Real or fiction: a photographic question in the short story Las babas del diablo, by Julio Cortázar and in the filmic work Blow-Up, by Michelangelo Antonio
DOI:
https://doi.org/10.5902/1679849X69717Keywords:
Photography; Julio Cortázar; literature; Blow Up.Abstract
The purpose of the work is to perform an analysis of the role of photography in the short story Las babas del diablo by Julio Cortázar and the film work Blow-Up, by Michelangelo Antonioni, based on Roland Barthes' assumptions about the photographic process. The narrative Las babas del diablo was first published in 1959, in a collection of short stories entitled Las armas secretas, it tells us the story of the photographer and translator, Michel, who by expanding some photos he realizes, in the images, that the photos are evidence of a crime. Inspired by this plot, in December 1966, Michelangelo Antonioni, transcribed (CAMPOS, 2013), in an exquisite way, the film Blow-Up. From the tale to the film, several questions were brought by Antonioni, identified in both literary and filmic work. Both literature and audiovisual media have the ability to narrate and the need for narratives, which allows proximity between both areas. However, each language has its specificities, since productions have their own ways of expressing themselves and appropriating meanings. . To this end, we will bring to discuss studies related to literature and photography, such as Roland Barthes (1984), Ismael Xavier (2003), Susan Sontag (2003), Julio Cortázar (2003) among others.
Downloads
References
BARTHES, R. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. Trad. Sergio P. Rouanet. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. [1931].
CAMPOS, Haroldo de. Transcriação. Organização Marcelo Tápia e Thelma Médici Nóbrega. São Paulo: Perspectiva, 2013.
CORTÁZAR, J. Alguns aspectos do conto. In: Valise de Cronópio. 1974. p. 147-163.
CORTÁZAR, J. Apocalipsis de Solentiname. In: Cuentos completos 2. 1. ed. 7. reimp. Buenos Aires: Alfaguara, 2003.
CULLER, Jonathan. Teoria literária: uma introdução. Trad. Sandra Vasconcelos. São Paulo: Beca, 1999.
ECO, Umberto. Pós-escrito a O nome da rosa. 4. ed. Trad. LetiziaZini Antunes e Álvaro Lorencini. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.
JAKOBSON, R. Linguística e Comunicação. São Paulo: Cultriz, 2003.
MOISÉS, Massaud. A criação literária: prosa 1. 20.ed. São Paulo: Cultrix, 2006.
PELLEGRINI, Tânia “Realismo: a persistência de um mundo hostil”. Revista Brasileira de Literatura Comparada. n. 14, 2009. p. 11-46.
SILVA, Cícera Antoniele Cajazeiras da. “A narrativa por um fio: aspectos metaficcionais no conto As babas do diabo”. Palimpsesto, Rio de Janeiro, n. 20, jan.-jun. 2015. p 21-35. Disponível em: http://www.pgletras.uerj.br/palimpsesto/num20/dossie/palimpsesto20dossie02.pdf. Acesso em: 02 de novembro de 2021.
SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
XAVIER, Ismail. Do texto ao filme: a trama, a cena e a construção do olhar no cinema. In: PELLEGRINI, Tânia. et al. Literatura, cinema, televisão. São Paulo: SENAC, Instituto Itaú Cultural, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela Literatura e Autoritarismo, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à Literatura e Autoritarismo implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).