Post-Auschwitz education: implications of a classic text

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X63956

Keywords:

Fascism, Adorno, Fascist behaviors

Abstract

One of the most celebrated texts on the risks of the presence of fascism in contemporary societies was the famous Post-Auschwitz Education - initially given by Theodor Adorn as a lecture, on April 18, 1965, and shortly afterwards published as an article in Frankfurt (1967). This text reinstates the concept of fascism on a new scale, moving away from the definitions brought by the historical conception of fascism, but allowing us, on the other hands, to advance in a comprehension about the permanence of behaviors that can be said as fascists in contemporary societies. In this article, we intend to revisit this discussion launched by Adorno in this classic text, eventually comparing it with other texts and adding also later historical examples, such as the Tutsi massacre in Rwanda in 1994. Since nowadays the fascist behaviors seem to emerge in many moments, the approaching of this classic text about fascism can be particularly important.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José D'Assunção Barros, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

José D’Assunção Barros é Historiador e Doutor em História pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Atua como professor adjunto da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), nos cursos de graduação e pós-graduação em História, e como professor permanente no Programa de Pós-Graduação em História Comparada da UFRJ. No Ensino de História, tem se especializado nas áreas de Metodologia, Teoria e Historiografia, História Cultural, e tem escrito livros e artigos relacionados a estes campos. Entre suas obras mais recentes destacam-se os livros O Campo da História (Petrópolis: Vozes, 2004), O Projeto de Pesquisa em História (Petrópolis: Vozes, 2005), Cidade e História (Petrópolis: Vozes, 2007), A Construção Social da Cor (Petrópolis: Vozes, 2009) e Teoria da História (Petrópolis: Vozes, 2010).

References

ADORNO, Theodor W. “Educação após Auschwitz” In: Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1995, p. 119-154 [original: 1965].

ADORNO, T. W. “Educação após Auschwitz”. https://rizomas.net/arquivos/Adorno-Educacao-apos-Auschwitz.pdf. p. 1-8. acesso em 2019 [original: 1965].

ADORNO, T. W. Dialética Negativa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009 [original: 1966].

ADORNO, T. W. Ensaios sobre psicologia social e psicanálise. São Paulo: Editora da Unesp, 2015.

ADORNO, T. W. “Introdução à Personalidade Autoritária” In: A Personalidade Autoritária (1950). Disponível em: http://adorno.planetaclix.pt/tadorno24.htm. Acesso em fevereiro de 2019.

ADORNO. T. W. Freudian theory and the pattern of fascist propaganda. Psychoanalysis and the Social Sciences, n°3, p.408-433, 1951.

ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar, 1985 [original: 1947].

ANDERSON, Perry. Considerações sobre o Marxismo Ocidental. São Paulo: Brasilense, 1999 [original: 1976].

ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém. São Paulo: Companhia das Letras, 1999 [original: 1963].

BARROS, José D’Assunção. Igualdade e Diferença – construções históricas e imaginárias em torno da desigualdade humana. Petrópolis: Editora Vozes, 2016.

BENJAMIN, Walter. “Teses sobre o conceito o História”. In: Walter Benjamin: obras escolhidas – magia e técnica; arte e política. São Paulo: Brasiliense, 2008, p.222-231 [original: 1940].

DELEUZE e GUATTARRI. O Anti-Édipo. Rio de Janeiro: Imago, 1976 [original: 1976].

FOUCAULT, Michel. “Preface” In: DELEUZE, Gilles e GUATTARRI, Felix. Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia, New York, Viking Press, 1977, p.XI-XIV. http://letraefilosofia.com.br/wp-content/uploads/2015/03/foucault-prefacio-a-vida-nao-facista.pdf. Acesso em fevereiro de 2019.

FOUCAULT, Michel. “O Anti-Édipo: uma Introdução à vida não fascista”. Cadernos de Subjetividade. Vol.1, n°1, p.197-200 [original: 1977]

FOURIER, Charles. “Le nouveau monde industriel et societaire” in Ouevres Completes. Paris: Antropos, 1966-1968 [original: 1829].

FOURIER, Ch. Le nouveau monde industriel et sociétaire. Paris: Flammarion, 1973.

FREUD, Sigmund. Mal Estar da Civilização (Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. 21). Rio de Janeiro: Imago, 1996 [Original: 1929].

FREUD, Sigmund. Psicologia das Massas e análise do Eu. Porto Alegre: L&PM, 2013 [Original: 1921].

HEIDEGGER, M. "La question de la technique" In: Éssais et conférences. p.9-48. Paris: Gallimard, 1958.

HEIDEGGER, M. "Dépassement de la métaphysique". In: Éssais et conférences. p. 80-115. Paris: Gallimard, 1958 [original: 1954].

HEIDEGGER, Martin. “Überwindung der Metaphysik” In: Vorträge und Aufsätze. Pfullingen: Neske, 1985, p.67-96.

KORSCH. Marxismo e Filosofia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2008 [original: 1923].

LOWENTHAL, Leo e GUTERMAN, Norbert. Prophets of Deceit. Nova York: Harper Brothers, 1949-a.

LOWENTHAL, Leo e GUTERMAN, Norbert. Portrait of the American Agitador. Public Opinion Quarterly, p.417-ss, 1949-b.

LUKÁCS, Gyorgy. História e Consciência de Classe. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [original: 1923].

LUKÁCS, Gyorgy. Teoria do Romance. São Paulo: Duas Cidades, 2000 [original: 1914-1915].

MERLEAU-PONTY, Maurice. As Aventuras da Dialética. São Paulo: Martins Fontes, 2006 [original: 1955].

REICH, Wilhelm. Psicologia de Massas do Fascismo. São Paulo: Martins Fontes, 1972 [original: 1933].

WIGGERSHAUS, Rolf. A Escola de Frankfurt. São Paulo: Difel, 2002 [original: 1986].

Published

2022-06-10 — Updated on 2022-06-10

Versions

How to Cite

Barros, J. D. (2022). Post-Auschwitz education: implications of a classic text. Literatura E Autoritarismo, (39), 123–146. https://doi.org/10.5902/1679849X63956