Inequalities of opportunities in higher education: a case study of students of the Federal University of Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236672539885

Keywords:

Inequality of educational opportunities, Costistas, Social background, Higher education courses, Status

Abstract

This study aims to investigate the effects of the social background in the process of choosing higher courses among students of the Federal University of Pernambuco, focusing on the cotistas enrolled in 2017, through the use of a multiple linear regression model. With the use of the International Socio-Economic Index of Occupational Status (ISEI), an international metric scale that measures occupational status, certain variables of the student's social background were tested, given the inequalities of educational opportunities (DOE) pointed out by Carlos Antonio Ribeiro and Sérgio Costa Ribeiro, in order to analyze a possible inequality in the course selection process among students. As results, we point out the gender of the students, the notes in the Enem and the modality of competition as the most striking characteristics in the choice of courses of higher or lower status.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clara de Lima Hordonho, Universidade Federal de Pernambuco

Graduada em Ciências Sociais- bacharelado pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) em 2018, atualmente é discente do programa de pós-graduação em Sociologia da UFPE e pesquisadora no Observatório do Mercado de Trabalho de Pernambuco (OMT-PE). Tem interesse nas áreas temáticas de estratificação e mobilidade social, ensino superior, políticas afirmativas e metodologia quantitativa.

References

BREEN, R. Foundations of a neo-Weberian class analysis. In: OLIN-WRIGHT, E. (Org.). Approaches to class analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.

BRITO, M. A. M. Novas tendências ou velhas persistências? Modernização e expansão educacional no Brasil. Cad. Pesqui., vol. 47, n. 163, p. 224 – 263, Jan./Mar. 2017.

GANZEBOOM, H.B.G; De GRAAF, P.M; TREIMAN, D.J. A Standard International Socio-Economic Index of Occupational Status. Social Science Research, 21, p. 1-56, 1992.

GANZEBOOM, H.B.G; TREIMAN, D.J. Internationally Comparable Measures of Occupational Status for the 1988 International Standard Classification of Occupations. Social Science Research, 25, p. 201-239, 1996.

GUERRINE, D.; PICONI, L.; STURION, L.; MATA, Ednei. Acesso e democratização do ensino superior com a Lei nº 12.711/2012: o câmpus de Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Rev. bras. Estud. Pedagog., v. 99, n. 251, p. 17-36, jan./abr. 2018.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística IBGE. Síntese de Indicadores Sociais Uma Análise de Condições de Vida da População Brasileira. Estudos e Pesquisa Informação demográfica n. 36. Rio de Janeiro 2016.

JATOBÁ, F. Classe, Raça e Ação Afirmativa: A Política de Inclusão Social numa Universidade Pública de Pernambuco. 2012.Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo.

______ Ações Afirmativas e Raça No Brasil: dinâmicas na trajetória de institucionalização da temática. Estudos de Sociologia (UFPE), v. 1, p. 291-330, 2016

LOPES, E. M. T.; FARIA FILHO, L. M.; VEIGA, C. G. 500 Anos de Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica 2003.

MARTINS, Z.; BASTHI, A.; JULIE, R.; MOURA, A.; MICHELLE, L. Do racismo epistêmico às cotas raciais: a demanda por abertura na universidade. Revista ECO- Pós (UFRJ), v. 21, n. 3, p. 122 – 145, 2018

PEREIRA, O. A. V. Desigualdade de Oportunidades Educacionais no Brasil: o caso do Ensino Superior. 2015. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais.

RIBEIRO, C. A. C. Desigualdade de Oportunidades no Brasil. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2009. p. 21-70.

______ Estrutura de Classe, Raça e Mobilidade Social no Brasil. Edusc-ANPOCS, Baurú-São Paulo, 2007.

RIBEIRO, S. C. A Divisão Interna da Universidade: posição social das carreiras. Educação e Seleção, São Paulo, n. 5, 1982.

______ Quem vai para a Universidade. Ciência hoje, ano 1, n.4, jan/fev, 1983.

______ Mecanismos da Escolha da Carreira e Estrutura Social da Universidade. Educação e Seleção, n. 3, 1981.

______ O Vestibular 1988: Seleção ou exclusão? Educação e Seleção, São Paulo, n.18, jul/dez, 1988.

SILVA, N. V. Expansão Escolar e Estratificação Educacional no Brasil. In: HASENBALG, C.; SILVA, N. V. (Org.). Origens e Destinos: Desigualdades sociais ao longa da vida. Rio de Janeiro: Topbooks, 2003, p. 105-147.

SOUZA, P. R. C. A Reforma Universitária de 1968 e a Expansão do Ensino Superior Federal Brasileiro: Algumas Ressonâncias. Cadernos de História da Educação, Itumbiara-Goiás, n. 7, jan./dez, 2008.

Published

2021-12-20 — Updated on 2021-12-22

Versions

How to Cite

Hordonho, C. de L. (2021). Inequalities of opportunities in higher education: a case study of students of the Federal University of Pernambuco. Século XXI: Journal of Social Sciences, 10(2), 38–64. https://doi.org/10.5902/2236672539885 (Original work published December 20, 2021)

Issue

Section

Articles