Institutional Care for Children and Adolescents: theoretical reflections and present challenges
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316882X74954Keywords:
Host Institutions, Children, Teenagers, EducationAbstract
The present article aims to understand the institutionalized network in which children and young people are inserted, portraying their experiences. The theoretical framework used the legal principles of the Federal Constitution (1988) and the Statute of the Child and Adolescent (1990). The methodology employed in the study is characterized as qualitative, based on Minayo (1994) and bibliographic review according to Gil (2010), using descriptors such as shelter institution, children, and adolescents. The study included publications produced from 2021 to 2022, filtered through an analysis of titles and abstracts, resulting in 13 relevant files used in this study. Among the results, it can be affirmed that the authors develop approaches that assist in the practice of shelter and analyze how the disruptions of family ties affect the process of adaptation to institutionalized environments. It is concluded that the educational process should not be seen as a mere accessory in sheltering and should function as an enhancer of ensuring the rights of children and adolescents.
Downloads
References
ANDRADE, A. N., MORATO, H. T. P. (2004). Para uma dimensão ética da prática psicológica em instituições. Estudos de Psicologia, 9(2),345-353.
BARBOSA, M. C. S.; HORN, M. G. S. Projetos pedagógicos na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.
BRASIL. Lei Nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996 - Leis de diretrizes e bases da educação nacional (Art. 2º) TÍTULO II – Dos Princípios e Fins da Educação Nacional. Disponível em: http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_ 1ed.pdf.
BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 16 jul. 1990. Brasil. (2009). Nova Lei da Adoção. Lei no 12.010 de 03 de agosto de 2009.
CONSELHO NACIONAL DE JUSTIÇA. Relatório da consulta pública: metas nacionais 2020. Brasília: CNJ, [2019].
COUTO, R.M.B.l; RIZZINI, I. “Acolhimento Institucional Para Crianças E Adolescentes Em Situação De Rua.” Textos & Contextos (Porto Alegre) 20.1 (2021): E39173. DUARTE, J.P; MONTEIRO, M.A; SQUEFF, T.A.F.R.C. “Sob Um Olhar Crítico: O Acolhimento Institucional Da Criança E Do Adolescente Indígena.” Prisma Jurídico 20.1 (2021): p. 36-56.
FÁVERO. A.A; SANTOS, F.A.D; LIMANA, L.P.P. “Estudos Sobre Desafios Atuais E Perspectivas Para as Juventudes Brasileiras.” EccoS – Revista Científica 60 (2022). FRANCISCO, J.C; LOPES, R.E. “Educação Judiciária Com Adolescentes No Município De São Carlos/SP (Judicial Education with Adolescents in the Municipality of São Carlos/SP).” Revista Eletrônica De Educação (São Carlos) 15 (2021).
FREIRE, P. Professora sim, tia não: Cartas a quem ousa ensinar. 5. ed. São Paulo: Olho d’água, 1994.
FURLAN, V; LIMA, A.F. “Cultura De Institucionalização De Crianças E Adolescentes: Um Problema Para a Psicologia.” Revista Psicologia Política 21.50 (2021): p. 239. GEHLEN, T.S; MILTON, A.A; DÉCIO, A; MARIA,C,P; OTÁVIO,A,M. Freire e Vigotski no contexto da Educação em Ciências: aproximações e distanciamentos. Rev. Ensaio, Belo Horizonte, v.10,n.02, p.279-298, jul-dez, 2008.
GOMES, J.C; SILVA, A.P.S; CORRADI-WEBSTER, C.M. “PORTA GIRATÓRIA NO ACOLHIMENTO DE CRIANÇAS E ADOLESCENTES USUÁRIOS DE DROGAS: DESAFIOS E MANEJOS.” Psicologia & Sociedade 33 (2021): Psicologia & Sociedade, 2021, Vol.33.
HERNÁNDEZ, S.R; FERNÁNDEZ CALLADO, C.; BAPTISTA LUCIO, M. del P. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
MARTURANO, E.M; PARREIRA, V.L.C. Crianças com queixa de dificuldades escolares: um procedimento para sondagem de problemas de comportamento através do relato das mães. Psicologia. 1996.
MEDEIROS, N.T; VIRGOLIN, I.C; NEUBAUER, V.S; VEIGA, D.J.S; LINCK, I.M.D. “Instituições De Acolhimento Em Observância Do Princípio Da Excepcionalidade.” Research, Society and Development 10.14 (2021).
MINAYO, M. C. S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: . (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 9-29.
Orientações técnicas: serviços de acolhimento para crianças e adolescentes, Brasília: CNAS, Conanda, 2009.
PIAGET, J. Biologia e conhecimento. 2ª Ed. Vozes: Petrópolis, 1996.
SILVA, G.F; DHULY S.S; JADILA, T.S.O; SANTOS, K.N.B; OLIVEIRA, K.M.T; PAULO, S.D.S. “Relato De Estudantes Universitários De Enfermagem Sobre a Formação De Competências Em Saúde Coletiva.” Revista Saúde Em Redes 7.2 (2021).
SILVA, J.R.L.A; PEREIRA, V.A; DONATTO, M.L. “Habilidades Sociais E Acadêmicas De Crianças E Adolescentes Em Instituições De Acolhimento.” Psicologia, Ciência e Profissão 41.Spe4 (2021).
SIQUEIRA, A.C; FARAJ, S.P; KEMERICH, D.S.C; SILVA, A.P; GIACOMELLI, D.P. “Desafios Da Prática De Estágio Em Psicologia No Acolhimento Institucional.” Estudos Interdisciplinares Em Psicologia 12.1supl (2021).
SOUZA, F.H.O; ALTOÉ, S; PACHECO, L.F. “Ateliê Lúdico E Expressivo: Considerações Sobre O Brincar com Crianças Acolhidas.” Estudos E Pesquisas Em Psicologia 21.4 (2021).
SOUZA, F.M.S; KYRILLOS, N.F; CALZAVARA, M.G.P. “Pressupostos Para a Escuta Psicanalítica Em Instituição De Acolhimento De Crianças E Adolescentes.” Revista Da SPAGESP 22.1 (2021): Revista Da SPAGESP, 2021, Vol.22 (1).
SOUZA, J.F.V.D. “Editorial - v. 20, N. 1, Jan./jun. 2021.” Prisma Jurídico 20.1 (2021).
TEIXEIRA, S.M; TEIXEIRA, S.M. Fundamentos Teórico-Metodológicos do trabalho social com famílias. In:. Trabalho com família nas políticas sociais, Teresina. 2017.
VALIN, T.A.F; ROCHA, G.V.M. “Avaliação De Uma Intervenção Analítico – Comportamental Para Meninas Em Acolhimento Institucional.” Revista Brasileira De Terapia Comportamental E Cognitiva 24 (2022). VYGOTSKY, L. S. (1999). Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes.
WENDT, B; DELL’AGLIO, D.D. “Programa Em Práticas Educativas Positivas Para Educadores Sociais De Instituições De Acolhimento: Estudo De Viabilidade.” Research, Society and Development 10.9 (2021).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores de textos aprovados pelos pareceristas de Cadernos de Comunicação cedem automaticamente e sem qualquer tipo de ônus o direito à primeira publicação do material submetido.