A world of images to unveil: photography and cinema in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734865701

Keywords:

Media-education, Photography, Cinema, Pedagogical practice, childhood

Abstract

This article, of na essayistic nature, presents some conceptions and practices developed over the las years in an school in northeastern of Brazil. It characterizes the área of teaching in kindergarten, highlighting its actions and specificities. It points to the media-education, as a field of experience to be considered in this teaching modality, realizing in the current context the predominance of images that need to be unveiled through systematic pedagogical work. It launches a discussion about photography and movie, facing them as languages, as forms of expression. of human thought, endowed with particularities. It presentes theorical foundation, based on the ideias of: Barbosa (1998), Belloni (2001, 2009), Buckingham (2005), Fantin (2011), Flores (2011), Gonnet (2002), Kellner (2001), Napolitano (2003), Orozco Gomez (1996), Rego (1999), Vygotsky (1998). Its shows different possibilities of action with the photographic and cinematographic languages with childen, taking as a theorical and metodological reference experiences already built in which these media were activated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandro da Silva Cordeiro, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Educação pela UFRN. Realiza estágio pós-doutoral na UFSC. É professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) no Núcleo de Educação da Infância, Colégio de Aplicação da UFRN. Desenvolve atividades de pesquisa e extensão dentro dos eixos: mídia-educação, educação da infância, formação docente e prática pedagógica.

Milene dos Santos Figueiredo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutoranda em Educação pela Universidade do Minho (Portugal). Mestre em Educaçao pela UFSM. Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) no Núcleo de Educação da Infância, Colégio de Aplicação da UFRN. Desenvolve projetos dentro do eixo: midia-educação, cinema e formação docente.

References

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos e Utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

BELLONI, Maria Luiza, BÉVÓRT, Evelyne. Mídia-educação: conceitos, história e perspectivas. Revista Educação & Sociedade. Vol. 30, Nº 109, Campinas, Set./Dez. 2009.

BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2001.

BUCKINGHAM, David. Educación en medios: alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Barcelona: Paidós, 2005.

CORDEIRO, Sandro da Silva, ALMEIDA, Cibele Lucena de. Caranguejo uçá, caranguejo uçá, apanhamos ele na lama e fomos logo pesquisar: o estudo do caranguejo no NEI/CAp/UFRN. VII Seminário de Institutos, Colégios e Escolas de Aplicação - SICEA. Florianópolis, UFSC, 2011.

FANTIN, Mônica. Crianças, cinema e educação: além do arco-íris. São Paulo: Annablume, 2011.

FLORES, Laura González. Fotografia e pintura: dois meios diferentes? São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

FOLQUI, Maria da Assunção. Educação Infantil, tecnologia e cultura. Revista Pátio Educação Infantil. Porto Alegre, N.28, p. 8-11, 2011.

GONNET, Jacques. Éducation aux médias: les controverses fécondes. Paris: Hachette Éducation, 2001.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru, SP: EDUSC, 2001.

MORAN, José Manoel. Como ver televisão. São Paulo: Paulinas, 1991.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003.

OROZCO GOMEZ, Guilhermo. Televisión y audiências: un enfoque cualitativo. Madrid: Ediciones de La Torre/Universidad Iberoamericana, 1996.

PALFREY, John; GASSER, Urs. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.

PERROTI, Edmir. A Criança e a produção cultural. In: ZILBERMAM, Regina (Org.) A produção cultural para a criança. POA: Mercado Aberto: Porto Alegre.

RÊGO, Maria Carmem Freira Diógenes. O currículo em movimento. Caderno Faça e Conte. Natal, v. 2, n. 2, p. 61-82, 1999.

VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2022-12-27

How to Cite

Cordeiro, S. da S., & Figueiredo, M. dos S. (2022). A world of images to unveil: photography and cinema in Early Childhood Education. Revista Digital Do LAV, 15, e29/1–19. https://doi.org/10.5902/1983734865701