The feasibility of using the simple pendulum as a tool in teaching high school physics to calculate the acceleration of local gravity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X40673

Keywords:

Simple pendulum, Acceleration of gravity, Teaching

Abstract

Knowing the g-value of acceleration of gravity is of paramount importance in various analyzes, and there are several ways of obtaining it experimentally. Here, searching for resources that are easy to apply in high school classrooms, the authors opted for the observation of a simple pendulum, performing a series of measurements of the pendulum period and applying them to the equations (appropriately manipulated for this experiment) of this oscillatory movement. The experiment was carried out in four steps: one with a mass of 10 grams and three with a mass of 20 grams; two with ten swings, one with fifteen and one with twenty. As a result, four values of local acceleration were estimated,
which were compared, using the theory of errors, with the value made available in the literature. With these data, the feasibility of using this device in the teaching-learning process was verified, given its ease of handling and assembly, its low cost and its negligible error with the value of the literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiano Rocha da Cunha, IFMT - Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Professor no IFMT Campus Cuiabá nos cursos de Engenharia da Computação, Engenharia de Automação e também é docente permanente do Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica ProfEPT.

Lúcio Ângelo Vidal, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, IFMT, Campus Cuiabá, Cel. Octayde Jorge da Silva

Professor no IFMT Campus Cuiabá nos cursos de Engenharia da Computação, Engenharia de Automação e também é docente permanente do Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica ProfEPT.

Guilherme Tales da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, IFMT, Campus Cuiabá, Cel. Octayde Jorge da Silva.

Técnico em Informática e bacharelando em Engenharia de Controle e Automação, ambos pelo IFMT Campus Cuiabá - Cel. Octayde Jorge da Silva. Participante, como bolsista voluntário, no grupo de pesquisa IMAGINE.

Ruth Silva Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, IFMT, Campus Cuiabá, Cel. Octayde Jorge da Silva

Bacharelanda em Engenharia de Controle e Automação no IFMT Campus Cuiabá.

Rita Santana Ramos Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, IFMT, Campus Cuiabá, Cel. Octayde Jorge da Silva.

Bacharelanda em Engenharia de Controle e Automação no IFMT Campus Cuiabá.

Willam Campos Tokashiki, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, IFMT, Campus Cuiabá, Cel. Octayde Jorge da Silva

Bacharelando em Engenharia de Controle e Automação no IFMT Campus Cuiabá.

References

Doca, R. H., Biscuola, G. J., Villas, N., Bôas (2013). Física I, vol 1, 2º edn. Saraiva, São Paulo.

Fuke, L. F., Yamamoto, K. (2010). Física para o Ensino Médio, vol 1, 1º edn. Saraiva, São Paulo.

Halliday, D., Resnick, R., Walker, J. (2009). Fundamentos de Física, vol 2, 8º edn. LTC, Rio de Janeiro.

Halliday, D., Resnick, R., Krane, K. S. (2013). Física, vol 2, 5º edn. LTC, Rio de Janeiro.

Hewitt, P. G. (2011). Física Conceitual, 11º edn. Bookman, Porto Alegre.

Lopes, W. (2009). Variação da aceleração da gravidade com a latitude e altitude. Caderno Brasileiro de Ensino de

Física, 25 (3), 561–568, URL https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2008v25n3p561.

Werner da Rosa, C., Becker da Rosa, A. (2012). O ensino de ciências (física) no brasil: da história às novas orientações educacionais. Revista Ibero-americana de Educação, 58 (2), 1–24, URL https://rieoei.org/RIE/article/view/1446.

Torres, C. M. A., Ferraro, N. G., de Toledo Soares, P. A., Penteado, P. C. M. (2016). Física, vol 1, 4º edn. Moderna,

São Paulo.

Young, H. D., Freedman, R. A. (2008). Física II, 12º edn. Addison Wesley, São Paulo.

Published

2020-09-03

How to Cite

Cunha, C. R. da, Vidal, L. Ângelo, Silva, G. T. da, Pereira, R. S., Silva, R. S. R., & Tokashiki, W. C. (2020). The feasibility of using the simple pendulum as a tool in teaching high school physics to calculate the acceleration of local gravity. Ciência E Natura, 42, e1. https://doi.org/10.5902/2179460X40673

Issue

Section

40 YEARS - Anniversary Special Edition

Most read articles by the same author(s)