From war to dictatorship

The abyssal funneling in Alberto Moravia and Plínio Marcos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X69145

Keywords:

Contemporary Brazilian Theater; History; Brazilian dictatorship; Alberto Moravia; Plinio Marcos.

Abstract

This article aims to analyze the approximation (which structures the aesthetic-social project) between the Brazilian Plínio Marcos and the Italian Alberto Moravia, especially in the works Two lost in a dirty night and O terror de Roma. Through the analysis and interpretation of the social and cultural-historical contours of the productions, it is possible to establish points of contact between the discursive marks emitted by the authors. The article is based on the contributions of Eric Hobsbawm (1995) and Antonio Pedro Tota (2011) on the conflicts that marked the 20th century, on those of Sábato Magaldi (2003) and Patrice Pavis (2007) on certain notions that constitute the theatrical discourse; in the theoretical assumptions of Mikhail Bakhtin (2002; 2011) regarding the dialogue that is established between literary discourses, in the research of Luiz Zanin Oricchio (2010) regarding the historiography of the author Alberto Moravia and in the reflections of Osvaldo Mendes  (2009) on aspects that circumscribe the bios of the playwright Plínio Marcos.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wagner Corsino Enedino, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Full Professor at the Federal University of Mato Grosso do Sul

Haydê Costa Vieira, Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso do Sul

Teacher of Portuguese Language and Literature at the State Education Network of Mato Grosso do Sul

References

BANDEIRA, Manuel. Poesia completa e prosa. Rio de Janeiro: Cia. José Aguilar, 1967.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução Aurora Fornoni Bernardini et al. 5. ed. São Paulo: Hucitec Annablume, 2002.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Tradução Vera da Costa e Silva, Raul de Sá Barbosa, Angela Melim e Lúcia Melim. 32. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2019.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 42. ed. Tradução Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 2014.

HOBSBAWN, Eric. A era dos extremos: o breve século XX. 1941-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

MAGALDI, Sábato. Depois do espetáculo. São Paulo: Perspectiva, 2003.

MENDES, Oswaldo. Bendito maldito: uma biografia de Plínio Marcos. São Paulo: Leya, 2009.

MORAVIA, Alberto. O terror de Roma. In: MORAVIA, Alberto. Contos romanos. Tradução de Aurora Fornoni Bernardini e Homero Freitas de Andrade. São Paulo: DIFEL, 1985.

ORICCHIO, Luiz Zanin. 20 anos sem Alberto Moravia. O Estado de S. Paulo. 30 mar. 2010. Disponível em <https://cultura.estadao.com.br/blogs/luiz-zanin/20-anos-sem-alberto-moravia/>. Acesso em 29 jan. 2022.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Tradução de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.

PLÍNIO MARCOS. Dois perdidos numa noite suja. In: PLÍNIO MARCOS. Plínio Marcos: melhor teatro. Seleção e prefácio de Ilka Marinho Zanotto. São Paulo: Global, 2003, p. 61-134.

TOTA, Pedro. Segunda Guerra Mundial. In: MAGNOLI, Demétrio (Org.). História das guerras. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2011, p. 355-390.

Published

2022-10-11

How to Cite

Enedino, W. C., & Vieira, H. C. . (2022). From war to dictatorship: The abyssal funneling in Alberto Moravia and Plínio Marcos. Literatura E Autoritarismo, (26), 71–84. https://doi.org/10.5902/1679849X69145