Listening in the waiting time: between welcoming and adoption - an analysis of the short story “Martina and the Bridge Builder”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316882X78447

Keywords:

child, adolescent, institutional reception, adoption, Psychoanalysis

Abstract

This article aims to highlight the need to listen and accept the sayings of children and adolescents institutionally welcomed while waiting for a new family through adoption. This is a bibliographical research based on: the perspective of Psychoanalysis; *in the authors read and discussed* in the courses and study group of the Extension Project that deals with adoption and institutional reception; and in the analysis of the short story “Martina and the Bridge Builder”, by D’Andrea (2012). The reflections of this study tend to contribute to the preparation of professionals who accompany the children and adolescents in foster care, as well as the adopters, so that the adoption processes are successfully completed, guaranteeing the adoptees the right to family life.

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Author Biographies

Gilmara Lupion Moreno, Universidade Estadual de Londrina- UEL

Graduada em Pedagogia pelo Centro de Estudos Superiores de Londrina (1994), Mestre em Educação pela UEL (2001) e Doutora em Educação pela USP (2012). Professora Associada da área de Educação Infantil, do Departamento de Educação, da UEL. Coordenadora do Projeto de Extensão ‘Adoção e Acolhimento Institucional: Uma proposta de formação continuada para professores...’.

Cleide Vitor Mussini Batista, Universidade Estadual de Londrina

Pós-Doutora em Psicologia pela USP e em Psicanálise pela UFPB. Docente do Departamento de Educação da UEL. Psicanalista. Membro da formação permanente do Instituto Langage. Membro da Associação La Cause des Bébés.

 

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Published

2023-08-07

How to Cite

Lupion Moreno, G., & Vitor Mussini Batista, C. (2023). Listening in the waiting time: between welcoming and adoption - an analysis of the short story “Martina and the Bridge Builder”. Cadernos De Comunicação, 27(2). https://doi.org/10.5902/2316882X78447

Issue

Section

Dossiê Temático: Acolhimento institucional de crianças e adolescentes