“Father and builder of Brazilian art” - The Academy of Fine Arts in the reform of the education promoted by Benjamin Constant in 1890/1891

Authors

  • Camila Dazzi Centro Federal de Educação Tecnológica do Rio de Janeiro - Campus Nova Friburgo

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373486536

Keywords:

Reform of the Academy of Fine Arts, Educational Reform of Benjamin Constant, Artistic Education

Abstract

In the course of the 1880s the Imperial Academy of Fine Arts (Rio de Janeiro/Brazil) was the target of negative reviews on the part of art critics and some of its own teachers, students and directors: they demanded an urgent reform of the structure and teaching methods of the institution. With the advent of the Republic, in November of 1889, the desired reform began to become a reality through the appointment of a commission responsible to design a reform project for the Academy. After many debates during 1890 on how reform should be conducted, the Minister of Public Instruction, Posts and Telegraphs, Benjamin Constant, approved with Decree 983, the Statutes of the National School of Fine Arts, on November 8 of the same year. This paper presents the 'Reform of 1890' as part of the Educational Reform of Benjamin Constant, acted in the years 1890 and 1891.

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Author Biography

Camila Dazzi, Centro Federal de Educação Tecnológica do Rio de Janeiro - Campus Nova Friburgo

Doutora em Teoria da Arte - História e Crítica pelo Programa de Pós-Graduação da Escola de Belas Artes da UFRJ (2011). Mestre em História da Arte pelo Programa de Pós-Graduação do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da UNICAMP (2006) e graduada em Artes Plásticas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2003). Atua como professora-pesquisadora, lecionando História da Arte nos Cursos de Graduação e Especialização do CEFET/RJ- Campus Nova Friburgo, com orientação de bolsistas PIBIC. É editora responsável pela revista 19&20, organizadora dos livros Oitocentos - Tomo I e II e autora de artigos publicados em periódicos de conhecida importância no campo da Arte, além de ensaios e estudos em obras coletivas. Temas de Pesquisa principais: Arte Brasileira do século XIX e Início do XX, Ensino Artístico Oitocentista, Crítica e Teoria da Arte do século XIX, Relações entre Brasil e Itália na Arte Oitocentista, Educação Patrimonial.

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Capa de Identificação do Trabalho

Published

2013-03-26

How to Cite

Dazzi, C. (2013). “Father and builder of Brazilian art” - The Academy of Fine Arts in the reform of the education promoted by Benjamin Constant in 1890/1891. Revista Digital Do LAV, (10), 019–037. https://doi.org/10.5902/198373486536