Cultural heritage and aesthetic education: the meanings of the city in the perception of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734868342

Keywords:

Cultural heritage, City, Teacher training, Aesthetic training

Abstract

The relationship between cultural heritage and aesthetic education in teacher education is the central theme of this study. Thus, the research sought to understand the conception about cultural heritage by basic education teachers, and to identify reflexive aspects of teaching, emerging from the act of feeling the city, employing an activity in which participants walked the streets blindfolded. The collaborative action research method was chosen, based on the qualitative research approach. The experienced training promoted important reflections on cultural heritage. The importance of integrating discussions on cultural heritage and aesthetic education in the curricula of initial and continuing teacher education is considered, guided by paradigms that value ethical, aesthetic and collaborative dimensions.

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Author Biographies

Hugo de Melo Rodrigues, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Doutorando em Educação - Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Licenciando em Pedagogia (EaD/UECE). Mestrado em Educação (PPGE/UECE). Especialização em Psicologia Aplicada à Educação - Universidade Regional do Cariri (URCA). Licenciatura em Teatro (URCA). Licenciatura em História - Faculdade de Formação de Professores de Serra Talhada (FAFOPST-PE).

José Albio Moreira de Sales, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Doutorado em História pela Universidade Federal de Pernambuco (2001). Pós-doutorado pela Universidade do Porto em Portugal (2008/2009). Mestrado em Desenvolvimento Urbano pela Universidade Federal de Pernambuco (1996). Graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Ceará (1991). Licenciatura em Arte e Educação pelo Centro Universitário UniGrande Fortaleza (2013). Professor da Universidade Estadual do Ceará - UECE.

Cicera Sineide Dantas Rodrigues, Universidade Regional do Cariri - URCA

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual do Ceará- UECE (2013-2016). Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará- UFC (2009-2011). Especialização em Gestão Escolar (2000-2001) e Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri-URCA (1995-1999). Professora Adjunta do Departamento de Educação da URCA/CE (desde 2002). Professora do Mestrado Profissional em Educação-MPEDU-URCA. 

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Published

2022-04-26

How to Cite

Rodrigues, H. de M., Sales, J. A. M. de, & Rodrigues, C. S. D. (2022). Cultural heritage and aesthetic education: the meanings of the city in the perception of teachers. Revista Digital Do LAV, 15, e6/01–22. https://doi.org/10.5902/1983734868342