Childhood and Mathematics Education: a tale about when, finally, we are summer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734865535

Keywords:

imagery productions, formation, art.

Abstract

This article presents a short story, which mixes real and fictional elements, generated from the productions of 6 and 7 year-old children, for a Master's degree research, completed in 2018. In the reunion with these productions, the text is composed as a proposal of subversion to established models, in a movement of creation of possibilities. Thus, discussions between childhood and education generated by art are intertwined, which is understood here from a perspective of realization, of making worlds. With this, there is an opening to leave previously established places and inhabit others, unknown, allowing childhood not to be understood with the lack, but as an invitation, openness, novelty, revolution, not only in education, but also in ways of living.

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Author Biographies

Amanda Silva de Medeiros, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Possui graduação em matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2016) e é mestra em Educação Matemática também pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2018). Membro do Grupo GETECMAT.

Aparecida Santana de Souza Chiari, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Doutora em Educação Matemática pela UNESP/Rio Claro. Docente do Instituto de Matemática da UFMS. Possui Bacharelado em Matemática pela Universidade de São Paulo (2007) e Licenciatura em Matemática pela Universidade de São Paulo (2008). Mestrado em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2011) e Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (2015). Atualmente é Docente Adjunta A2 do Instituto de Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, credenciada ao Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da mesma instituição.

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Published

2021-08-30

How to Cite

Medeiros, A. S. de, & Chiari, A. S. de S. (2021). Childhood and Mathematics Education: a tale about when, finally, we are summer. Revista Digital Do LAV, 14(2), 281–296. https://doi.org/10.5902/1983734865535