ONLY THE ARTS SAVE US!!!!! – the many infants that there are in us –
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734866693Keywords:
arts, images, sounds, 'cineconversations', childhood.Abstract
The present article results from studies with daily life as possible 'space-times' for diverse encounters with the arts, enabling narratives, affections and creations from the many educational networks that we form and that form us. The networks of 'practical-theories' of the creation and use of the arts make us understand the many 'inside-outside' of schools, helping us to understand the ways in which the necessary 'knowledge-meanings' are created in everyday life, whether in this pandemic period or not, in real or virtual schools. Memories in contact with the cinema bring us an understanding of the very different childhoods produced in the world. When we understand the 'cineconversations' as a methodology and central locus of the research processes in our group, we aim to think about the multiple narrative memories produced by 'see-hear-feel-think' with the films as provoking feelings and sensations and the possibility of being close to the 'do-know' and narratives of all 'thinking practitioners' of the research.
Downloads
References
ALVES, N.; CALDAS, A. N.; BRANDÃO, R. Formação de professores com filmes: os clichês como formadores de docentes e indicadores dos múltiplos caminhos da centralização curricular. Revista e-Curriculum. São Paulo: Programa de Pós-graduação Educação: Currículo – PUC/SP, v.13, n.04, 2015.
ALVES, N.; CALDAS, A. N.; CHAGAS, C. C.; MENDONÇA, R. Imagens, sons e narrativas: criar conhecimentos e formar docentes. Revista Educação em foco. Juiz de Fora/MG, v. 25, n. 2, jan/abr 2020.
ALVES, N. Sobre as redes educativas que formamos e que nos formam. In ALVES, N. Práticas pedagógicas em imagens e narrativas – memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje. São Paulo: Cortez, 2019: 115-134.
GONÇALVES, C. B. V.; DELBONI, T. M. Z. G. F. As dobras produzidas com as fabuloinvenções das crianças nas aulas-acontecimentos. Revista Teias - Seção Temática Docência, currículo, didática, aula: fantástico arquivo político da diferença. V. 21, n. 63, out./dez. 2020:340-354.
LASZLO, E. A Plenitude do cosmos: a revolução akashica na ciência e na consciência humana. Rio de Janeiro: Cultrix, 2018.
LENT, Roberto. Seu bebê chora em que língua. Ciência Hoje. Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: <https://cienciahoje.org.br/coluna/seu-bebe-chora-em-que-lingua/>.
MACHADO, M. F.; MORAIS, M.; TOJA, N. Cineconversas ́- criando currículos com filmes de migração. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación. A. 16, V. 1, n. 15, 2020.
MENDONÇA, R. H.; Santos, J. R.; TOJA, N.; MORAIS, M. “Cineconversas” e fabulações curriculantes: o uso de filmes e a potência das conversas como metodologia de pesquisa em educação. Revista e-Curriculum. V. 18 n.4, 2020.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO experimental org.; Ed. 34, 2005.
SCHAFER, R. M. O ouvido pensante. São Paulo: EdUNESP, 1991.
SILVA BRANDÃO, R.; MENDONÇA, R. H.; PAPINI, R. Memórias de professoras: tecendo ‘cineconversas’ com o incrível exército de Brancaleone. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 5, n. 16, 2020.
TESSER, P. Música e imagem. In: FURTADO, B. (Org.). Imagem Contemporânea - cinema, tv, documentários, fotografia, videoarte, games… Volume II. São Paulo, Hedra, 2009.
FILME
NUNCA DEIXE DE LEMBRAR. Direção: Florian Henckel von Donnersmarck. Colorido, 188 min, 2018.