Sensitivity education, ten lemons and a bucket in hand

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734884111

Keywords:

Somaesthetics, Teaching-Learning, Body at school, Somatic Education

Abstract

This article presents issues related to embodiment in teaching-learning. The focus on attention practices and sensory work is revealed from a report of one class, in which students were invited to clean the spaces of the building where they studied. The report is the guiding thread of discussions about how corporeity connects with the actions of learning-thinking-teaching-moving. This proposal also refers to the field of discussions of somaesthetics and studies of cognition that consider the soma-body in an integral way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Mourão Arslan, Federal University of Uberlândia

É professora na Universidade Federal de Uberlândia - UFU, onde leciona no Curso de Graduação em Artes Visuais. Graduou-se em Artes Visuais (licenciatura) na FASM, em Dança (bacharelado) na UFU, fez mestrado em Artes na UNESP e doutorado em Educação na USP (com 6 meses de mobilidade na Universitat de Barcelona/bolsa Santander). Também realizou pesquisa pós-doutoral no Center for Body, Mind and Culture na Florida Atlantic University com bolsa da CAPES. Tem concentrado seus estudos na área da estesia e corporeidades nos processos de ensino-aprendizagem, pesquisando Improvisação na Dança, Yoga, Performance e Somaestética.

References

ARSLAN, Luciana Mourão. CORPO (sentido); corporeidade e estesia nos processos de ensino-aprendizagem. Uberlândia: Regência e Arte Editora, 2022.

ARSLAN, Luciana Mourão. Danças para vestir o pensamento. Invisíveis Produções: São Paulo: 2023.

BAITELLO, Norval. O pensamento sentado. S. Leopoldo: Unisinos, 2012.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2015

DAMÁSIO, Antonio. O mistério da consciência: do corpo e das emoções ao conhecimento de si. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

DAMÁSIO, Antonio. E o cérebro criou o Homem. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

FABIÃO, Eleonora. O programa performativo: o corpo-em-experiência. Revista do LUME, n. 4, dez. 2013.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Editora Vozes, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia-saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LEPECKI, André. Coreopolítica e coreopolícia. ILHA: Revista de Antropologia, Santa

Catarina, v. 13, n. 1, p. 41-60, jan./jun. 2012a.

VANNINI, Phillip; WASKUL, Dennis, GOOSCHALK, Simon. The Senses in Self, Society, and Culture, New York, Imprint Routledge, 2012.

GREINER, Christine. Leituras do Corpo no Japão e suas diásporas cognitivas. (Tese Livre Docente em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora Martins Fontes. 2017.

SHUSTERMAN, Richard. Vivendo a arte: o pensamento pragmatista e a estética popular, São Paulo: Ed. 34, 1998.

SHUSTERMAN, Richard. Consciência corporal. São Paulo: É Realizações Editora, 2012.

Published

2023-09-19

How to Cite

Arslan, L. M. (2023). Sensitivity education, ten lemons and a bucket in hand. Revista Digital Do LAV, 16(1), e15/1–17. https://doi.org/10.5902/1983734884111

Issue

Section

Dossiê – Caminhar e habitar: arte e educação no espaço urbano