Artistic propositions: the art to decaffetinize teaching

Authors

  • Janaina Wayne Herbstrith Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734869019

Keywords:

women in art, proposer teacher, “de-pimping”

Abstract

The research reflects on the processes of “pimping” (ROLNIK, 2019) produced by the educational system and its consequences in teaching, thinking about a process of de-pimping based on artistic propositions. The intention is to analyze the micropolitical power of art, having as its main bias the knowledge of experiences, in this case, experiences and aesthetic dialogues that can establish relationships with other areas. Our purpose is to investigate the role of art in school for teachers from different areas and whether this role can be rethought. Based on subjectivity phenomena and their effects on personal-relational and interrelational spheres, it is proposed to immerse themselves in knowledge acquired from artistic experience, through methodologies of women artists in different languages. Our methodology will be ethnographic through the offer of artistic propositions in an aesthetic workshop as a sensitive experience (PILOTTO et. al., 2021) for basic education teachers. We analyzed the extent to which propositions made with teachers from different areas, with a focus on art, can bring a more liberating thought to the teaching function.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Janaina Wayne Herbstrith, Universidade Federal de Pelotas

Graduada em artes e pedagogia, especialista em atendimento educacional especializado, atualmente finalizando curso de especialização em arte na Universidade Federal de Pelotas.

Professora de artes na educação básica.

References

BARBOSA, Ana Mae. Mudanças na Arte/Educação. Disponível em: https://texsituras.files.wordpress.com/2010/04/anamae.pdf Acesso em: 17.05.2021.

COSTA, Everton Vargas da. Práticas de formação de professores de português língua adicional em um instituto cultural brasileiro no exterior. Dissertação de Mestrado em Estudos da Linguagem. Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Porto Alegre, 2013. Programa de Pós-graduação em Letras, Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Disponível em:https://lume.ufrgs.br/handle/10183/72754 Acesso em: 31. abril. 2021.

COSTA, Everton Vargas da. Eventos de formação de professores de português como língua adicional: a organização das práticas e as trajetórias de participação em um estudo interpretativo sobre aprender a ensinar. Tese de Doutorado em Linguística Aplicada. Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Porto Alegre, 2018. Programa de Pós-graduação em Letras, Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Disponível em: Acesso em: 22.maio.2021.

ERICKSON, F. What makes school ethnography ‘ethnographic’? Anthropology and Education Quarterly, v. 15, p. 51- 66, 1984.

FERRAZ, Maria Heloísa Corrêa de Toledo. Arte na educação escolar. São Paulo: Cortez, 2010.

HERNÁNDEZ, Fernando. A Formação do Professor e o Ensino das Artes Visuais. Santa Maria: Editora UFSM, 2005.

LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o que: sobre o ofício de professor. São Paulo: Autêntica, 2018.

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Arte para docência: estética e criação na formação docente. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 21, n. 25; p. 1 - 22, 2013. Disponível em: https://epaa.asu.edu/ojs/article/view/1145 Acesso em: 24. jul. 2021.

MAUS, Lilian (org). A palavra está com elas. Diálogos sobre a inserção da mulher nas artes visuais. Porto Alegre: Panorama Crítico, 2014.

MORIN, Edgar. Introdução ao Pensamento Complexo. 5. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.

PILOTTO, Silvia Sell Duarte; GAVA, Daiane de Melo; STAMM, Eliana; SILVA, Carla Clauber da. Narrativas e infâncias: tecendo fios de sensibilidade pela arte e cultura. Revista Digital do Laboratório de Artes Visuais, v. 14, n. 1, p. 177-196, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/55215 Acesso em: 16.maio.2021.

ROLNIK, Suely. O vazio-plano de Lygia Clark. In The Experimental Exercise of Freedom: Lygia Clark, Gego, Mathias Goeritz, Hélio Oiticica and Mira Schendel, The Museum of Contemporary Art, Los Angeles, 1999.

ROLNIK, Suely. Subjetividade em obra: Lygia Clark, artista contemporânea. Proj. História, São Paulo, Dezembro 2002.

ROLNIK, Suely. Lygia Clark e o híbrido arte/clínica. Concinnitas, ano 16, v. 1, Julho 2015.

ROLNIK, Suely. Esferas da Insurreição: Notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2019.

SCHLICHTA, Consuelo. Mundo das Ideias: arte e educação, há um lugar para a arte no ensino médio? Curitiba: Aymará, 2009.

WREGE, Raquel Casanova dos Santos; SILVA, Ursula Rosa da. Formação docente de artes visuais: professor/artista/propositor. Revista Seminário de História da Arte, V. 1, nº7, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/Arte/article/view/13526 Acesso em: 07. out. 2021.

Published

2022-12-27

How to Cite

Herbstrith, J. W. (2022). Artistic propositions: the art to decaffetinize teaching. Revista Digital Do LAV, 15, e27/1–26. https://doi.org/10.5902/1983734869019