Dubbing or subtitled? Studies on emancipated students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734869024

Keywords:

cinema and education, emancipation, youth and adult education, cartographic method.

Abstract

This work is the result of an intervention research based on the cartographic method carried out in the Youth and Adult Education modality, aiming to analyze the students' perception in relation to the digital media controversy about the best way to watch films: dubbed or subtitled? We discovered that a film is always a foreigner in the classroom, that student viewers are empowered to think about films and that the controversy of dubbed or subtitled films is of a political-market character and that what interests the school is to experiment and talk with the foreignness of the films.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Eduardo Albuquerque Miranda, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP

Doctor in Education from the Master's and Doctorate in Education Graduate Program at the Unicamp Faculty of Education (PPGE) in the Education, Knowledge, Language and Art line. He works in the area of concentration in Education (CNPq and CAPES). Coordinator of the Research Group Laboratory of Audiovisual Studies Olho, President of the Permanent Commission for Teacher Training – CPFP (2018-2022) at Unicamp. President of the Brazilian Reading Association – ALB (2020-2022). Full Professor and Researcher at the Master's and Doctoral Graduate Program in Education at the Unicamp Faculty of Education (PPGE) in the Language and Art in Education line. She develops her research in the field of intersection between cinema and education and in the crossings between technology, memory and community in the social practices of image production in/for school and cultural education.

Lucas Antonio Rodrigues da Silva, Secretaria de Educação da Prefeitura Municipal de Nova Odessa, Nova Odessa, SP.

Licenciado en Pedagogía por la Facultad de Educación de la Universidad Estadual de Campinas (Unicamp), se desempeña en el área de concentración en Educación (CNPq y CAPES). Fue coordinador y profesor de la Herbert de Souza Alternativa preuniversitaria prueba de acceso curso (Campinas/SP) En la actualidad es profesor en la red de la Educación Básica en el municipio de Nova Odessa/SP.

References

A CLASSE operária vai ao paraíso. Direção: Elio Petri. Produção: Ugo Tucci. Itália: Versátil Home Vídeo (Brazil), 2009. DVD. (125 min).

ALMEIDA, Milton José de. Cinema: Arte da memória. 1. ed. São Paulo: Autores Associados, 1999. 248p.

A QUEDA – as últimas horas de Hitler. Direção: Oliver Hirschbiegel. Produção: Bernd Eichinger. Alemanha: Europa Filmes (Brasil), 2005, DVD (150 min)

ARANTES, S. A vitória do filme dublado. TV em Questão. Observatório de Imprensa, edição 754. Folha de S. Paulo, 9 de julho de 2013.

Disponível em: http://www.observatoriodaimprensa.com.br/news/view/_ed754_a_vitoria_do_filme_dublado Acesso em: 28 fev. 2021.

CANCLINI, Néstor García. Lectores, espectadores e internautas. 1ª Ed. Barcelona: Gedisa, 2007. 144p.

CAPITALISMO, uma história de amor. Direção: Michael Moore. Produção: Michael Moore. Estados Unidos: Videolar S/A./Paramount Home Entertainment (Brazil), 2009. DVD. (126 min)

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka – Por uma literatura menor. 1ª Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. 160p.

ALVAREZ, Johnny; PASSOS, Eduardo. Cartografar é habitar um território existencial. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa- intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, p. 131-149, 2009.

MACHADO, A. Todos os filmes são estrangeiros. MATRIZes, São Paulo: USP-ECA, v. 2, n. 1, p. 97-111, 2008.

O RESGATE do soldado Ryan. Direção: Steven Spielberg. Produção: Steven Spielberg/Ian Bruce/Mark Gordon/Gary Levinsohn. Estados Unidos: Cic Vídeo Ltda. (Brasil), 2000. DVD. (163 min)

PERSÉPOLIS. Direção: Vincent Paronnaud, Marjane Satrapi. Produção: Xavier Rigault, Marc-Antoine Robert. Sony Pictures (Brasil), 2007. DVD. (95 min)

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. 1. ed. Lisboa: Orfeu Negro, 2010.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante – cinco lições sobre a emancipação intelectual. 3ª Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico – a opacidade e a transparência. 4ª ed. São Paulo: Paz e Terra; 2008.

Published

2022-07-12 — Updated on 2022-09-06

How to Cite

Miranda, C. E. A., & Silva, L. A. R. da. (2022). Dubbing or subtitled? Studies on emancipated students. Revista Digital Do LAV, 15, e14/ 1–20. https://doi.org/10.5902/1983734869024