Narratives and experimentation: art as a provocateur of childhood at school

Authors

  • Andrea Becker Narvaes UNIPAMPA
  • Samara Facco Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), mestranda em Educação na área de formação de professores (PPGE) e atualmente como professora concursada de educação infantil no município de Nova Palma-RS.

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734870158

Keywords:

Childhoods, Visual arts education, School, Instituted, Instituing

Abstract

The present work has as its starting point the problematization of the relationship between childhood, school and art. It had the contribution of experiments and narratives of children from the Early Years with visual art, the objective being to understand the movements existing between the instituted and instituting in the school, and their possible creation gaps. It begins with the report of childhood and school artistic experiences that imprison creativity and establish a unique way of being a child and making art. In a second moment, the concepts of art teaching that permeated Brazilian school curriculum are described. Finally, narratives of the children themselves are presented about the proposed artistic experiences and their powers as creative children that provoke new conceptions of art teaching at school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Ana Mae; COUTINHO, Rejane Galvão. Ensino de arte no Brasil: aspectos históricos e metodológicos. São Paulo: Rede São Paulo de formação docente, 2011, p. 04-62. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40427/3/2ed_art_m1d2.pdf. Acesso em: 02 nov. 2022.

CASTORIADIS, Cornelius. As encruzilhadas do labirinto VI – figuras do pensável. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004. p. 259-415.

CORAZZA, Sandra. O que Deleuze quer da educação? A docência e a filosofia da diferença. São Paulo: Editora Segmento, 2011.

DERDYK, Edith. Papel em branco. GOBBI, Marcia Aparecida; PINAZZA, Mônica Apezzato (Org.). Infância e suas linguagens. São Paulo: Cortez, 2014. p. 127 – 136.

FACCO, Samara. Experimentações artísticas na escola e narrativas infantis: O que a arte (re)produz na instituição escolar. 2019, 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia), Universidade Federal de Santa Maria -UFSM, Santa Maria, 2019.

HERNANDEZ, Fernando. A cultura visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Org.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. 1. ed. Santa Maria: Editora da UFSM, 2011. p. 31 – 50.

IAVELBERG, Rosa. O ensino de arte na educação brasileira. Revista USP, 2014, p. 47-56. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i100p47-56. Acesso em: 01 nov.2022.

PINAZZA, Mônica Apezzato; GOBBI, Marcia Aparecida. Infâncias e suas linguagens: formação de professores, imaginação e fantasia(Org.). Infância e suas linguagens. São Paulo: Cortez, 2014. p. 21-44.

PUROILA, A.-M.; ESTOLA, E. Lapsen hyvä elämä?Päiväkotiarjen pienten kertomusten äärellä. Journal of Early Childhood Education Research, v. 1, n. 1, p. 22–43, dez. 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/291350255_Lapsen_hyva_elama_Paivakotiarjen_pienten_kertomusten_aarella. Acesso em: 22 março 2022.

SILVA, Everson Melquiades Araújo; ARAÚJO, Clarissa Martins de. Tendências e Concepções do ensino de arte na educação escolar brasileira: um estudo a partir da trajetória histórica e sócio-epistemológico da Arte/Educação. 30ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED. Caxambú: Anais, 2007. p.1-18. Disponível em: <http://30reuniao.anped.org.br/grupo_estudos/GE01-3073--Int.pdf>. Acesso em: 28 abr. 2022.

VALLE, Lílian do. A educação impossível. Santa Maria: Educação, 2009, p. 473-486.

Published

2022-12-19

How to Cite

Narvaes, A. B., & Facco, S. (2022). Narratives and experimentation: art as a provocateur of childhood at school. Revista Digital Do LAV, 15, e25/1–22. https://doi.org/10.5902/1983734870158