Sensitivity education, ten lemons and a bucket in hand
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734884111Keywords:
Somaesthetics, Teaching-Learning, Body at school, Somatic EducationAbstract
This article presents issues related to embodiment in teaching-learning. The focus on attention practices and sensory work is revealed from a report of one class, in which students were invited to clean the spaces of the building where they studied. The report is the guiding thread of discussions about how corporeity connects with the actions of learning-thinking-teaching-moving. This proposal also refers to the field of discussions of somaesthetics and studies of cognition that consider the soma-body in an integral way.
Downloads
References
ARSLAN, Luciana Mourão. CORPO (sentido); corporeidade e estesia nos processos de ensino-aprendizagem. Uberlândia: Regência e Arte Editora, 2022.
ARSLAN, Luciana Mourão. Danças para vestir o pensamento. Invisíveis Produções: São Paulo: 2023.
BAITELLO, Norval. O pensamento sentado. S. Leopoldo: Unisinos, 2012.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2015
DAMÁSIO, Antonio. O mistério da consciência: do corpo e das emoções ao conhecimento de si. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
DAMÁSIO, Antonio. E o cérebro criou o Homem. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
FABIÃO, Eleonora. O programa performativo: o corpo-em-experiência. Revista do LUME, n. 4, dez. 2013.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Editora Vozes, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia-saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LEPECKI, André. Coreopolítica e coreopolícia. ILHA: Revista de Antropologia, Santa
Catarina, v. 13, n. 1, p. 41-60, jan./jun. 2012a.
VANNINI, Phillip; WASKUL, Dennis, GOOSCHALK, Simon. The Senses in Self, Society, and Culture, New York, Imprint Routledge, 2012.
GREINER, Christine. Leituras do Corpo no Japão e suas diásporas cognitivas. (Tese Livre Docente em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora Martins Fontes. 2017.
SHUSTERMAN, Richard. Vivendo a arte: o pensamento pragmatista e a estética popular, São Paulo: Ed. 34, 1998.
SHUSTERMAN, Richard. Consciência corporal. São Paulo: É Realizações Editora, 2012.