The Production of animation workshops with deaf students in public education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734865406

Keywords:

deafness, difference, deaf studies, visual pedagogy, cartography.

Abstract

This article is a journey of researching on difference. It is part of a recent master's degree research, consisting on a mapping process (cartography) with deaf students, teachers and managers of a public school. Considering deafness a visual and cultural experience, apart from the disability plan, it consists in a cartographic exercise that perceives Visual Pedagogy as a field of study, and proposes realization of experimental workshops for the production of animation videos, involving various visuospatial, body and writing techniques. The aim of the present study is to think about the process of learning of deaf students, their visual education, by the proposal of visuospatial teaching on the creation of scripts and the production of animated short films. The methodological outline is the creation of a multilinear device of making-narrating in the production of experimental workshops with micro-narratives and image narratives.

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Author Biographies

Anelice Ribetto, Universidade do Estado do Rio de Janeiro/ Faculdade de Formação de Professores (UERJ/FFP)

Doutora em Educação e Professora Associada da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e pesquisadora procientista da mesma instituição. Psicóloga formada pela Universidad Nacional de Córdoba/Argentina. Lotada no Departamento de Educação da Faculdade do Formação de Professores (UERJ/FFP/DEDU) participa de projetos de ensino, pesquisa e extensão na Licenciatura em Pedagogia e atua como professora efetiva na Linha Políticas, Direitos e Desigualdades do Programa de Pós-Graduação em Educação - Processos formativos e desigualdades sociais do qual foi coordenadora desde 2016 até 2020. Faz parte do Coletivo "Diferenças e Alteridade na Educação" e do Grupo de Pesquisa Vozes da Educação (CNPq) Se interessa pelas políticas, poéticas e práticas na/da diferença, alteridade e experiência na educação, e na produção de políticas narrativas outras para contar a prática e a pesquisa em educação. É membro da Red Interuniversitaria Lationoamericana y de Caribe sobre Discapacidad y Derechos Humanos e da Red de Científicxs Argentinxs en Brasil- Programa RAICES (Red de Argentinas/os Investigadoras/es y Científicas/os en el Exterior) dependente do Ministerio de Ciencia, tecnologia e innovación do Governo da República Argentina. Coordena dois convenios internacionais com a UNER e a UPC/ Argentina.

Arina Martins, Universidade do Estado do Rio de Janeiro/ Faculdade de Formação de Professores (UERJ/FFP)

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Processos formativos e Desigualdades Sociais da UERJ-FFP na Linha de Pesquisa Política, Direito e Desigualdades; Mestra em Educação pelo mesmo programa na UERJ-FFP. Pós- Graduada (lato sensu) em Libras (Língua Brasileira de Sinais). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense (2011). Bailarina da Cia Holos de Dança e Teatro Inclusivo. Integrante do Grupo de Pesquisa Coletivo, Diferenças e Alteridades na Educação (UERJ-FFP) e do NUEDIS-CNPq (Núcleo de Estudos em Diversidade e Inclusão de Surdos) na UFF. Professora de Educação Infantil na rede municipal de Niterói atuando na Sala de Recursos e professora de apoio especializado na Educação de Jovens e Adultos.

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Published

2021-08-30

How to Cite

Ribetto, A., & Martins, A. (2021). The Production of animation workshops with deaf students in public education. Revista Digital Do LAV, 14(2), 247–262. https://doi.org/10.5902/1983734865406