Purity and violence: images of childhood in A. Veteranyi

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X44065

Keywords:

Aglaja Veteranyi, Why the Child is Cooking in the Polenta, Childhood, Violence

Abstract

This article aims to analyse three significant contexts of the novel Why the Child is Cooking in the Polenta, authored by the Romanian writer Aglaja Veteranyi and published posthumously in 2004. It is a novel, in which the purity of childhood is assaulted by experiences of violence and incomprehension. With this in mind, this discussion will be focused on three distinct and predominant social circles in Veteranyi's text: family, work and friendship. In each of these contexts, the infant universe of the narrator and main character is confronted with a cruel reality. It is a reality laden with violence, in which the narrative voice turns out to be unable to decode its implications, given its inability to grasp the dimension of all the meanings it is confronted with.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dionei Mathias, Universidade Federal de Santa Maria

Doutor em Letras pela Universidade de Hamburgo e pela Universidade Federal do Paraná. Professor do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas e do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFSM

Juliana Cássia Müller, Universidade Federal de Santa Maria

Graduanda do curso de Letras - Inglês e Literaturas de Língua Inglesa na Universidade Federal de Santa Maria.

References

CAMATTA, Silvia. Nata nel posto e nel momento sbagliato, morta di madre: Aglaja Veteranyi, il circo, la Svizzera e la lingua tedesca. In: Revista de Filología Alemana, v. 18, 2010, p. 181-198.

KEHL, Mariana; FORTES, Maria Isabel. De uma clínica do refúgio: violência, trauma e escrita. In: Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, v. 22, n. 3, 2019, p. 520-539.

KEUPP, Heiner et alia. Identitätskonstruktionen. Das Patchwork der Identitäten in der Spätmoderne. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 2002.

MACCHI, Fabiana. E por falar em fronteiras, esta prosa é um poema. In:

VETERANYI, Aglaja. Por que a criança cozinha na polenta. São Paulo: DBA Artes Gráficas, 2004, p. 9-10.

MATHIAS, D.. A condição de refugiado e o exercício da voz. Literatura e Autoritarismo (UFSM), v. 29, p. 69-80, 2017.

MATHIAS, D.. Desfamiliarizações no poema 'Bósnia, 92, 93', de Dragica Rajčić. Crítica Cultural, v. 14, p. 241-250, 2019.

MATHIAS, D.. 'If that would remove the pitiless look from his eyes': Vetores afetivos no conto 'My Son the Fanatic'. Babel, v. 15, p. 114-125, 2019.

MATT, Beatrice von. Der Aufbruch der Frauen (1970-2000). In: RUSTERHOLZ, Peter; SOLBACH, Andreas (ed.). Schweizer Literaturgeschichte. Stuttgart e Weimar: Verlag J. B. Metzler, 2007, p. 400-425.

MEYER, Sandra Annika. Grenzenlose Mutterliebe?: die Mutter als Alteritätsfigur in ausgewählten transkulturellen Familiennarrativen der Gegenwartsliteratur: Aglaja Veteranyi - Zsuzsa Bánk - SAID. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2019.

SEHLEN, Silke von. Poetiken kindlichen Erzählens: inszenierte Kinder-Erzähler im Gegenwartsroman aus komparatistischer Perspektive. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2015.

VELHO, Alexandre Ferreira. Profanação autobiográfica em Por que a criança cozinha na polenta, de Aglaja Veteranyi. In: Anais da XV Abralic, 2016, p. 409-417.

VETERANYI, Aglaja. Por que a criança cozinha na polenta. São Paulo: DBA Artes Gráficas, 2004.

Published

2020-07-29

How to Cite

Mathias, D., & Müller, J. C. (2020). Purity and violence: images of childhood in A. Veteranyi. Literatura E Autoritarismo, (35). https://doi.org/10.5902/1679849X44065