The Narrator's Redemption

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X73940

Keywords:

Stories, Cultures, Education, Experience

Abstract

Aiming at presenting some concerns on the ability of telling stories, which is becoming rarer and rarer in a society characterized by its instrumental and utilitarian technique, we took as presupposition the word as an indispensable element to the human condition. This perspective regarding the word as a constituent element of experience is based on Walter Benjamin's approach, in an interpretation which takes into account the lived historical moment, thinking about the contradictions and the man's and the culture's paradoxes. The loss of the narrating ability, of transmitting the experience through words, points to one of the problems that the scientific and technological development unlinked to the human condition has contemplated. Although there are problems concerning the act of exalting the narrative model, considering its conservative aspect, it is undeniable the change of experiences and the interaction among the individuals. This way, we evaluate the school, in its first years, mainly as a space where the act of telling stories can enrich the formative character of the school environment, making possible the imagination, the vocabulary and the awakening of the curiosity, among other possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Luis Pereira Ourique, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

 Dr. em Letras pela UFSM

References

ADORNO, Theodor W. Educação após Auschwitz. In: ____. Sociologia. São Paulo: Ática, 1986.

ADORNO, Theodor W. Teoria da semicultura. In: Revista Educação & Sociedade Campinas: Papirus, Ano XVII, dez. 1996.

ADORNO, Theodor W. A filosofia e os professores. In: ____. Educação e emancipação. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003, p. 51-74.

BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. In: ____. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas. vol.1, Tradução: Sérgio Paulo Rouanet. 2. ed. Brasiliense, 1986a.

BENJAMIN, Walter. O narrador. In: ____. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas. vol.1, Tradução: Sérgio Paulo Rouanet. 2. ed. Brasiliense, 1986b.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: ____. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas. vol. 1, Tradução: Sérgio Paulo Rouanet. 2. ed. Brasiliense, 1986c.

BENJAMIN, Walter. Brinquedo e brincadeira. Observações sobre uma obra monumental (1928). In: ____. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas. vol.1, Tradução: Sérgio Paulo Rouanet. 2. ed. Brasiliense, 1986d.

BENJAMIN, Walter. Sobre alguns temas em Baudelaire. In: ____. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. Trad. José Martins Barbosa, Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense, 1989. Obras Escolhidas, V. 3. p. 103-149.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: Revista Brasileira de Educação. n. 19, jan/fev/mar/abr. 2002.

FUENTES, Carlos. Geografia de la novela. México: Fondo de Cultura Econômica, 1993.

LEITE, M.I. Linguagens e autoria: registro, cotidiano e expressão. In: OSTETTO, L. E.; LEITE, M. I. Arte, infância e formação de professores: autores e transgressão. Campinas: Papirus, 2004.

NÓVOA, Antônio. Relação escola-sociedade: “Novas respostas para um velho problema”. In: SERBINO, Raquel Volpato (Org.). Formação de professores – Seminários e debates. São Paulo: Fundação Editora UNESP, 1998. p. 19-39.

SUAREZ, Rosana. Nota sobre o conceito de Bildung (formação cultural). Revista Kriterion. Belo Horizonte, n. 112, p. 191-198, dez. 2005.

Published

2008-01-01

How to Cite

Ourique, J. L. P. (2008). The Narrator’s Redemption. Literatura E Autoritarismo, (11). https://doi.org/10.5902/1679849X73940

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>