Association between common mental disorders and the level of physical activity in university students

Authors

  • Lais Rodrigues Monteiro Universidade Federal do Pampa, Uruguaiana, RS
  • Rosa Leocadio Munhoz Universidade Federal do Pampa, Uruguaiana, RS
  • Simone Lara Universidade Federal do Pampa, Uruguaiana, RS http://orcid.org/0000-0003-0745-4964

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236583437686

Keywords:

Mental health, Students, Mental disorders, Physical activity

Abstract

Objective: To identify the association between common mental disorders (CMD) and the level of habitual physical activityin (HPA) in college students. Methods: This cross-sectional study included 21 students, in which they were submitted to an evaluation protocol, through the Self-ReportQuestionnaire (SRQ-20), and HPA. The young women were classified as more active (> 6,000 steps / day) and less active (<6,000 steps / day). Results: There was no association between CMD and NAF in this sample of students analyzed (p> 0.05). However, this study showed a worrying profile, related to the low level of physical activity (5,318.14 steps per day) and an indicative score of CMD (9.04 in SRQ-20), indicating two risk factors that may affect the quality of life of these young women. Conclusions: Based on the data obtained, strategies are needed to encourage the practice of physical activity in the academic environment, improving the health and physical and mental well-being of young people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lais Rodrigues Monteiro, Universidade Federal do Pampa, Uruguaiana, RS

Formado em Fisioterapia pela Universidade Federal do Pampa, UNIPAMPA, campus Uruguaiana, RS

Rosa Leocadio Munhoz, Universidade Federal do Pampa, Uruguaiana, RS

Formado em Fisioterapia pela Universidade Federal do Pampa, UNIPAMPA, campus Uruguaiana, RS

Simone Lara, Universidade Federal do Pampa, Uruguaiana, RS

Doutora em educação em ciências, mestre em fisiologia humana, docente do curso de fisioterapia/UNIPAMPA/campus Uruguaiana RS.

References

Schleich ALR. Integração a educação superior e satisfação acadêmica de estudantes ingressantes e concluintes: um estudo sobre relações. 2006.

Ansolin AGA, Rocha DLB, Santos RPd, Dal Pozzo VC. Prevalência de transtorno mental comum entre estudantes de psicologia e enfermagem. Arquivos de Ciências da Saúde. 2015(3):42-5%V 22.

Pinho R. Caracterização da clientela de um programa de atendimento psicológico a estudantes universitários. Psicología, Conocimiento y Sociedad. 2016;6(1):114-30.

Goldberg D, Huxley P. Commom mental disorders: a bio-social model. London: Tavistock; 1992.

Brasil. Cadernos de Atenção Básica - Saúde mental / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica, Departamento de AçõesProgramáticas Estratégicas. 2013;34:176.

Adamoli AN, Azevedo MR. Padrões de atividade física de pessoas com transtornos mentais e de comportamento. Ciência & Saúde Coletiva. 2009;14:243-51.

Harding TW, De Arango V, Baltazar J, Climent CE, Ibrahim H, Ladrido-Ignacio L, et al. Mental disorders in primary health care: a study of their frequency and diagnosis in four developing countries. Psychological medicine. 1980;10(2):231-41.

Mari JJ, Williams P. A validity study of a psychiatric screening questionnaire (SRQ-20) in primary care in the city of Sao Paulo. Br J Psychiatry. 1986;148:23-6.

Volcan SMA, Sousa PLR, Mari JdJ, Horta BL. Relação entre bem-estar espiritual e transtornos psiquiátricos menores: estudo transversal. Revista de Saúde Pública. 2003;37:440-5.

Colpani V, Spritzer PM, Lodi AP, Dorigo GG, Miranda IASd, Hahn LB, et al. Atividade física de mulheres no climatério: comparação entre auto-relato e pedômetro. Revista de Saúde Pública. 2014;48:258-65.

Bassett DR, Jr., Toth LP, LaMunion SR, Crouter SE. Step Counting: A Review of Measurement Considerations and Health-Related Applications. Sports Med. 2017;47(7):1303-15.

Lara S, Copetti J, Lanes KG, Puntel RL, Folmer V. Imagem corporal, medidas antropométricas e atividade física como ferramentas para a educação em saúde no contexto escolar. Revista Ciências & Ideias. 2014;4(2):27-46.

Pie A, Pinto L, Rocha S, Cardoso J, Amorim C, Carneiro L. Nível de atividade física e transtornos mentais comuns entre trabalhadores de uma instituição de ensino superior da Bahia. Arq Cien Esp. 2012;1(1):46-53.

Henriques IF, Walsh IAPd, Meirelles MCCC, Pereira GdA, Castro SSd. Relation of common mental disorder, physical activity and body mass index in women, population-based study. Journal of Physical Education. 2017;28.

Omena Silva A, Neto JLC. Associação entre níveis de atividade física e transtorno mental comum em estudantes universitários/Association between levels of physical activity and common mental disorder in university students. Motricidade. 2014;10(1):49.

Rocha SV, Araújo TMd, Almeida MMGd, Virtuoso Júnior JS. Prática de atividade física no lazer e transtornos mentais comuns entre residentes de um município do Nordeste do Brasil. Rev Bras Epidemiol. 2012;15(4):871-83.

Rios LC, Almeida MMGd, Rocha SV, Araújo TM, Pinho PdS. Atividades físicas de lazer e transtornos mentais comuns em jovens de Feira de Santana, Bahia. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul. 2011;33:98-102.

McNamara E, Hudson Z, Taylor SJ. Measuring activity levels of young people: the validity of pedometers. Br Med Bull. 2010;95:121-37.

Darvall JN, Parker A, Story DA. Feasibility and acceptability of remotely monitored pedometer-guided physical activity. Anaesth Intensive Care. 2016;44(4):501-6.

O’Connell S, ÓLaighin G, Kelly L, Murphy E, Beirne S, Burke N, et al. These Shoes Are Made for Walking: Sensitivity Performance Evaluation of Commercial Activity Monitors under the Expected Conditions and Circumstances Required to Achieve the International Daily Step Goal of 10,000 Steps. PLoS ONE. 2016;11(5):e0154956.

Tudor-Locke C, Craig CL, Cameron C, Griffiths JM. Canadian children’s and youth’s pedometer-determined steps/day, parent-reported TV watching time, and overweight/obesity: The CANPLAY Surveillance Study. The International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 2011;8:66.

Pillay JD, van der Ploeg HP, Kolbe-Alexander TL, Proper KI, van Stralen M, Tomaz SA, et al. The association between daily steps and health, and the mediating role of body composition: a pedometer-based, cross-sectional study in an employed South African population. BMC Public Health. 2015;15(1):174.

Padovani RdC, Neufeld CB, Maltoni J, Barbosa LNF, Souza WFd, Cavalcanti HAF, et al. Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas. 2014;10(1):02-10.

Leite ACB, Grillo LP, Caleffi F, Mariath AB, Stuker H. Qualidade de vida e condições de saúde de acadêmicos de nutrição. Espaço para a Saúde-Revista de Saúde Pública do Paraná. 2012;13(1):82-90.

Silva RS, Costa LA. Prevalência de transtornos mentais comuns entre estudantes universitários da área da saúde. Encontro: Revista de Psicologia. 2015;15(23):105-12.2.

Published

2019-10-23

How to Cite

Monteiro, L. R., Munhoz, R. L., & Lara, S. (2019). Association between common mental disorders and the level of physical activity in university students. Saúde (Santa Maria), 45(3). https://doi.org/10.5902/2236583437686

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.