From war to dictatorship
The abyssal funneling in Alberto Moravia and Plínio Marcos
DOI:
https://doi.org/10.5902/1679849X69145Keywords:
Contemporary Brazilian Theater; History; Brazilian dictatorship; Alberto Moravia; Plinio Marcos.Abstract
This article aims to analyze the approximation (which structures the aesthetic-social project) between the Brazilian Plínio Marcos and the Italian Alberto Moravia, especially in the works Two lost in a dirty night and O terror de Roma. Through the analysis and interpretation of the social and cultural-historical contours of the productions, it is possible to establish points of contact between the discursive marks emitted by the authors. The article is based on the contributions of Eric Hobsbawm (1995) and Antonio Pedro Tota (2011) on the conflicts that marked the 20th century, on those of Sábato Magaldi (2003) and Patrice Pavis (2007) on certain notions that constitute the theatrical discourse; in the theoretical assumptions of Mikhail Bakhtin (2002; 2011) regarding the dialogue that is established between literary discourses, in the research of Luiz Zanin Oricchio (2010) regarding the historiography of the author Alberto Moravia and in the reflections of Osvaldo Mendes (2009) on aspects that circumscribe the bios of the playwright Plínio Marcos.
Downloads
References
BANDEIRA, Manuel. Poesia completa e prosa. Rio de Janeiro: Cia. José Aguilar, 1967.
BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução Aurora Fornoni Bernardini et al. 5. ed. São Paulo: Hucitec Annablume, 2002.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Tradução Vera da Costa e Silva, Raul de Sá Barbosa, Angela Melim e Lúcia Melim. 32. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2019.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 42. ed. Tradução Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 2014.
HOBSBAWN, Eric. A era dos extremos: o breve século XX. 1941-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
MAGALDI, Sábato. Depois do espetáculo. São Paulo: Perspectiva, 2003.
MENDES, Oswaldo. Bendito maldito: uma biografia de Plínio Marcos. São Paulo: Leya, 2009.
MORAVIA, Alberto. O terror de Roma. In: MORAVIA, Alberto. Contos romanos. Tradução de Aurora Fornoni Bernardini e Homero Freitas de Andrade. São Paulo: DIFEL, 1985.
ORICCHIO, Luiz Zanin. 20 anos sem Alberto Moravia. O Estado de S. Paulo. 30 mar. 2010. Disponível em <https://cultura.estadao.com.br/blogs/luiz-zanin/20-anos-sem-alberto-moravia/>. Acesso em 29 jan. 2022.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Tradução de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.
PLÍNIO MARCOS. Dois perdidos numa noite suja. In: PLÍNIO MARCOS. Plínio Marcos: melhor teatro. Seleção e prefácio de Ilka Marinho Zanotto. São Paulo: Global, 2003, p. 61-134.
TOTA, Pedro. Segunda Guerra Mundial. In: MAGNOLI, Demétrio (Org.). História das guerras. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2011, p. 355-390.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela Literatura e Autoritarismo, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à Literatura e Autoritarismo implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).