Aspectos basilares do interacionismo sociodiscursivo: conceitos vygotskyanos revisitados

Auteurs-es

  • Marcia Cristina Corrêa Universidade Federal de Santa Maria
  • Karoline Rodrigues de Melo Universidade Federal de Santa Maria https://orcid.org/0000-0003-0512-9164
  • Vanessa Bianchi Gatto Universidade Federal de Santa Maria

DOI :

https://doi.org/10.5902/1516849223850

Mots-clés :

Socio-Discursive Interactionism, Vygotsky, Social activities, Language, Interaction

Résumé

In this paper, we will revisit some Vygostkian concepts which underpin the theoretical framework of Socio-Discursive Interactionism (SDI), proposed by Bronckart. From a resumption of studies on Vygotsky about higher mental processes, we will seek to understand the relevance of social relations for language acquisition and, from this, for human psychological development, for their insertion on social activities, and, consequently, for their citizenship education.

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Bibliographies de l'auteur-e

Marcia Cristina Corrêa, Universidade Federal de Santa Maria

Professora de Letras pela Universidade Federal de Santa Maria

Karoline Rodrigues de Melo, Universidade Federal de Santa Maria

Mestra em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (2015)

Vanessa Bianchi Gatto, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Letras pela Univerisdade Federal de Santa Maria

Références

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VYGOTSKY, L. S. et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Pau-lo: Ícone; EDUSP, 1988.

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Publié-e

2016-09-06

Comment citer

Corrêa, M. C., Melo, K. R. de, & Gatto, V. B. (2016). Aspectos basilares do interacionismo sociodiscursivo: conceitos vygotskyanos revisitados. Linguagens & Cidadania, 14(1). https://doi.org/10.5902/1516849223850