers in order to broaden the debate on this subject in the classroom.

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Author Biographies

Halana Rafaela Alves da Silva, Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão, PE

Graduada em Ciências Biológicas, Centro Acadêmico de Vitória da Universidade Federal de Pernambuco (CAV/UFPE), Vitória de Santo Antão, Pernambuco

Thaís Soares da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Vitória de Santo Antão, PE

Doutoranda em Ensino das Ciências do Programa de Pós-raduação em Ensino das Ciências (PPGEC) da Universidade Federal Rural de Pernambuco, Mestre em Educação, na área de didática de conteúdos especificos do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Pernambuco, Brasil e vinculada ao Laboratório de Microbiologia e Imunologia, Centro Acadêmico de Vitória de Santo Antão da Universidade Federal de Pernambuco (CAV – UFPE), Vitória de Santo Antão, Pernambuco, Brasil.

Gemilton de Freitas Mesquita, Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão, PE

Mestre do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biologia (Profbio), Centro Acadêmico de Vitória da Universidade Federal de Pernambuco (CAV/UFPE), Vitória de Santo Antão, Pernambuco, Brasil. 

Isabella Macário Ferro Cavalcanti, Universidade Federal de Pernambuco, Laboratório de Imunopatologia Keizo Asami. Laboratório de Microbiologia e Imunologia, Centro Acadêmico de Vitória, Vitória de Santo Antão, PE

Docente das Disciplinas de Microbiologia e Imunologia do Centro Acadêmico de Vitória da Universidade Federal de Pernambuco (CAV/UFPE), Vitória de Santo Antão, Pernambuco, Brasil e Chefe do Setor de Microbiologia Clínica do Laboratório de Imunopatologia Keizo Asami da Universidade Federal de Pernambuco (LIKA/UFPE), Recife, PE, Brasil.

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Published

2021-03-10

How to Cite

Silva, H. R. A. da, Silva, T. S. da, Mesquita, G. de F., & Cavalcanti, I. M. F. (2021). Sexually Transmitted Infections in high school biology textbooks: a content analysis. Ciência E Natura, 43, e43. https://doi.org/10.5902/2179460X43923

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