TEACHER'S CONCEPTIONS OF LANGUAGE TEACHING: WHEN SPEAKING REFLECTS IN PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849229778

Keywords:

Concepções de Aprendizagem, Análise Crítica do Discurso, Pesquisa qualitativa

Abstract

This paper aims to report the analysis of the underlying conceptions of learning in the discourse of a teacher of the discipline of Supervised Internship, of the course of Xxxxxx- Xxxxxx of XXXX, when describing its practice. As a theoretical contribution, we adopted the cognitivist theories (Chomsky, 1981, 1986, 1987, 1988, 1995, Piaget, 1976, 1987, 1988) and socio-historical-cultural (VYGOTSKY, 1931, 1934, 2001). We analyzed the transcription of a semistructured interview with the teacher. To do so, we used the Critical Discourse Analysis (ACD) (FAIRCLOUGH, 2003) and adapted from Ticks (2009) three categories to discuss the data: 1) identification of the perspective; 2) context in which the perspective is experienced by the participant in relation to the school context and 3) social roles of the student and the teacher. The results revealed two moments: the first, focusing on the description of the teacher's initial formation, evidencing the cognitive perspective; and the second focused on her reporting as a trainer, demonstrating socio-historical-cultural theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa Dawwed dos Santos, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria

Anidene da Siqueira Cecchin, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda em Letras/UFSM, Estudos Linguísticos

References

BARCELOS, A. M. F. Cognição de professores e alunos: Tendências recentes na pesquisa de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. In: BARCELOS, A. M. F. & VIEIRA-

ABRAHÃO. M. H. (Orgs.). Crenças e ensino de línguas: Foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas, SP: Pontes, 2006. p. 15-42.

CHOMSKY, N. Areview of B. F. Skinner’ s Verbal Behavior. Language, 35:1, 1959, p.26-58.

CHOMSKY, N. Lectures on Governmente and Binding.Dordrecht:Foris, 1981.

CHOMSKY, N. Knowledge of language. New York: Praeger, 1986a.

CHOMSKY, N. On the nature, use and aquisition of language: Kyoto Lectures I, ms, 1987.

CHOMSKY, N. Language and problems of Knowledge: The Managua Lectures. Cambridge, Mass: The MITPress, 1988.

CHOMSKY, N. The Minimalist Program Cambridge, Mass: The MITPress, 1995.

CHOMSKY, N. A biolinguística e a capacidade humana. In: CHOMSKY, N. Linguagem e mente. São Paulo: Editora da UNESP, 2009, p. 311-332.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: Crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas: Autores Associados, 2. ed, 2001. Disponível em: <http://www.afoiceeomartelo.com.br/posfsa/Auto res/Duarte,%20Newton/Vigotski%20e%20o%20Aprender%20a%20Aprender.pdf>. Acesso em: jun. 2017.

FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse: Textual analysis for social research. London/ New York: Routledge, 2003.

FRIEDRICH, J. A formação dos conceitos na criança. In: FRIEDRICH, J. Lev Vigotski - Mediação, aprendizagem e desenvolvimento: Uma leitura filosófica e epistemológica. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2012, p. 77-118.

KATO, M. A. A contribuição Chomskiana para a compreensão da aprendizagem de L2. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, n. 44 (2), 2005, p. 39-57.

MUNARI, A. Ensaio. In: SAHEB, D. Jean Piaget. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010, p. 27-43.

MUNARI, A. Textos selecionados. In: SAHEB, D. Jean Piaget. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010, p. 11-26.

NEWMAN, F.; HOLZAMAN, L. Praxis: A zona de desenvolvimento proximal. In: NEWMAN, F.; HOLZAMAN, L. Lev Vygotsky: Cientista revolucionário. São Paulo: Editora Layola,1993, p. 71-110.

PIAGET, J. Ensaio de lógica operatória. São Paulo: Editora Globo/EDUSP, 1976.

PIAGET, J. O nascimento da inteligência na criança. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1987.

PIAGET, J. Psicologia da primeira infância. In: KATZ, D. Psicologia das idades. São Paulo: Manole,1988.

RIES, B. E. A aprendizagem sob um enfoque cognitivista: Jean Piaget. In: LA ROSA, J. Psicologia e Educação: o significado do aprender. 5.ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002, p. 103-113.

SANTOS, B. S. dos. Vygostky e a teoria histórico-cultural. In: LA ROSA, J. Psicologia e Educação: o significado do aprender. 5.ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002, p. 121-143.

STAATS, A. W. Behaviorismo social: uma ciência do homem com liberdade e dignidade. In: Arquivos brasileiros de psicologia, 32(4), 1980, p. 97-116.

STETSENKO, A.; ARIEVITCHL, I. Teaching, learning and development: a post-vygotskian perspective, 2013. Disponível em: <https://pdfs.semanticscholar.org/e57d/7927853180eff18bd89906ddf4ab8c5c31d4.pdf> Acesso em: mar. 2017.

TERRA. M. O behaviorismo em discussão. Disponível em: http://www.unicamp.br/iel/site/alunos/publicacoes/textos/b00008.htm. Acesso em: mar. 2017.

TICKS, L. K. "O que eu faço e o que eu digo que faço": a metaconsciência de professoras de inglês sobre teorias de aprendizagem. Vidya, Santa Maria, v. 28, 2009.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKY, L. S. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica, 1979.

ZANELLA, A. V. Atividade, significação e constituição do sujeito: considerações à luz da Psicologia Histórico-Cultural. Scielo, v.09, n.01, Maringá, 2004. Disponível em:<http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722004000100016> Acesso em: jun. 2017.

Published

2018-03-14

How to Cite

Santos, A. D. dos, & Cecchin, A. da S. (2018). TEACHER’S CONCEPTIONS OF LANGUAGE TEACHING: WHEN SPEAKING REFLECTS IN PRACTICE. Linguagens & Cidadania, 19. https://doi.org/10.5902/1516849229778