Invented Olindas: analyzing a film made by children
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734885885Keywords:
Olinda, Landscape, Cinema education, Becoming-childAbstract
This article investigates the invention of landscapes in Olinda through the film "Praça do Terror", produced by 8-year-old children at a public school on the outskirts of the city, who develop narratives that explore the city of Olinda without resorting to stereotypes. The film addresses issues such as restrictions on urban mobility and the search for autonomy. The theoretical framework adopted is based on the notion of becoming-child by Deleuze and Guattari, as well as on the contributions of Walter Kohan. Deleuze's cinematic perspective is also explored, along with the contributions of Migliorin and Pipano in the field of cinema-education. The methodology adopted was named “cartographic-artistic-educational” experience. In the end, it is suggested that Olinda, traditionally known on a global scale through the eyes of the colonizer, emerges here as a territory of invention based on images, unfolding into stories of emancipation anchored in children's experiences. Thus, the city is presented not only as a historical heritage, but as a space permeated by diverse affections.
Downloads
References
BARRETO, Juliana. De Montmartre nordestina a mercado persa de luxo: o Sítio Histórico de Olinda e a participação dos moradores na salvaguarda do patrimônio cultural. 2008. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Urbano. Universidade Federal de Pernambuco.
BESSE, Jean-Marc. Ver a Terra: Seis ensaios sobre a paisagem e a geografia. São Paulo: Perspectiva, 2014.
CORAZZA, Sandra Mara. Para artistar a educação: sem ensaio não há inspiração. In: CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcreve em educação, p. 17-40, 2013.
COSTA, Maria Helena Braga e Vaz da. Cidades e Lugares Culturais, Espaços e Geografias Fílmicas: Compondo Imageticamente o Lugar. Espaço e Cultura (UERJ), v. 36, p. 139-153, 2014.
DELEUZE, Gilles. Cinema 1: A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985.
DELEUZE, Gilles. Cinema 2 - A imagem-tempo. São Paulo: Editora 34, 2018.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs - Capitalismo e Esquizofrenia - Vol. 3 - Trad. Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.
ERKAN, Tolga. As paisagens imaginárias de Frans Post. Mneme - Revista de Humanidades, v. 13, n. 31, 17 out. 2012.
KASTRUP, Virgínia. O devir-criança e a cognição contemporânea. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 13, p. 373-382, 2000.
KOHAN, Walter Omar. Infância: entre educação e filosofia. Autêntica Editora, 2011.
KOHAN, Walter Omar; FERNANDES, Rosana Aparecida. Tempos da infância: entre um poeta, um filósofo, um educador. Educação e Pesquisa, v. 46, 2020.
LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 6 ed. rev. amp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
LARROSA, Jorge. Como entrar no quarto da Vanda: notas sobre a investigação como experiência (tendo como referência três filmes e alguns textos de Pedro Costa) e considerações sobre a investigação como verificação da igualdade (tendo como referência alguns textos de Jacques Rancière). In: KOHAN, Walter; MARTINS, Fabiana; VARGAS, Maria Jacintha (orgs). Encontrar escola: o ato educativo e a experiência da pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina, 2013.
NASCIMENTO, Eliane Maria Vasconcelos do. Olinda: uma leitura histórica e psicanalítica da memória sobre a cidade. Tese de Doutorado. UFBA. Salvador, 2008.
LEAL, Bernardina. Janela. In: KOHAN, Walter Omar; XAVIER, Ingrid (Orgs). Abecedário de criação filosófica. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
MIGLIORIN, Cézar. PIPANO, Isaac. Cinema de brincar. Cezar Migliorin, Isaac Pipano. Belo Horizonte, MG: Relicário, 2018.
OLIVEIRA Junior, Wenceslao Machado de. Lugares geográficos e(m) locais narrativos: um modo de se aproximar das geografias do cinema. In: MARANDOLA Junior, Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Lívia (Orgs.). Qual o espaço do lugar?: geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012.
SCHMIDT-LOSKE, Katharina; WETTENGL, Kurt. Framing the Frame: Frans Post’s View of Olinda, Brazil (1662). The Rijksmuseum Bulletin, v. 68, n. 2, p. 101-125, 2020.