Is lyricism possible after Auschwitz?

A propaedeutic to Adorno's Negative Dialectic

Authors

  • Giovane Rodrigues Jardim Jardim Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
  • Cristiéle Santos de Souza Souza

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X71274

Keywords:

Negative Dialectics, Aesthetics, Poetry, Formative experience , Arts

Abstract

This article discusses the prospect of Lecture on Lyric and Society by Theodor Adorno as a preamble to his Philosophy Negative Dialectics. In this sense, investigates the meaning of lyric poetry and art in general, as well as philosophy, as moments of rupture, criticism and denial of this human experience of unfreedom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giovane Rodrigues Jardim Jardim, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Bacharelado e licenciatura em Filosofia pela Universidade Católica de Pelotas (2007), mestrado em Ética e Filosofia Política pela Universidade Federal de Pelotas (2013).

Cristiéle Santos de Souza Souza

Doutorado em andamento em Memória Social e Patrimônio Cultural - UFPel

References

ADORNO, Theodor W. Minima Moralia: reflexões a partir da vida lesada. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1951.

ADORNO, Theodor W. Prismas: La crítica de la cultura y la sociedad. Tradução de Manuel Sacristán. Barcelona: Ediciones Ariel, 1962.

ADORNO, Theodor W. Teoria Estética. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1970.

ADORNO, Theodor W. Tres estudios sobre Hegel. Vérsion de Victor Sanchez de Zavala. Madri: Taurus, 1974.

ADORNO, Theodor W. Indústria Cultural e Sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

ADORNO, Theodor W. Notas de literatura I. Tradução de Jorge de Almeida. São Paulo: Livraria Duas cidades, 2003.

ADORNO, Theodor W. Filosofía de la Nueva Música. Obra completa (12). Traduccíon de Alfredo Brotons. Madri: Akal, 2003a.

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

ADORNO, Theodor W. Escritos Musicales IV: Moments Musicaux Impromptus. Obra completa (17). Traduccíon de Alfredo Muñoz. Madri: Akal, 2008.

ADORNO, Theodor W. Monografías Musicales. Obra completa (13). Madri: Akal, 2008a.

ADORNO, Theodor W. Dialética Negativa. Tradução de Marco Antonio Casanova. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.

ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

BENJAMIN, Walter et al. Textos escolhidos/Walter Benjamin, Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, Jürgen Habermas. São Paulo: Abril Cultural, 1980.

BENJAMIN, Walter. L’oeuvre d’art à l’époque de sa reproductibilité technique. Paris : Éd. Allia, 2004.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.

KAUFMAN, Robert. Adorno’s Social Lyric, and Literary Criticism Today: Poetics, Aesthetics, modernity. In. HUHN, T. The Cambridge Companion to Adorno. Cambridge University Press, 2006. p. 354-375.

KELLNER, Douglas. Tecnologia, Guerra e Fascismo: Coletânea de Artigos de Herbert Marcuse. São Paulo: Unesp, 1999.

MARCUSE, Herbert. A Dimensão Estética. Tradução de Maria Elisabete Costa. Lisboa: Edições 70, 1977.

MARCUSE, Herbert. Poesia lírica após Auschwitz. Traduzido por Luís Gustavo Guadalupe Silveira. Revista.doc., n.º7 - janeiro/junho de 2009. p. 149-159.

Published

2012-11-05

How to Cite

Jardim, G. R. J., & Souza, C. S. de. (2012). Is lyricism possible after Auschwitz? A propaedeutic to Adorno’s Negative Dialectic. Literatura E Autoritarismo, (12). https://doi.org/10.5902/1679849X71274