Children and their fabulations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734865448

Keywords:

fabulation, child, invention.

Abstract

This article discusses children’s play as non-standard processes, since, in creative movements, they create both toys and unusual games in early childhood education centers. Thus, it problematizes the ways in which children update the plan of virtuality, opening up to other worlds to be inhabited. The study eses cartographic research as a methodological strategy, following processes that occur in school in everyday life. It argues that fabulation involves artistry and encounters between bodies, shifting the ordinary way of thinking to the extraordinary. It is concluded that children, when involved in fabulations, stimulate other ways of existing and (re)existing in life by their inventive force.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janete Magalhães Carvalho, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutora em Educação. Pós-Doutora em Sociologia pelo Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa (ICS/UL/PT) e em Currículo pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PROPED/UERJ). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo.

 

 

Camilla Borini Vazzoler Gonçalves, UFES

Doutoranda e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/UFES). Graduada em Pedagogia pela Universidade Vila Velha (UVV). Professora da Rede Municipal de Ensino de Vitória/ES.

References

BOUGE, R. Por uma teoria deleuziana da fabulação. In: AMORIM, Antonio Carlos; MARQUES, Davina; DIAS, Susana Oliveira. Conexões: Deleuze e Vida e Fabulação e... Campinas: Editora ALB, 2011. p. 17-36.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. Rio de Janeiro: Duas Cidades, 2004.

CARVALHO, J. M. Devir-docência potencializando a aprendizagem sem medo. Trabalho apresentado no XVI ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Campinas: Unicamp, 2012.

CORAZZA, S. M. O que faz gaguejar a língua na escola. In: CANDAU, V. M. (org). Linguagens espaços e tempos no ensinar e aprender. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p. 90-103.

CORAZZA, S. M. O que se transcria em educação? Porto Alegre: Editora Doisa, 2013.

DELEUZE, G. Crítica e clínica. Tradução de Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Editora 34, 1997.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Tradução de Luiz B. L. Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DELEUZE, G. Imanência: uma vida. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 10-18, jul./dez. 2002.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. A geologia da moral (quem a terra pensa que é?). Tradução de Célia Pinto Costa. In: DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995. p. 53-91.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Postulados da linguística. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. In: DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997. p. 11-59.

DELEUZE, G.; PARNET , C. Diálogos. Tradução de José Gabriel Cunha. São Paulo: Editora Escuta, 1998.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Tradução de Bento Prado e Alberto Alonso Munoz. Rio de Janeiro: Editora 34, 2000.

GONÇALVES, C. B, V. As fabuloinvenções das crianças nos agenciamentos dos currículos. 2019. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) − Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019.

KASTRUP, V. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Editora Sulina, 2009. p. 32-51.

KOHAN, W. O. (org.) Lugares da infância: filosofia. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

LAZZARATO. M. As revoluções do capitalismo. Tradução de Leonora Corsini. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

LEITE, C. D. P.; CHISTÉ, B. S.; CAMMAROTA, G. Fazer morada na infância: imagens de currículos em devir-criança. In: CARVALHO, J. M.; SILVA, S. K.; DELBONI, T. M. Z. G. F. (org.). Currículo e estética da arte de educar. Curitiba: CRV, 2020. p. 115-135.

MARINHO, J. M. Fabulação: um mundo onde todos sonham. Revista Colunas: fabular é preciso. Disponível em: <https://plataformadoletramento.org.br/em-revista/384/fabular-é-preciso.html>. Acesso em: 20 dez. 2020.

YIRULA, C. P. Criança, do latim ”creare”: além dos muros da escola, 2016. Disponível em: <https://cadernodia.wordpress.com/2016/03/24/crianca-do-latim-creare/>. Acesso em: 15 dez. 2020.

Published

2021-08-30

How to Cite

Carvalho, J. M., & Gonçalves, C. B. V. (2021). Children and their fabulations. Revista Digital Do LAV, 14(2), 263–280. https://doi.org/10.5902/1983734865448