MASCULINITIES IN ADVERTISING NARRATIVES IN THE ANIMATION "IRMÃO DO JOREL"
DOI:
https://doi.org/10.5902/2175497769098Keywords:
Advertising. Masculinities. Representation.Abstract
Irmão do Jorel is an animation that gained relevance winning two international awards and featured in children's programming on open and closed television. This fact inspired this study to understand the use of representations of masculinities in the fictional advertising inserted in the first season of Irmão do Jorel, since the audiovisual media is more than a media production, it is a cultural discourse impacted/impacting by/the sociocultural logics. Through bibliographic research on masculinities (CONNELL and MESSERSCHMIDT, 2013; JANUÁRIO, 2016; NOLASCO, 1993), representation (HALL, 1997, 2003, 2016) and stereotypes (LEITE, 2009; HALL, 2016), and documentary research, representations were identified that reinforce hegemonic masculinity, but also others that subvert, evidencing a criticism allied to a satire of real advertising.
Downloads
References
BARBOSA, I. S. (Org.). Os sentidos da publicidade: estudos interdisciplinares. São Paulo: Pioneira Thomsom Learning, 2005.
ANGUIANO, F.A; MORALES, Z. R; TENA, F. S. La sexualidade en la serie de TV3 Merlí: una propuesta libertadora. El ojo que piensa, Guadalajara, n. 7, p. 79-95, jul./dez. 2018. Disponível em: <http://www.elojoquepiensa.cucsh.udg.mx/index.php/elojoquepiensa/article/download/295/298> Acesso em 10 jan. 2022.
BATISTA, M. C.; RIZZOTTO, C. C. Identidades estereotipadas: análise da representação dos moradores de Joinville no quadro JA nos Bairros. Intexto, Porto Alegre, UFRGS, n. 38, p. 60-79, jan./abr. 2017. Disponível em <https://seer.ufrgs.br/intexto/article/view/64219/40231>. Acesso em: 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.19132/1807-8583201738.60-79
CANCLINI, N. G. Culturas Híbridas - estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. São Paulo: EDUSP, 1997. p.283-350: Culturas híbridas, poderes oblíquos.
CONNELL, R. W.; MESSERSCHMIDT, J. W. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Rev. Estud. Fem., Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 241-282, Abr. 2013. Disponível em <https://doi.org/10.1590/S0104-026X2013000100014>. Acesso em 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2013000100014
CONNELL, R.; PEARSE, R. Gênero: uma perspectiva global. Tradução da 3.ed e revisão técnica de Marília Moschkovich. São Paulo: nVersos, 2015.
CRUZ, M. (2016). Representações do feminino na publicidade: Estereótipos, rupturas e deslizes. Revista Latinoamericana de Comunicación.134, 181-200. São Paulo. DOI: https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i134.3074
FUSARI, M. F. R. e. O educador e o desenho animado que a criança vê na televisão. São Paulo: Editora Edições Loyola, 1985.
GANCHO, C. V. Como analisar narrativas. São Paulo: Ática, 1991
HALL, S. Cultura e Representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC Rio: Apicuri, 2016.
HALL, S. Da diáspora. Belo Horizonte: EdUFMG, 2003.
HALL, S. The work of representation. Thousand Oaks: Ed. Sage, 1997.
JANUÁRIO, S. B. Masculinidades em (re) construção: Gênero, Corpo e Publicidade. Covilhã: LabCom. IFP, 2016. Disponível em: <http://labcom.ubi.pt/livro/263>. Acesso em: 10 jan. 2022.
KIRCHOFF, E. R.; WORTMANN, M. L.; ZUBARAN, M. A. Stuart Hall e as questões étnicos-raciais no Brasil: cultura, representações e identidades. Projeto História, São Paulo, n. 56, p. 9-38, Mai.-Ago. 2016. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/25714>. Acesso em: 10 jan. 2022.
KUNTZ, F.; PIEDRAS, E. “Algumas coisas não são muito verdadeiras”: consumo midiático e recepção da publicidade televisiva na infância. Signos do consumo, v. 9, n. 1, 2017, p. 67-80. Disponível em <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/159740>. Acesso em: 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v9i1p67-80
LEITE, F. V. A propaganda contraintuitiva e seus efeitos em crenças e estereótipos. 2009. Dissertação (Mestrado em Interfaces Sociais da Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
MARTÍN-BARBERO. J. Dos meios às mediações. RJ: Editora UFRJ, 2001.
NOLASCO, S. A. Masculinidade: Reflexões Contemporâneas. Revista Vozes de Cultura, Petrópolis, v. 87, n. 5, p. 71-80, 1993.
PIEDRAS, E. R. As práticas de recepção da publicidade como fluxo: apontamentos teórico-metodológicos. Revista Contemporânea, v;.5, n. 1/2, dez. 2007. Disponível em <https://portalseer.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/3503>. Acesso em: 10 jan. 2022.
PIEDRAS, E.; SILVA, N. “Representações publicitárias”: persuasão, naturalização e disputa pelo hegemônico entre a economia e a cultura. Ânimus: Revista Interamericana de Comunicação Midiática. Santa Maria, RS. Vol. 17, n. 35 (2018), p. 92-109. Disponível em <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/188067>. Acesso em: 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.5902/2175497724811
POSTINGUEL, D. A diversidade de representações de masculinidades na publicidade. Ânimus: Revista Interamericana de Comunicação Midiática. Santa Maria, RS. Vol. 18, n. 38 (2019), p. 92-109. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/animus/article/view/35211>. Acesso em: 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.5902/2175497735211
POSTINGUEL, D. A pesquisa sobre as masculinidades no campo da comunicação: estado da arte de teses e dissertações na base capes entre 1999 e 2018. Signos do Consumo. São Paulo, v. 13, n. 1, p. 32-44, jan./jun. 2021. Disponível em:<http://dx.doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v13i1p32-44>. Acesso em: 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v13i1p32-44
PROCÓPIO, A. A política de gênero, do pessoal ao global. Rev. Estud. Fem., Florianópolis, v. 24, n. 3, p. 1007-1010, set-dez. 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1806-9584-2016v24n3p1007>. Acesso em: 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2016v24n3p1007
SANTOS, F. B. Enfrentamentos na produção: os profissionais da criação, o campo e a construção do masculino na publicidade. Tese (doutorado em Comunicação) - Centro de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012. Disponível em: <https://repositorio.ufsm.br/handle/1/15035>. Acesso em: 10 jan. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of texts approved by the referees of Animus - Inter-American Journal of Media Communication automatically concede, and without any charge, the right to the first publication of the submitted material.