A world of images to unveil: photography and cinema in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734865701Keywords:
Media-education, Photography, Cinema, Pedagogical practice, childhoodAbstract
This article, of na essayistic nature, presents some conceptions and practices developed over the las years in an school in northeastern of Brazil. It characterizes the área of teaching in kindergarten, highlighting its actions and specificities. It points to the media-education, as a field of experience to be considered in this teaching modality, realizing in the current context the predominance of images that need to be unveiled through systematic pedagogical work. It launches a discussion about photography and movie, facing them as languages, as forms of expression. of human thought, endowed with particularities. It presentes theorical foundation, based on the ideias of: Barbosa (1998), Belloni (2001, 2009), Buckingham (2005), Fantin (2011), Flores (2011), Gonnet (2002), Kellner (2001), Napolitano (2003), Orozco Gomez (1996), Rego (1999), Vygotsky (1998). Its shows different possibilities of action with the photographic and cinematographic languages with childen, taking as a theorical and metodological reference experiences already built in which these media were activated.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos e Utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.
BELLONI, Maria Luiza, BÉVÓRT, Evelyne. Mídia-educação: conceitos, história e perspectivas. Revista Educação & Sociedade. Vol. 30, Nº 109, Campinas, Set./Dez. 2009.
BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2001.
BUCKINGHAM, David. Educación en medios: alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Barcelona: Paidós, 2005.
CORDEIRO, Sandro da Silva, ALMEIDA, Cibele Lucena de. Caranguejo uçá, caranguejo uçá, apanhamos ele na lama e fomos logo pesquisar: o estudo do caranguejo no NEI/CAp/UFRN. VII Seminário de Institutos, Colégios e Escolas de Aplicação - SICEA. Florianópolis, UFSC, 2011.
FANTIN, Mônica. Crianças, cinema e educação: além do arco-íris. São Paulo: Annablume, 2011.
FLORES, Laura González. Fotografia e pintura: dois meios diferentes? São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
FOLQUI, Maria da Assunção. Educação Infantil, tecnologia e cultura. Revista Pátio Educação Infantil. Porto Alegre, N.28, p. 8-11, 2011.
GONNET, Jacques. Éducation aux médias: les controverses fécondes. Paris: Hachette Éducation, 2001.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru, SP: EDUSC, 2001.
MORAN, José Manoel. Como ver televisão. São Paulo: Paulinas, 1991.
NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003.
OROZCO GOMEZ, Guilhermo. Televisión y audiências: un enfoque cualitativo. Madrid: Ediciones de La Torre/Universidad Iberoamericana, 1996.
PALFREY, John; GASSER, Urs. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.
PERROTI, Edmir. A Criança e a produção cultural. In: ZILBERMAM, Regina (Org.) A produção cultural para a criança. POA: Mercado Aberto: Porto Alegre.
RÊGO, Maria Carmem Freira Diógenes. O currículo em movimento. Caderno Faça e Conte. Natal, v. 2, n. 2, p. 61-82, 1999.
VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998.